امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 19697 |
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
548 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

رییس سازمان توسعه تجارت گفته اطلاعات مربوط به میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان به کشور قابل رویت می‌شود.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، از حدود سه سال قبل و همزمان با از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران، دولت دو سیاست ارزی همزمان را در دستور کار قرار داد. در گام نخست بنا شد واردات بیش از ۱۰۰۰ قلم کالا که در طول این سال‌ها به حدود ۲۵۰۰ قلم کالا رسیده به کشور ممنوع شود. از سوی دیگر برای تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی صادرکنندگان باید درآمد حاصل از فروش محصولات خود در خارج از کشور را در قالب تعهدات ارزی به کشور بازگردانند.

در سه سال گذشته، بحث‌ها و اختلاف نظرهای فراوانی میان بانک مرکزی و فعالان بخش خصوصی درباره نحوه بازگشت این ارز به کشور به وجود آمده و دو طرف مباحث مختلفی را مطرح کرده‌اند. در حال حاضر بخش مهمی از این تعهد ارزی، در قالب فروش ارز در سامانه نیما انجام می‌شود.

به دنبال اختلاف نظرهای به وجود آمده میان دولت و صادرکنندگان درباره میزان بازگشت ارز، چگونگی ایفای تعهدات ارزی و وضعیت صادرکنندگانی که دولت آنها را متخلف می‌داند، حالا رییس سازمان توسعه تجارت گفته در سامانه جامع تجارت، اطلاعات مربوط به ایفای تعهدات ارزی برای صادرکنندگان عرضه خواهد شد.

حمیدزادبوم توضیح داده: با پیگیریهای انجام شده توسط سازمان توسعه تجارت ایران و اقدام ارزشمند مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، از این پس صادرکنندگان می توانند  با  مراجعه به سامانه جامع تجارت و از طریق مسیر عملیات ارزی -مشاهده اطلاعات ارزی -بازگشت ارز حاصل از صادرات، میزان ایفای تعهدات ارزی خود را مشاهده کنند.

وی افزود: همچنین صادرکنندگان می توانند اطلاعات بازگشت ارز حاصل از صادرات خود را به تفکیک روشهای مختلف بازگشت ارز حاصل از صادرات شامل فروش  ارز در سامانه نیما، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری کوتاژهای صادراتی به غیر، پرداخت بدهی ارزی، سپرده گذاری ارزی و فروش ارز به بانکهای عامل و صرافیهای مجاز را در فاصله زمانی حداکثر ۲۴ ساعت بعد از رفع تعهد مشاهده کنند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: فروش ریالی ثبت و تایید شده در بازه زمانی ۲۲ فروردین ۹۷ تا ۱۶ مرداد ۹۷ نیز در این سامانه قابل مشاهده است.

وی ابراز امیدواری کرد که در صورت ارسال اطلاعات مربوط به کوتاژهای صادراتی به تفکیک زمان صادرات و ایجاد تناظر میان ایفای تعهدات ارزی ایفا شده و کوتاژهای صادراتی، امکان مشاهده وضعیت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان بر اساس تفکیک سالهای مختلف فراهم خواهد شد و در این صورت امکان استفاده از ابزارهای تشویقی از جمله معافیت مالیاتی، استرداد مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت مشوق‌های صادراتی و همچنین ایجاد محدودیت‌ها به صورت متمرکز و بر اساس صادرات و ایفای تعهدات ارزی سالیانه  فراهم خواهد شد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top