امروز: جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 18 شوال 1445 | 2024-04-26
کد خبر: 19135 |
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱:۳۱ | ارسال توسط : |
350 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

فصل اول این سریال هشت‌قسمتی که موشه زوندر برای تلویزیون «کان» اسرائیل تهیه کرد و از سپتامبر سال ۲۰۲۰ به صورت بین‌المللی در Apple TV + پخش شد، داستان یک مامور زن تازه‌کار سازمان جاسوسی اسرائیل «موساد» را روایت می‌کند، که در اولین ماموریت خود به ایران، که از قضا زادگاهش هم هست، فرستاده می‌شود […]

فصل اول این سریال هشت‌قسمتی که موشه زوندر برای تلویزیون «کان» اسرائیل تهیه کرد و از سپتامبر سال ۲۰۲۰ به صورت بین‌المللی در Apple TV + پخش شد، داستان یک مامور زن تازه‌کار سازمان جاسوسی اسرائیل «موساد» را روایت می‌کند، که در اولین ماموریت خود به ایران، که از قضا زادگاهش هم هست، فرستاده می‌شود تا کاری خطیر را به انجام برساند. تَمَر رَبینیان، زن جوان یهودی متولد ایران اما بزرگ‌شده در اسرائیل، مأمور موساد و هکر کامپیوتر است. موساد طی مأموریتی مخفی تمر را به تهران می‌فرستد تا رادارهای پدافند هوایی ایران را دستکاری کند تا جنگنده‌های اسرائیلی بتوانند پایگاه‌های هسته‌ای ایران را بمباران کرده و از دستیابی ایران به بمب اتم جلوگیری کنند. در میانه ماموریت، شرایط به نحوی رقم می‌خورد که تمر از برنامه اصلی خارج و مجبور می‌شود برای فرار از دست دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران پنهان شود. در این راستا تمر با فعالان دموکراسی‌خواه جوان ایران آشنا شده و به دنبال بازماندگان خانواده‌اش در ایران می‌گردد، در حالی‌که فراز کمالی، مقام امنیتی ایران، تمام مدت او را دنبال می‌کند و تنها یک گام عقب‌تر از اوست. نیو سلطان، بازیگر نقش تمر مامور موساد، که خود اصالت ایرانی دارد، برای بازی کردن در سریال «تهران» چهار ماه فارسی تمرین کرد. برای اینکه بهتر در قالب نقش جاسوس ورزیده فرو برود و هنر رزمی دفاع شخصی مخصوص اسرائیل به نام «کراوماگا» را نیز آموخت.

شان توب که نقش فراز کمالی، کارآگاه سرسخت که به همسرش عشقی عمیق دارد را بازی می‌کند، قبلا در سریال جاسوسی آمریکایی پرطرفدار «هوم‌لند» بازی کرده بود. نقش یائل کادوش، مامور عالی‌رتبه موساد که در انتهای سریال معلوم می‌شود جاسوس دوجانبه بوده، را خواننده و رقصنده مشهور اسرائیلی ایرانی‌الاصل لیراز خاری بازی می‌کند. سریال «تهران» به طور کامل در لوکیشن‌های شهر آتن، پایتخت یونان، فیلمبرداری شده است، و عموم بازیگرانی که در نقش ایرانیان در این سریال بازی می‌کنند، در اصل ایرانی هستند و در ایران متولد شده‌اند.
در زمان پخش از تلویزیون، «تهران» تحسین منتقدان بین‌المللی را برانگیخت. سایت «راتن تومیتوز» که مشهورترین پایگاه معرفی و نقد فیلم در دنیاست، سریال «تهران» را این‌گونه معرفی می‌کند: «تهران با طرح پیچیدگی‌های ماهرانه، یک درام هیجان‌انگیز سیاسی را با داستان زندگی فردی پیوند می‌زند.»
گفتنی است که «تهران» با استقبال مخاطبان ایرانی هم روبرو شده است، که داستان مهیج و بازی‌های خوب آن، و زحمات سازندگانش برای بازنمایی واقع‌گرایانه محیط و شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران، و البته نگاه همدلانه آنها به مردم و دموکراسی‌خواهان ایران را ستوده‌اند. با این وجود، برخی کنشگران و مردم ایران خُرده گرفته‌اند که «تهران»، با دنبال کردن الگوهای عامه‌پسند هالیوودی و با تلاش برای جذب بیشتر مخاطبان جوان، کنشگران و دموکراسی‌خواهان ایرانی را به خُرده‌خلافکاران و موادفروشان و پارتی‌روهای حرفه‌ای فروکاسته است، که از قضا دقیقا همان تصویری است که حکومت ایران، به جهت تبلیغات منفی، از مخالفانش ترسیم می‌کند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top