امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 18276 |
تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸ | ارسال توسط : |
556 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب تاسیس بنیاد دائمی رازی در شهر ری، اعلام کرد که اساسنامه این بنیاد در اسرع وقت برای طرح و تصویب نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین می‌شود.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، بعد از ۴۹ سال از مطرح شدن دوباره نظر حسین کریمان – تهران‌شناس – درباره دفن زکریای رازی در قبرستان قدیمی روستای فیروزآباد شهر ری و ایجاد هجمه‌هایی نسبت به آن اظهارنظر، که از قضا میراث فرهنگی بر رد آن تاکید بیشتری داشت تا تایید و برنامه‌ریزی برای مطالعات باستان‌شناسی در این محوطه تاریخی که قبرستان آن خود حکایت از قدمت طولانی آن دارد، پژوهشگران و ری‌شناسان خود دست به کار شدند و یکم اسفند سال گذشته در جلسه‌ای با متولیان روستای فیروزآباد پیشنهاد کردند تا علاوه بر ایجاد دبیرخانه مستقل با موضوع رازی و ایجاد آرامگاهی در محدوده امامزاده شعیب در روستای فیروزآباد شهر ری، نه تنها پژوهش‌های مرحوم حسین کریمان را به نتیجه برسانند، بلکه جایگاه زکریای رازی در کشور و به خصوص در شهر ری به درستی نشان داده شود.

با گذشت این مدت زمان و برگزاری چندین جلسه دیگر، سرانجام در جلسه‌ای که یکم اردیبهشت ۱۴۰۰ در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، «تاسیس بنیاد رازی در شهر ری» به تصویب رسید.

در این جلسه محمدرضا شمس اردکانی – دبیر کمیته فرهنگ و تمدن اسلام  و ایران – با بیان این‌که شهر ری یکی از مهم‌ترین شهرهای حوزه تمدنی اسلام و ایران است، بر احیای مجدد این شهر در ابعاد فرهنگی، تاریخی، تمدنی و اجتماعی تاکید کرد و گفت: ساخت بنای یادمان برای زکریای رازی از کارهای بسیار ارزشمندی است که مورد تأکید کمیته فرهنگ و تمدن است.

او با بیان این‌که باید با برنامه‌ریزی‌های لازم از مصادره مشاهیر و دانشمندان بزرگ ایرانی جلوگیری کنیم، ادامه داد: در همین راستا ساخت بنای یادمان و همچنین برگزاری بزرگداشت، گامی موثر در جهت معرفی و شناساندن این شخصیت‌های ایرانی به سایر کشورهاست.

سیدعلی یزدی‌خواه – نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی – نیز گزارشی از اقدامات انجام‌شده در شهر ری برای تاسیس «بنای یادمان محمدبن زکریای رازی» ارائه کرد و افزود: برای ساماندهی وضعیت فعلی شهر ری به عنوان یکی از ۱۲ شهر کهن جهان و احیای شکوه مجدد آن اقدامات زیادی توسط دستگاه‌های مختلف در شهر ری در دست پیگیری است. از سوی دیگر تاسیس بنیاد رازی در شهر ری با هدف شناخت و معرفی خدمات این دانشمند بزرگ جهان اسلام و معرفی وی به دنیا مهم‌ترین اقدامِ در دست انجام است و برای تاسیس این بنیاد می‌توان از ظرفیت مجلس شورای اسلامی و کمیته فرهنگ و تمدن استفاده کرد.

احمد ابوحمزه – ری‌شناس و کارشناس مسائل تاریخ – هم بر ایجاد کتابخانه تخصصی رازی و موزه علوم و فنون رازی در کنار تشکیل بنیاد رازی تاکید کرد.

در این جلسه مشکلات دیگر ری نیز مورد بررسی قرار گرفت؛ حسن کریمیان – باستان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران – در این جلسه با بیان این‌که توسعه نامتناسب ری، این شهر را در معرض خطر قرار داده است، بر تاسیس یک پایگاه جهانی و ثبت جهانی این شهر باستانی تاکید کرد و ادامه داد: برای حفریات مستمر ری باید ستادی با بودجه و اعتبار شهرداری تشکیل و برنامه سال آینده در این ستاد تدوین شود.

علی وطنی – مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور – نیز اظهار کرد: باید با هماهنگی معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور یک کارخانه نوآوری رازی، در شهر ری تاسیس شود و مراکز و استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در شهر ری راه‌اندازی شود که این امر نقش موثری در اشتغال جوانان شهر ری دارد.

در ادامه غلامحسین رحیمی – معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – با بیان این‌که متاسفانه شخصیت علمی رازی در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است، پیشنهاد داد: یک مرکز تحقیقاتی رازی‌پژوهی در شهر ری راه اندازی شود، که این مرکز می‌تواند چندین گروه پژوهشی داشته باشد که به طور تخصصی روی آثار و شخصیت اسلامی، ایرانی و بعد شیعی رازی کار کنند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top