امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 19493 |
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ | ارسال توسط : |
295 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

آتش‌سوزی رخ داده در پالایشگاه تهران و نزدیکی بافت مسکونی به آن بار دیگر ضرورت دوری اماکن دارای ریسک از مناطق مسکونی را مورد توجه قرار داد. موضوعی که رییس سازمان مدیریت بحران کشور و عضو شورایعالی شهرسازی و معماری کشور به آن پرداخته است.

اسماعیل نجار در گفت‌وگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، با اشاره به حریق رخ داده در پالایشگاه تهران گفت: مسئولان مربوطه در این زمینه پیگیر موضوع هستند و سازمان مدیریت بحران نیز بر حسب وظیفه خود از همان دقایق اولیه به این ماجرا ورود کرده و امکانات و نیروهای لازم را برای رسیدگی به این حادثه به حالت آماده باش درآورد. البته جزئیات بیشتر از این حادثه با توجه به سطح و نوع حادثه از سوی مسئولان وزارت نفت و پالایشگاه اعلام خواهد شد.

عضو شورایعالی شهرسازی و معماری کشور درباره نزدیکی برخی از واحدهای مسکونی به پالایشگاه تهران گفت: این پالایشگاه بیش از ۵۰ سال پیش در محیطی خارج  و چندین کیلومتر دورتر از شهر تهران ساخته شد. همانطور که مخازن سوخت شهران هم در زمان ساخت در خارج از محدوده شهر تهران قرار داشتند.

نجار ادامه داد: به مرور با افزایش جمعیت و توسعه شهر نشینی، حریم شهرها نیز گسترش پیدا کرد، تا جایی که ما شاهد آن هستیم که در منطقه‌ای مانند شهران ساخت و سازها تا مجاورت مخازن نیز ادامه پیدا کرده و در مورد پالایشگاه نیز گرچه حریم آن حفظ شده، اما ساخت و سازها تا نزدیکی آن پیش رفته است.

شهرهای ما بر اساس استانداردها طراحی نشده

رییس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: خب چرا این اتفاق رخ داده است؟ چرا شهرها اینطور رشد کرده‌اند که تا نزدیکی اماکن پر ریسک رسیده‌اند و حالا می‌گوییم که باید این اماکن از شهر خارج شوند؟ انتقال و جابجایی یک پالایشگاه یا حتی همان مخازن سوخت کار آسانی نیست و هزینه هنگفتی دارد. متاسفانه شهرهای ما بر اساس استانداردها طراحی نشده و  هنگام طراحی جامع شهرها شاید اینگونه مسائل خیلی مورد توجه قرار نگرفته که الان موجبات نگرانی را به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: با این شرایط در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت در آِینده نزدیک امکان این جابجایی‌ها وجود ندارد. اما آیا ممکن نبود که مسئولان مربوطه اجازه ساخت و ساز در اطراف این اماکن را صادر نمی‌کردند؟

شهرهای ما بر اساس استانداردها و قواعد شهرسازی ساخته نشده

نجار با بیان اینکه متاسفانه شهرهای ما بر اساس استانداردها و قواعد شهرسازی ساخته نشده و همین موضوع نگران کننده است، گفت: امروز که مساله آتش‌سوزی پالایشگاه مطرح شده یا قبلا که ماجرای شهران مطرح شد، رسانه‌ها نسبت به این موضوع حساسیت پیدا کردند. اما خطری هست که رسانه‌ها به آن توجه نکردند و آن ساخت و ساز روی خطوط انتقال نفت و گاز است. این محل‌ها طبق قوانین و مقررات مصوب دارای حریم هستند، اما همین حریم‌ها را در ساخت و ساز رعایت نکردند و در همین فضا که مسیر انتقال گاز، نفت و … است ساخت و ساز شده است.

وی تاکید کرد: از همین حالا هم می‌توان وارد عمل شد و اجازه ساخت و ساز و گسترش شهر به سمت اماکن پرخطر، نظیر همین پالایشگاه را نداد. بر روند ساخت و ساز در حریم خطوط انتقال نفت و گاز دقت بیشتری کرد و از فجایع احتمالی در آینده جلوگیری کرد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top