امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 17416 |
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱ | ارسال توسط : |
229 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

اقدام نسنجیده و غیرورزشی در تشبیه سفر کاروان پرسپولیس به هند به «حمله نادرشاده افشار و سپاهیانش به هند» در حدود سه قرن قبل از سوی رسانه رسمی این باشگاه، باعث ناراحتی مقامات رسمی کشور میزبان شده است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، پرسپولیس به عنوان یکی از تیم‌های حاضر در گروه E لیگ قهرمانان آسیا، مسابقات خود را همراه با سایر تیم‌ها این گروه در کشور هند برگزار می‌کند. به همین علت کاروان پرسپولیس راهی شهر “گوا” شده و بعد از برگزاری ۶ دیدار مرحله گروهی به ایران باز می‌گردد.

پیش از عزیمت کاروان سرخپوشان به شبه جزیره هند، پستی در صحفه اینستاگرام پرسپولیس منتشر شد که حاوی مطالب غیر ورزشی و توهین آمیز خطاب به کشور میزبان بود که اکنون باعث ناراحتی و دلخوری هندی‌ها شده و آن‌ها خواستار عذرخواهی رسمی از باشگاه پرسپولیس شده‌اند.

در این پست اینستاگرامی، عزیمت پرسپولیس به هند برای شرکت در لیگ قهرمانان آسیا و دیدار با سه تیم هندی، اماراتی و قطری، به حمله نادرشاه افشار و سپاهیانش در حدود سه قرن قبل به هند تشبیه شده که حاصل آن تصرف، غارت و خرابی‌های بی‌شمار در شهرهای هندوستان و دستیابی به غنایمی مانند “کوه نور” و “دریای نور” بود که به نوبه خود بارها در منابع تاریخی درباره این مطاب سخن گفته و شنیده شده است.

هر چند که عاقبت نادرشاه افشار بر اهل تاریخ پوشیده نیست که در اوج اقتدار و غرور، دچار بدینی به نزدیکان شد و چشمان پسر و جانشین خود را با دستور خودش کور کرد و سپس برخی از اطرافیان خود را که در این کار آن‌ها را مقصر می‌دانست، کشت.

اما طرح این خاطره تاریخی ناخوشایند برای هندی‌ها پیش از یک رویداد ورزشی که قرار است آن‌ها به مدت حدود دو هفته میزبانی یک تیم ایرانی را برعهده داشته باشند، چه پیامی را برای کشور میزبان دارد؟ آیا این موضوع ارمغان‌آور صلح و دوستی است که نخستین هدف هر رویداد ورزشی به خصوص در رشته‌های تیمی است؟

اگر جای میزبان و میهمان عوض شود، کدام شخص یا گروه ایرانی از یادآوری یک رویداد تاریخی که تبعات سنگینی را برای ملت ایران داشته، خوشحال و خوشنود می‌شود؟ حداقل در سنوات گذشته بارها مشخص شده که کاربران ایرانی در مواجهه با هرگونه بی‌احترامی و طرح یک رویداد تاریخی واکنش خوبی نداشته‌اند.

کدام تیم اروپایی به طور مثال تیم انگلیسی در هنگام دیدار با یک تیم آلمانی در لیگ قهرمانان اروپا، برگزاری مسابقه را به جنگ جهانی دوم تشبیه می‌کند که اکنون این اتفاق از سوی رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس انجام شده است؟ آیا می‌توان توجیهی برای این عمل غیر ورزشی آورد که اکنون از هندی‌ها انتظار شکیبایی بیش‌تری داشته باشیم؟

در شرایطی که فوتبال ایران در قاره آسیا تنها شده و برای گرفتن میزبانی رویدادهای ورزشی نیازمند همکاری و مشارکت کشورهای دیگر است، آیا ارسال چنین پیامی به کشورهای منطقه، امتیازی را نصیب ایران می‌کند؟ به نظر می‌رسد این اقدام ناخواسته و نسنجیده باشگاه پرسپولیس که از جهت روحیه دادن به تیم خودی انجام شده، بدون مطالعه و نظارت ارکان رسمی باشگاه انجام شده است.

البته مدت‌هاست که سخن از اداره صفحات مجازی این باشگاه توسط اشخاصی خارج از این باشگاه مطرح می‌شود اما این ماجرا حکایت ضرب‌المثل معروفی است که «یک دیوانه سنگی را به چاهی می‌اندازد و صد عاقل نمی‌توانند سنگ را از چاه خارج کنند» و در چنین مواقعی مانند انتشار پیام‌هایی حاوی مطالب توهین آمیز به کشورها و قوم‌های مختلف از سوی فرد یا افرادی خارج از مجموعه، ترکش‌های این ماجرا به باشگاه برخورد می‌کند و پرسپولیس باید تبعات آن را به دوش بکشد.

اکنون که این اقدام نسنجیده از سوی صفحه رسمی باشگاه پرسپولیس – حتی بدون نظارت ارکان رسمی – انجام شده، به جای توجیه و پاک کردن صورت مساله، بهترین اقدام عذرخواهی از کشور میزبان و همینطور برخورد با عوامل این حرکت خارج از عرف و پیشگیری از این موضوع است، چرا که مطمئنا پی بردن به یک حرکت اشتباه و عذرخواهی بابت چنین اتفاقی از کشور میزبان، چیزی از ارزش و احترام باشگاه پرسپولیس کم نمی‌کند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top