امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 19535 |
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ | ارسال توسط : |
243 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از اینکه نگاه برخی سیاستگذاران در کشور به موضوع محیط زیست نگاهی فانتزی است، گفت: طی چهار سال اخیر بیش از ۱۰۰۰ محیط‌بان به مجموع محیط‌بانان کشور افزوده شده است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری امروز در نشستی خبری که در سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شده بود، اظهار کرد: درحال‌ حاضر تمامی مردم دنیا بی‌توجهی سران کشورها به موضوع محیط زیست را لمس کرده‌اند. از این‌ رو نیاز است که تمامی کشورهای جهان در زمینه حفاظت از محیط زیست و کره زمین تجدید نظر کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما مسئولان و سیاستگذاران به موضوع محیط زیست به‌عنوان یک مسئله فانتزی و ثانوی نگاه می‌کنند. باید به این موضوع توجه کرد که تحمل کره زمین کم شده است. از سوی دیگر در کشور ما نیز محیط زیست در لبه آسیب‌پذیری حرکت می‌کند.

کلانتری با بیان اینکه طی چند سال اخیر در حوزه محیط زیست برخلاف تبلیغاتی که علیه دولت می‌شود، دستاوردهای خوبی داشته‌ایم، گفتیم: در حوزه محیط زیست با وجود اینکه به‌ دلیل تحریم‌ها منابع مالی دولت کاهش یافته بود، با حمایت‌های رییس جمهوری از محیط زیست دستاوردهایی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: برای مثال طی سال‌های اخیر ۴۵۰ میلیون دلار برای مهار گرد و غبارها در کشور تخصیص و طی چهار سال اخیر برای حفاظت از مناطق چهارگانه حدود ۱۰۲۰ نفر محیط‌بان به مجموع محیط‌بانان اضافه شده است.

افزایش ۳۰۰ درصدی حقوق محیط‌بانان

معاون رییس جمهوری در ادامه گفت: چهار سال گذشته متوسط حقوق محیط‌بانان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که جزو پایین‌ترین حقوق‌های دولت و در حد حقوق یک افسر وظیفه بود. در چنین شرایطی با کمک رییس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه حقوق محیط‌بانان بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته و از متوسط پرداختی‌های دولت بیشتر شده است.

به گفته وی به‌طور کلی در مناطق چهارگانه محیط زیستی حدود ۳۰ درصد به پرسنل محیط‌بانان افزوده شده است و سعی کرده‌ایم که انگیزه‌های لازم را به محیط‌بانان برای حفاظت از مناطق دهیم.

استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای پایش صنایع

کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به کمبود نیروی فنی در ادارات کل استانی تصریح کرد: سعی کردیم کمبودها در این بخش را با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های کشور جبران کنیم. درحال‌ حاضر دانشگاه‌ها در بخش محیط زیست انسانی برای پایش صنایع همکاران ما هستند حتی قرار شده است که بخشی از پایش‌ها را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سایر بخش‌ها ازجمله پایش‌های دریایی، آموزش‌های عمومی، ارتباط با سمن‌ها و… کارهای خوبی طی سال‌های اخیر انجام شده است، گفت: البته محدودیت‌هایی در ارتباط با سمن‌ها به‌ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا وجود دارد. ما حتی به‌دنبال آن هستیم که اختیارات جدیدی را در بعد نظارتی به سمن‌ها واگذار کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به پرسش انعکاس روز و به نقل از ایسنا درباره تعیین تکلیف مرکز دفع زباله آرادکوه که قرار بود تا پایان دولت تصمیمی برای آن گرفته شود، توضیح داد: مرکز دفع زباله آراد کوه حدود ۶۰ سال پیش به‌عنوان مرکز دفع زباله تهران به‌وجود آمد اما به‌دلیل گسترش جمعیت و ایجاد آلاینده‌های جدید و افزایش پسماندها دچار مشکلاتی شد.

مرکز دفع زباله آراد کوه باید جابه‌جا شود

وی افزود: حدود دو ماه گذشته با اسحاق جهانگیری – معاون اول رییس جمهوری – از این مرکز دفع زباله بازدید کردیم. چیزی که مشخص است این است که آرادکوه پاسخگوی دفع زباله‌های تهران نخواهد بود و نیاز به جابه‌جایی دارد.

۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار برای جابه‌جایی آرادکوه نیاز است

کلانتری با بیان اینکه طی دو سال اخیر بخشی از مشکلات مرکز دفع زباله آرادکوه برطرف شده است، تصریح کرد: جابه‌جایی آرادکوه نیازمند صرف بودجه‌ای حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار است. امیدواریم پس از رفع تحریم‌ها با استفاده از منابع صندوق توسعه – که طی سه سال اخیر به‌ دلیل تحریم‌ها ورودی‌ خاصی نداشته است – جابه‌جایی آرادکوه صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه می‌توان گفت طی سال‌های اخیر ۶۰ درصد آلایندگی آرادکوه کاهش یافته است، تصریح کرد: یکی از منابع بوی نامطبوع جنوب تهران آرادکوه است البته سرمایه‌گذاری‌های خوبی برای رفع این آلایندگی و سایر منابع آلاینده در جنوب تهران صورت گرفته است.

واگذاری ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت مجهز به پاسگاه‌های محیط‌بانی

معاون رییس جمهوری در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه سالانه حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان از بودجه ناچیز محیط زیست برای تجهیز محیط‌بانان هزینه می‌شود، گفت: امسال حدود ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت مجهز به پاسگاه‌های محیط‌بانی واگذار می‌شود و سایر تجهیزات پیشرفته نیز در اختیار محیط‌بانان قرار خواهد گرفت.

کلانتری در ادامه اظهارکرد: از سوی دیگر مشکل اصلی ما در حوزه محیط‌بانی این بود که محیط‌بانان آموزش‌های لازم را ندیده بودند. از این‌رو با کمک معاونت آموزش، آموزش‌های حین خدمت به محیط‌بانان ارائه و از طرفی دیگر دانشکده محیط زیست به مرکز آموزش محیط‌بان تبدیل شد. در نهایت ۱۴ هزار نفر روز محیط‌بان آموزش‌های لازم را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه محیط‌بانان پیش از این بدون آموزش و اسلحه به‌دست در مناطق حساس مشغول فعالیت بودند، گفت: از این‌رو بخشی از گرفتاری‌های محیط‌بانان تقصیر ما بوده است.

ضرورت ادامه روند تجهیز محیط‌بانان در دولت آینده

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: طی امسال ۶۰ میلیارد تومان تجهیزات جدید برای محیط‌بانان تهیه خواهد شد. اگر برنامه تجهیز محیط‌بانان در دولت بعدی نیز ادامه داشته باشد، طی دو سال آینده محیط‌بانان مانند رنجرهای کشورهای غربی خواهند شد.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه درحال حاضر بیش از ۳۰۰ سربازمحیط‌بان به مجموع محیط‌بانان اضافه کرده‌ایم، گفت: در برخی پارک‌های ملی به‌صورت پایلوت با کمک وزارت ارتباطات تجهیزات نوینی در اختیار محیط‌بانان قرار گرفته است. امیدواریم ظرف دو سال آینده از مناطق چهارگانه پیشرفته‌تر حفاظت کنیم.

وی با اشاره به تصویب قوانین و آیین‌نامه‌هایی در حوزه محیط‌بانی تصریح کرد: درحال‌ حاضر با استفاده از همین قوانین در حکم دو محیط‌بان محکوم به قصاص تجدیدنظر صورت گرفته است.

کلانتری در بخش دیگری از این نشست درباره انتشار اخباری مبنی بر جاسوس شناخته شدن کاوه مدنی – که پیش از این در سازمان حفاظت محیط زیست مشغول به فعالیت بود – و محکومیت او به ۱۱ سال حبس تاکید کرد: اگر کسی جاسوس است وزارت اطلاعات باید آن را تشخیص دهد. وزارت اطلاعات اعلام کرده است که این شخص جاسوس نیست. اگر ارگان دیگری می‌خواهد کاوه مدنی را جاسوس تلقی کند، دست ما نیست. من اطلاعی درخصوص محکومیت به ۱۱ سال حبس مدنی ندارم البته منکر آن هم نمی‌شوم.

به گفته وی وزارت اطلاعات هنگام ورود کاوه مدنی به سازمان حفاظت محیط زیست، او را تایید کرده بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه درباره وضعیت بحرانی آب در کشور گفت: آب مهمترین دغدغه کشور است و ما به آب ظلم کرده‌ایم. در سال ۱۳۶۷ حدود ۱۳۲ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر داشتیم اما این رقم طی چند سال اخیر به کمتر از ۹۰ میلیارد مترمکعب رسیده است. درحال‌ حاضر نیز سرانه آب تجدیدپذیر در ایران برای هر نفر کمتر از ۱۰۰۰ متر مکعب است.

در ایران به بحران آبی رسیده‌ایم

کلانتری افزود: در چنین شرایطی می‌توان گفت که به بحران آبی رسیده‌ایم و ۷۰ درصد جمعیت کشور زیر ۷۰۰ متر مکعب آب تجدیدپذیر در اختیار دارند. از این‌رو در مرحله ورشکستگی آبی هستیم.

آب بزرگترین معضل کشور است

وی با بیان اینکه درحال حاضر آب بزرگترین معضل کشور است و سرمایه آب و خاک ما درحال هدررفت است، گفت: محیط زیست ما امروزه با کمبود آب تهدید می‌شود.

تصویب برنامه آمایش سرزمین

معاون رییس جمهوری در ادامه اظهار کرد: در حال‌ حاضر با وزارت نیرو در زمینه حق‌آبه ۳۵ تالاب تفاهم کرده‌ایم و تصویب حق‌آبه ۳۴ تالاب دیگر نیز در مراحل پایانی است. در کل نباید اینطور باشد که اگر سیل آمد تالاب‌های ما آب داشته باشند. در برخی از تالاب‌ها مانند گاوخونی به‌دلیل توسعه ناپایدار و نبود برنامه آمایش سرزمینی امکان آب‌رسانی وجود ندارد البته هفته گذشته پس از ۴۳ سال برنامه آمایش سرزمین در دولت تصویب شد.

سیاست‌های کلان بدون توجه به محدودیت‌های آبی تدوین می‌شود

کلانتری در بخشی دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از اینکه سیاست‌های کلان در کشور بدون توجه به محدودیت‌های آبی تدوین می‌شود، گفت: وقتی می‌گوییم که در تولید باید ۹۵ درصد به خودکفایی برسیم یعنی باید دو برابر ظرفیت موجود از منابع آبی استفاده کنیم. در این شرایط اگر برای محیط زیست نجنگیم، محیط زیست از بین خواهد رفت.

انتقاد کلانتری از وزارت نیرو به‌دلیل عدم پرداخت حق‌آبه‌ها

وی با بیان اینکه به‌دلیل شرایط خشکسالی در کشور در مناطق چهارگانه محیط زیستی آب طبیعی بسیار کم شده است و باید برای حیات‌ وحش با تانکر آب‌رسانی کنیم، تصریح کرد: واقعیت آب در کشور اسفناک‌تر از چیزی است که مسئولان آب می‌گویند. گله من از وزارت نیرو این است که حق‌آبه‌ای را که خودشان تایید کرده‌اند نیز پرداخت نمی‌کنند.

حق‌آبه دریاچه ارومیه پرداخت نشد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طی امسال بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه ۱۲ درصد کاهش یافته است، گفت: در این شرایط وزارت نیرو ۶۰ درصد از حق‌آبه دریاچه ارومیه را پرداخت نکرد.

وی کلانتری افزود: اگر این شرایط ادامه پیدا کند ما ناچاریم که به قوه قضاییه مراجعه کنیم.

طی دو سال اخیر برای هیچ صنعت آب‌بری مجوز صادر نشده است

معاون رییس جمهوری در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه طی دو سال اخیر به هیچ صنعت آب‌بری مجوز نداده‌ایم، گفت: تمامی صنایع فولاد و پتروشیمی باید کنار سواحل استقرار یابند. این اتفاق باید ۴۰ سال پیش در کشور رخ می‌داد. به‌عنوان مثال زاینده‌رود در زمان شاه عباس صفوی ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب داشت. در حال‌ حاضر این رقم به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. با این وجود زاینده‌رود و تالاب گاوخونی خشک هستند.

کلانتری با اشاره به اینکه علت این موضوع استقرار اشتباه صنایع است، تصریح کرد: اگر به‌جای یک میلیارد، ۱۰ میلیارد آب به تالاب گاوخونی و زاینده‌رود برسد باز هم مشکل حل نخواهد شد. مشکل زاینده‌رود و گاوخونی باید با برنامه‌ریزی حل شود.

تمدن کشور درمعرض تهدید است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از سویی دیگر درحال‌ حاضر ما در برخی مناطق کشور که در گذشته مشکل آب نداشتند مانند گیلان و مازندران با مشکل آب مواجه شده‌ایم. اگر همین وضعیت ادامه یابد تمدن کشور درمعرض تهدید قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: عده‌ای اصرار دارند در تولیدات کشاورزی و گندم به‌ خودکفایی برسیم این درحالیست که سرانه آب در کشور به زیر ۱۰۰۰ متر مکعب در سال رسیده است و با این مقدار تنها می‌شود ۷۰۰ کیلوگرم گندم تولید کرد.

در ایران از بیشتر از ۱۰۰ درصد منابع آبی تجدیدپذیر استفاده می‌کنیم

معاون رییس جمهوری در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به اینکه ما در کشور از بیشتر از ۱۰۰ درصد منابع آبی تجدیدپذیر خود استفاده کرده‌ایم، اظهار کرد: استاندارد این رقم ۴۰ درصد است. در چنین شرایطی نه تنها منابع آبی خود را از دست می‌دهیم بلکه با پدیده شور شدن خاک و فرسایش خاک نیز مواجه خواهیم شد.

میزان فرسایش خاک در ایران سالانه دو میلیارد تن است

کلانتری با بیان اینکه میزان فرسایش خاک در ایران سالانه دو میلیارد تن است که البته ۶۰ درصد آن قابل پیشگیری است، گفت: از سویی دیگر سالانه ده‌ها هزار هکتار از اراضی حاصلخیز بر اثر شوری به لم یزرع تبدیل می‌شوند. از این‌رو همه مسائل در محیط زیست باید درنظر گرفته شود. محیط زیست فقط یوزپلنگ نیست، آب و خاک و هوا نیز باید دیده شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره معضل آلودگی هوا در کشور توضیح داد: طی روزهای اخیر در کشور چند ساعت خاموشی داشتیم. این درحالیست که در زمستان اصرار ما بر این بود که یک ساعت خاموشی داشته باشیم اما به جای آن نیروگاه‌ها از مازوت استفاده نکنند و آلودگی هوا کمتر شود.

سالانه ۱۱ هزار نفر در ایران به‌دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند

کلانتری با بیان اینکه سالانه ۱۱ هزار نفر در کشور به‌ دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، تصریح کرد: این رقم معادل کشته شده‌های تصادفات جاده‌ای است. از نظر من مسئله آلودگی هوا قابل حل است ولی نیاز به صرف بودجه دارد. مشکل آلودگی هوا در نیمه دوم سال وارونگی است و علت اصلی آن نیز گازوییل‌های صنعتی غیراستاندارد و مازوت است. پیشنهاد ما اعمال چند ساعت خاموشی در روز برای عدم استفاده از مازوت در نیمه دوم سال گذشته بود. درحال‌ حاضر حدود ۵۰۰۰ مگاوات کسری برق داریم اما برای جبران آن و حفظ سلامت مردم خاموشی‌ها را در زمستان اعمال نکردند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره آلاینده ازن که در شش ماهه اول سال کیفیت هوا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: در این راستا طرح «کهاب» در ۸۰۰ پمپ بنزین اجرایی شده است‌. از سویی دیگر ۱۲۰۰ پمپ بنزین در کلانشهرها داریم.

تولید روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت استاندارد

معاون رییس جمهوری در ادامه گفت: ما در سال ۱۳۹۲ صفر لیتر در روز سوخت استاندارد داشتیم اما اکنون روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت استاندارد در کشور تولید می‌شود البته گوگرد گازوییلی که به مصرف صنایع می‌رسد گوگرد بالای ۱۰۰۰ دارد. به هرحال اگر تولید سوخت غیر استاندارد برای خودروها ادامه می‌یافت، بسیاری از شهرها غیرقابل سکونت می‌شدند.

نامه وزارت صنعت به رییس جمهوری درخصوص استاندارد یورو۶ خودروها

وی تصریح کرد: از سال آینده استانداردهای خودرویی باید به استاندارد یورو ۶ ارتقا یابند اما وزارت صنعت نامه‌ای به رییس جمهوری ارسال و عنوان کرده است که امکان ارتقای استانداردها به یورو۶ را ندارند.

۱۸ درصد وسعت کشور گرد و غبارخیز هستند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخشی دیگری با اشاره به مشکل گرد و غبار در برخی مناطق گفت: گرد و غبار دو منشا داخلی و خارجی دارد. بر اساس بررسی‌های انجام شده ۱۸ درصد از وسعت کشور گرد و غبار خیز هستند. بر این اساس در کانون‌های بحرانی و جمعیتی کشور اقداماتی صورت گرفته است. برای مثال شدت گرد و غبارها در خوزستان مانند پنج سال گذشته نیست.

خسارت چرای مفرط بیشتر از خسارت جنگ تحمیلی است

وی اظهار کرد: همچنان در بخش‌هایی از کشور با مشکل گرد و غبار مواجه هستیم و برای رفع آن بودجه‌ای حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار نیاز است. بهترین راه‌حل نیز قرق کردن مناطق است. در این راستا می‌توان گفت که خسارت چرای مفرط به کشور شاید بیشتر از خسارت جنگ تحمیلی است.

توافق‌نامه پاریس بین مجلس و شورای نگهبان گیر کرده است

کلانتری درباره وضعیت معاهده آب و هوایی پاریس نیز توضیح داد: این معاهده بین مجلس و شورای نگهبان گیر کرده است. ما چندین بار تقاضا کردیم که به این مسئله رسیدگی شود اما هنوز به‌جایی نرسیده است.

قوانین محیط زیستی گاهی اوقات بی‌اثر هستند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: قوانین محیط زیستی در موارد کوچک مانند برخورد با شکارچی غیرمجاز اجرایی می‌شود اما درجاهایی که صنایع بزرگ فعالیت می‌کنند و قدرت اقتصادی بالایی دارند، بی‌اثر می‌شود. اگر این قوانین اعمال شود، سه چهارم کشور تعطیل خواهد شد. گاهی اوقات ما استانداردهایی داریم که در کشوری که بخشی از جمعیت آن زیر خط فقر هستند، قابلیت اجرا شدن ندارد. درحال حاضر بر اساس قوانین موجود ۶۵ درصد اتوبوس‌های شرکت واحد و ۸۰ درصد مینی‌بوس‌ها باید اسقاط شوند.

کلانتری ضمن اشاره به صحبت‌های کاندیدهای ریاست جمهوری در زمینه محیط زیست و اقتصاد گفت: تفکراتی وجود دارد که بر اساس آن می‌خواهند برای ۱.۵ میلیارد نفر غذا تولید کنند یا آب را از دریا برای تولید گندم برداشت کنند. باید گفت که این تفکرات یا از روی ناآگاهی است یا اظهارات پوپولیستی. درحال‌ حاضر بخش کشاورزی ۸۱ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کند این درحالیست که ۱۰۲ درصد آب‌های تجدیدپذیر نیز مصرف می‌شود. متاسفانه هیچ‌کدام از کاندیداها درباره محیط زیست صحبت نکردند. این نشان می‌دهد محیط زیست برای آن‌ها مهم نیست.

عزل مدیران استانی محیط زیست درصورت معدن‌کاوی بدون استعلام در مناطق چهارگانه

معاون رییس جمهوری درباره پیشنهادهای هیات مقررات زدایی درخصوص عدم استعلام از محیط زیست برای معدن‌کاوی در مناطق چهارگانه تاکید کرد: به مدیران استانی دستور داده‌ام که اگر احدی برای این منظور وارد مناطق چهارگانه شود، از سمت خود عزل خواهند شد. اگر در کشور به هر قیمتی بخواهیم تولید داشته باشیم، فاتحه کشور خوانده می‌شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند که ملاحظات زیست محیطی در تمامی فعالیت‌ها رعایت شود. رهبری نیز معتقدند که تولید نباید به قیمت نابودی محیط زیست باشد.

از تحقیق و تفحص درخصوص ستاد احیای دریاچه ارومیه استقبال می‌کنم

کلانتری در پاسخ به پرسشی درباره تحقیق و تفحص مجلس از ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: از هر بررسی‌ای در این‌باره استقبال می‌کنیم. این طرح تحقیق و تفحص را جمعی از نمایندگان آذربایجان غربی امضا کردند چرا که دولت در سال ۹۳ تصویب کرد که ۴۰ درصد در آب کشاورزی صرفه‌جویی و سدهای در دست ساخت نیز تعطیل شوند. با این وجود به صورت غیر مجاز وسعت باغات و مزارع را ۲۰ هزار هکتار افزایش دادند.

وی ادامه داد: سالانه ۵۰۰ هزار تن چغندر قند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تولید و به اصفهان و خراسان حمل می‌شد. در واقع می‌توان گفت که در این شرایط ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شد و ۳۶ میلیون دلار نیز هزینه جابه‌جایی آن بود. این درحالیست که ۳۰ میلیون دلار هزینه شکری بود که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تولید می‌شد.

به گفته وی این کار نه تنها به قیمت خشک شدن دریاچه و از دست رفتن آب انجام می‌شد بلکه به لحاظ اقتصادی نیز به‌صرفه نبود. می‌توان گفت که هیچ احمقی در دنیا چنین کاری نمی‌کند.

ادامه دارد

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top