امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 19623 |
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
245 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

با اجرایی شدن مصوبه رفع مشکل رسوب کالاهای اساسی، از این پس مجوز قرنطینه به منزله صدور مجوز بازارگاه نیز تلقی و گمرک به استناد آن نسبت به ترخیص کالاهای مشمول ارز ترجیحی اقدام می کند، در این شرایط معطلی چندین روزه جهت صدور این مجوز از سوی وزارت جهاد کشاورزی حذف و روند ترخیص کالا از این محل تسریع خواهد شد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، طی پیشنهاداتی که از سوی دستگاه‌های مربوطه از جمله گمرک ایران، جهت رفع موانع ترخیص کالاهای اساسی و برداشتن مشکلات رسوب آنها به رئیس جمهور ارائه شد چند مورد مدنظر قرار داشت که از جمله آن به عرضه کالاهای اساسی در سامانه بازارگاه برمی‌گشت. 

این در حالی است که تا پیش از این، جریان صدور مجوز بازارگاه،  نزدیک به یک ماه زمانبر بود و خود از عوامل رسوب کالاهای اساسی در گمرک و بنادر به شمار می‌رفت، چرا که وزارت جهاد کشاورزی صدور مجوز بازارگاه را منوط به رفع تعهدات قبلی صاحبان کالا می کرد و این امر باعث می شد کالاهای آماده ترخیص هفته ها در گمرک در انتظار صدور مجوز معطل بماند؛ اما طی پیشنهاد ارائه شده و مصوبه ستاد اقتصادی دولت این مشکل حل و فصل شده است. 

آن طور که مهرداد جمال ارونقی _ معاون گمرک ایران _ به انعکاس روز و به نقل از ایسنا اعلام کرده براساس مصوبه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، وزارت جهاد کشاورزی موظف است در مهلت زمانی تعیین شده و حین تخلیه کالاهای اساسی نسبت به تاییدیه مجوز سامانه بازارگاه اقدام کند تا برای صدور مجوز بازارگاه در تشریفات ترخیص کالا هیچ گونه معطلی ایجاد نشود. 

به گفته وی، بر این اساس صدور سیستمی «مجوز قرنطینه نباتی» به عنوان یکی از مجوزهای قانونی مربوط به ترخیص کالاهای اساسی به منزله صدور «مجوز بازارگاه» تلقی خواهد شد. 

بنابر اعلام معاون فنی گمرک ایران، با این مجوز و طبق تاکید معاون اقتصادی رئیس جمهور، گمرک مکلف است به قید فوریت نسبت به اجرای مصوبه ابلاغی اقدام کند. براین اساس، اکنون کلیه گمرکات اجرایی با اخذ مجوز قرنطینه، آن را به عنوان مجوز بازارگاه تلقی و اجازه ترخیص کالاهای اساسی مشمول را صادر می‌کنند. 

لازم به ذکر است که در مصوبه اردیبهشت‌ماه ستاد اقتصادی دولت در رابطه با رفع مشکل رسوب کالاهای اساسی در گمرک و بنادر به ویژه در بندر امام خمینی (ره) ، مشکلاتی از جمله تخصیص و تامین ارز و همچنین ترخیص درصدی کالا مورد توجه قرار گرفت و براساس آن قرار شد که مجوز ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی که مهلت آن در اسفندماه به اتمام رسیده بود بار دیگر تمدید شود، از سوی دیگر  بانک مرکزی مکلف شد که در رابطه با رویه تخصیص و تامین ارز کالاهای اساسی تسریع کرده و درصورت مراجعه صاحبان کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی، ظرف سه روز، اعلامیه تأمین ارز بصورت اعتباری صادر کند. 

در حال حاضر حدود ۵.۸ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات و بنادر کشور وجود دارد که حدود ۷۰ درصد آن در بندر امام خمینی (ره) دپو شده است. 

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top