امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 20102 |
تاریخ انتشار : ۰۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸ | ارسال توسط : |
229 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

برخورد اخیر روسیه با مسافران ایرانی در فرودگاه این کشور با طرح ادعاهایی در ارتباط با مهاجرت اتباع ایرانی از طریق روسیه، توافق لغو ویزای گروهی بین دو کشور را چقدر می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد؟

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، همزمان با امضای برنامه اجرایی اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو ویزا در سفرهای گروهی شهروندان دو کشور، این احتمال و نگرانی مطرح شد که انگیزه‌های مهاجرت از طریق روسیه به اروپا، توافق دو کشور را ممکن است تحت تاثیر قرار دهد و این پرسش مطرح شد که ضمانت اجرایی این توافق‌نامه برای عمل کردن دو کشور به تعهدات‌شان چیست و چه تضمینی وجود داد که طرف مقابل از نیمه راه زیر تعهداتش نزد و این توافق را یک‌طرفه متوقف نکند؟

مشابه این ماجرا در زمان توافق ایران با کشورهای صربستان، مالزی و جمهوری آذربایجان رخ داده بود؛ پس از لغو یا تسهیل ویزا، با افزایش تقاضا برای سفر به این کشورها و بازنگشتن تعدادی از مسافران به کشور، طرف مقابل یک‌طرفه توافق لغو روادید با ایران را متوقف و دیگر گردشگران ایرانی را از امکان سفر بدون ویزا و یا حتی با ویزای فرودگاهی محروم کرد. در روزهای گذشته سرگردان نگه داشتن ۳۸ مسافر ایرانی در فرودگاه روسیه و جلوگیری از ورود آن‌ها به خاک این کشور با طرح ادعای احتمال غیرواقعی بودن هدف سفر آن‌ها برای تماشای بازی‌های جام ملت‌های اروپا و جعلی بودن اسناد و مجوزهای سفر این مسافران، توافق ایران و روسیه برای لغو روادید سفرهای گروهی را درحالی که هنوز به مرحله اجرا نرسیده، نیز نشانه گرفته است.  

با این وجود، لیلا اژدری ـ مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی ـ به انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفت: فکر نمی‌کنم این اتفاق‌ها به لغو توافق دو کشور منجر شود. البته تاثیرگذار است و تخلفات، طرفین را دچار تردید می‌کند و قطعا سختگیری‌ها بیشتر خواهد شد و در کمیته‌های فنی ایران و روسیه، موانع، مشکلات و سختگیری‌ها مطرح و بررسی می‌شود.

او در عین حال تاکید کرد: لازم است مدیران محترم دفاتر خدمات مسافرتی نظارت بیشتری بر کارکنان داشته باشند تا شهرت بد برای ایران رقم نخورد. با این همه، فکر نمی‌کنم اتفاق مشابه صربستان و مالزی با روسیه تکرار شود.

اژدری با تاکید بر این‌که دولت تمام تلاش خود را برای تسهیل تبادلات گردشگری انجام می‌دهد، گفت: می‌دانید ارزش پاسپورت یک کشور به میزان تعداد کشورهایی است که شهروندان بتوانند بدون ویزا به آن مقاصد سفر کنند. این‌گونه تخلفات متاسفانه باعث می‌شود از اعتماد به شهروندان ایرانی کاسته شود و کشورها سیاست‌های لغو روادید با ایران را با سخت‌گیری بیشتری دنبال کنند که قطعا شایسته هم‌میهنان نیست.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top