امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 16887 |
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸ | ارسال توسط : |
184 بازدید
۰
| 5
ارسال به دوستان
پ

رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: برای ظهور امام عصر(عج) باید یک برنامه‌ریزی فردی، خانوادگی و اجتماعی داشته باشیم. برای اینکه انسان در حال اعتلا و ارتقا باشد باید یک برنامه قوی و منسجم برای زندگی خود ترتیب دهد که این امر برای ظهور هم باید در نظر گرفته شود.

حجت‌الاسلام والملسمین حبیب‌رضا ارزانی- رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد -در گفت‌وگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا در مورد ویژگی‌های واقعی منتظران ظهور گفت: کسی که در انتظار آمدن بزرگی است اولین و مهم‌ترین چیزی که در او باید دید این است که بتوان علائم انتظار را در رفتار، گفتار و کردارش مشاهده کرد. این آمادگی اولین مساله است به این معنا که آیا من آماده آمدن امام عصر(عج) هستم؟، آیا اگر امام عصر(عج) بیایند و من را در این حالت و مدل زندگی ببینید از مدل زیست من خوشنود خواهند بود؟.

وی ادامه داد: دومین نشانه منتظران ظهور، داشتن برنامه برای زندگی در ابعاد مختلف است. نمی‌توان در انتطار یک پروژه و برنامه عظیم بود اما برنامه‌ریزی برای آن پدیده نداشت. یکی از مسائلی که زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد ظهور و عصر ظهور است اما در این میان باید پرسید برنامه ما برای این عصر چیست؟ آیا برنامه کوتاه یا بلندمدتی برای مواجه با این عصر داریم؟.

رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خاطرنشان کرد: باید برای ظهور امام عصر(عج) باید یک برنامه‌ریزی فردی، خانوادگی و اجتماعی داشته باشیمو برای اینکه انسان در حال اعتلا و ارتقا باشد باید یک برنامه قوی و منسجم برای زندگی خود ترتیب دهد که این امر برای ظهور هم باید در نظر گرفته شود.

ارزانی یادآور شد: ما موظف هستیم برای خانواده‌های خود برنامه‌ریزی کنیم، البته در قبال جامعه هم همین امر را باید مدنظر قرار داد. در برخی از احادیث آمده است «هرکسی که در قبال جامعه اسلامی خود مسئول نباشد مسلمان نیست»، همچنین نباید فراموش کرد که در بیانیه گام دوم انقلاب افق ۱۴۴۰ دیده شده و این برنامه اجتماعی برای چشم‌انداز آینده کشور ما است که در آن به سبک زندگی ایرانی اسلامی و در حوزه فردی هم به معنویت و اخلاق توجه شده است.

وی با بیان اینکه فعال بودن و نه منفعل بودن دیگر نشانه منتظران ظهور است، افزود: فرد مهدوی کسی است که برای آمدن میهمان خود آماده شود و در عین حال تلاش کند. در واقع فرد مهدوی خود را برای میزبان خود آماده می‌کند. زمانی که ما میهمان داریم فضا را برای میهمان خود آماده می‌کنیم. ضمنا گاهی فرد برای پذیرایی بهتر از میهمان خود تلاش و فعالیت‌اش را هم بیشتر می‌کند، بنابراین برای حضور منجی عالم باید فعال باشیم و نه منفعل.

رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تصریح کرد: عقل و عقلانیت هم برای منتظران ظهور مهم است. انسان با کارهای درست انجام دادن و بهره‌گیری از عقل و خرد خود را محک بزند و به سمت رشد و تعالی حرکت کند و طبیعتا در این شرایط، صبر، حلم و اخلاق در ذیل عقل محقق می‌شود.

نقش مسجد و نهادهای فرهنگی در تربیت نسل مهدوی(عج)

ارزانی در ادامه در ارتباط با نقش مساجد و نهادهای فرهنگی در تربیت نسل مهدوی، نیز گفت: جامعه اسلامی را نمی‌توان بدون مسجد تصور کرد،.جامعه اسلامی بدون مسجد یک جامعه سکولار خواهد بود، در واقع جامعه اسلامی بدون مسجد در اصل جامعه‌ای خواهد بود که معنویت و اخلاق در آن راه ندارد و اگر هم باشد در حد کمال آن نیست زیرا ما کمال اخلاق و معنویت، ارتباط و عقل را در حد اعلای آن در مسجد داریم.

وی ادامه داد: در تربیت نسل مهدوی نقش مسجد بسیار مهم است و این مربوط به تمام آحاد جامعه است و تنها به قشر و جنسیت خاصی محدود نمی‌شود.آحاد یک جامعه و حتی خانواده‌ها باید این ارتباط را با مسجد داشته باشند،. البته مسجد را نباید صنفی، سیاسی تلقی کرد زیرا مسجد خانه خدا و محل حضور مومنان است.

رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بیان کرد: بحث ارتقای معنوی و تفکر در مسجد موصوعی است که همگان باید به آن توجه داشته باشند.کسانی که این ارتباط را با مسجد برقرار کردند کاملا این موضوع را درک و به سمت ارتقا اخلاق، کمال و معنویت رفته‌اند. این افراد در زندگی خود نگاه به غیر را تقویت و نوع‌دوستی خود را با نگاه الهی بالا می‌برند و لذا برکات زیادی بر این افراد وارد می‌شود.

ارزانی ابراز کرد: حواسمان باشد وقتی امام زمان(عج) تشریف بیاورند برای تمام انسان‌ها ظهور خواهند کرد و قطعا ارتباط با مسجد و انس با آن خیلی می‌تواند در تسریع امر ظهور موثر باشد و هرچه ما با مسجد ارتباط داشته باشیم می‌توانیم نسل نوجوان و جوان و به طور کلی خانواده مهدوی را تربیت کنیم.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top