امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 20112 |
تاریخ انتشار : ۰۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ | ارسال توسط : |
225 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

احتمال ترخیص محموله لوازم خانگی بوش در حالی مطرح می‌شود که مسئولان گمرک ایران هرگونه ترخیص تاکنون را رد کرده، اما می‌گویند طی مکاتبات صورت گرفته با بانک مرکزی و وزارت صمت، در حال حاضر مشکلی برای ترخیص این کالاها وجود ندارد و در صورت توافق سه‌جانبه و امضای سه طرف برای نبود هرگونه مورد قانونی این ترخیص به زودی صورت خواهد گرفت.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، اخیرا غزنوی – سخنگوی انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی – در اظهاراتی گفته بود که ظاهرا دو سوم محموله لوازم خانگی بوش ترخیص شده است. اما وی در ادامه، اظهارات خود را به نوعی اصلاح کرد و گفت که اخبار ضد و نقیضی درباره احتمال ترخیص محموله بوش شنیده می‌شود و احتمالا با این شرایط قرار است واردات لوازم خانگی نیز آزاد شود.

این اعلام در حالی صورت گرفت که از آبان سال گذشته که ماجرای ورود ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در گمرک شهید رجایی مطرح شد. ابهامات موجود در رابطه با ورود این کالا و همچنین ممنوعیتی که برای واردات کالای گروه چهار وجود داشت موجب توقف ترخیص این محموله ممنوعه از سوی گمرک شده بود.

جریان منشأ ارز و ثبت سفارش این کالا از سوی دستگاه‌های مربوطه شفاف نبود و هیچ گاه به آن پاسخی ندادند، اما ظاهرا در مدت اخیر مکاتبات زیادی صورت گرفته که به برداشته‌ شدن موانع ترخیص محموله کالاهای بوش منتهی شده است.  

بوش ترخیص نشده، ولی در آستانه ترخیص است

آن طور که ارونقی – معاون فنی گمرک ایران – در رابطه با ماجرای کانتینرهای بوش و البته اظهارات اخیر درباره ترخیص بخشی از این محموله اعلام کرده، به نوعی تایید کننده احتمال ترخیص این محموله است.

این مقام مسئول در گمرک ایران در گفت و گو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، تاکید کرد که تا این لحظه هیچ یک از کانتینرهای بوش از گمرک ترخیص نشده و مجوز نهایی در این رابطه صادر نشده است.

وی در ادامه توضیحات بیشتری ارائه کرد و افزود: با توجه به این‌که گمرک ایران یک دستگاه مجری است با ابلاغ قوانین و مقررات از سوی دستگاه‌های مربوطه نسبت به اجرای آن عمل می‌کند، اما در کنار آن وظایف حاکمیتی گمرک وجود دارد که برهمین اساس اگر به مواردی مشکوک شود یا براساس قوانین و مقررات مستندات لازم برای ترخیص وجود نداشته باشد نسبت به دریافت استعلام از دستگاه‌های ذیربط اقدام می‌کند که در رابطه با محموله بوش نیز این اتفاق افتاد.

اکنون هیچ مشکلی برای ترخیص نیست

ارونقی به جریان مکاتبات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و بانک مرکزی در رابطه با ترخیص کانتینرهای لوازم خانگی بوش اشاره کرد و گفت: طبق استعلام صورت گرفته از وزارت صمت به عنوان متولی امور و صادر کننده مجوز ورود کالا با کشور و همچنین با در نظر گرفتن حقوق مکتسبه ایجاد شده برای صاحب کالا و از سوی دیگر مکاتباتی که با بانک مرکزی به عنوان تاییدکننده منشأ ارز صورت گرفت، پاسخ‌های دریافت شده و جمع‌بندی مستندات نشان می‌دهد که در حال حاضر هیچ مشکلی برای ترخیص کالاهای بوش وجود ندارد.

اصرار گمرک برای عدم ترخیص، توقیف غیرقانونی است

وی با بیان اینکه اگر گمرک ایران در این شرایط بخواهد برای نگهداری کالا اصرار کند به نوعی توقیف غیرقانونی مال غیر به حساب آمده و صاحب کالا می‌تواند ادعای خود را در مراجع قضایی مطرح و علیه گمرک شکایت کند، افزود: در این حالت دستگاه‌هایی که مکاتبات متعددی در این رابطه داشته‌اند آنگاه گفته‌اند که ما مجوز را صادر کرده‌ایم و گمرک نیز باید در این رابطه نسبت به ترخیص در حداقل زمان ممکن اقدام می‌کرده است.

باید صورتجلسه سه‌جانبه تنظیم و امضا شود

اما این‌که در شرایط فعلی ترخیص محموله بوش چه زمانی صورت خواهد گرفت، موضوعی است که معاون فنی گمرک ایران گفت که در این رابطه مکاتباتی از بخش حقوقی و معاونت امور گمرکی گمرک ایران با دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته که در برخی موارد ابهام و در مواردی هم پاسخ وجود داشته است. از این رو قرار شده تا صورت جلسه‌ای سه جانبه بین بانک مرکزی، وزارت صمت و گمرک تنظیم و اگر مقامات هر سه دستگاه آن را امضاء کنند و تایید شود که هیچ مشکل قانونی و مقرراتی برای ترخیص  وجود ندارد، گمرک ایران در این رابطه اقدام خواهد کرد.

به گفته ارونقی، احتمالا در چند روز آینده با حضور نمایندگان وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک ایران جلسه‌ای تشکیل و صورت جلسه مربوطه تنظیم و در دستور کار قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top