امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 16839 |
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱ | ارسال توسط : |
186 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

فدراسیون پزشکی ورزشی در سال ۱۳۹۹ شرایط پر چالشی را تجربه کرد، از دو دوره سرپرستی و در نهایت انتخاب رییس پس از ۱۳ ماه بلاتکلیفی گرفته تا مقابله با ویروس کرونا برای جلوگیری از تعطیلی ورزش ایران تا به نوعی حیات فعالیت‌های ورزشی در گرو تصمیمات این فدراسیون باشد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، فدراسیون پزشکی ورزشی که در آستانه المپیک وظایف و مسئولیت‌هایش از اهمیت دوچندانی برخوردار است، علاوه بر مسائل مختلفی نظیر معاینات اختصاصی ورزشکاران، ارائه مشاوره‌های دوپینگ، سرکشی به اردوی رشته‌های المپیکی، انجام معاینات اسکلتی-عضلانی، تکمیل پرونده‌های سلامت ورزشکاران، معاینات قلب و عروقی، مشاوره‌های تغذیه و معاینات اختصاصی زنان ورزشکار را نیز عهده‌دار است و انتظار می رود با برگزاری مجمع انتخاباتی، هرچند دیر اما هرچه بهتر به رفع دغدغه و مسائل ورزشکاران المپیکی اقدام کند.

آفت فدراسیون پزشکی ورزشی در سال ۹۹

یکی از بزرگترین چالش های فدراسیون پزشکی ورزشی که از آذرماه سال ۹۸ کلید خورد، مدیریت تحت سرپرستی بود و با اتمام دوره ریاست غلامرضا نوروزی، پس از وی مهرزاد خلیلیان و محمد اسد مسجدی به عنوان سرپرست در این فدراسیون طی یک برهه زمانی ۱۳ ماهه فعالیت کردند و در پایان نیز مشخص نشد به چه علت روند برگزاری انتخابات تا این حد طولانی شد!

با اعلام زمان برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون پزشکی ورزشی که پانزدهم دی ماه سال ۹۹ برگزار شد، در نهایت پس از گذشت ۱۳ ماه و ۱۰ روز، یکی از مهم ترین فدراسیون های کشور حدود ۲۰۰ روز قبل از المپیک توکیو، رییس جدید خود را شناخت و غلامرضا نوروزی با ٢٧ رای فعالیت خود را از سر گرفت.

 ششم آبان‌ سال گذشته دوره چهارساله ریاست غلامرضا نوروزی در فدراسیون پزشکی ورزشی به اتمام رسید اما با توجه به اینکه ۱۸ آبان‌ماه سال ۹۴ حکم ریاست او به امضای وزیر وقت ورزش و جوانان رسیده بود تا ۱۸ آبان ۹۸ به طور قانونی ریاست این فدراسیون را عهده‌دار بود و تا ششم آذر سال گذشته که مهرزاد خلیلیان به عنوان سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی از سوی وزیر ورزش و جوانان منصوب شد، به فعالیت خود در این سمت ادامه داد.

۲۶ تیرماه سال ۹۹ نیز وزیر ورزش و جوانان در حکمی محمد اسد مسجدی را به عنوان سرپرست بعدی فدراسیون پزشکی ورزشی منصوب کرد و وی نیز تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی در این سمت مشغول به فعالیت بود.

اقدام ارزشمند تشکیل ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش

شیوع ویروس کرونا در کشور بار مسئولیت های فدراسیون پزشکی ورزشی را چند برابر کرد و در نهایت تصمیم بر تشکیل ستادی تحت عنوان «ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش» شد که اعضای اصلی ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش، شامل مسئولان ارشد وزارت ورزش و جوانان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز مسئولان فدراسیون پزشکی ورزشی بودند، تا مسائل مربوط به ورزش ایران را در جدال با پیامدهای ناشی از این ویروس پیگیری کرده و در مورد تکلیف رشته‌های ورزشی، تمرینات و مسابقات تصمیم‌گیری کند.

فعالیت این ستاد اما روند سینوسی داشت و در یک مقطع زمانی به صورت مستمر جلساتش برگزار و تصمیمات سریالی را در حوزه فعالیت رشته ها و اماکن ورزشی اتخاذ می کرد، اما در مقطع زمانی نیز به دلیل واگذاری تصمیم گیری ها به شوراهای تامین در استان های مختلف با تعطیلی روبرو و مجددا پس از پیگیری های صورت گرفته جلساتش از سر گرفته شد.

در مجموع اما تشکیل ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش به فعالیت رشته های ورزشی مختلف نظم خاصی داد و به این مسئله کمک کرد تا ورزش ایران بر اساس برنامه های زمان بندی و طبق پروتکل های بهداشتی تدوین شده فعالیت کند، بنابراین تا زمان شیوع ویروس کرونا در کشور به نظر می رسد تشکیل و فعالیت این ستاد مسئله ضروری است و باید از سوی مسئولان فدراسیون پزشکی ورزشی، وزارت ورزش و جوانان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طور جدی مدنظر قرار گیرد.

دوپینگ زیر سایه کرونا؟

یکی از مسائلی که با شیوع ویروس کرونا در مورد عملکرد فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) مطرح شد، عدم توجه نسبت به مقوله دوپینگ ورزشکاران آن هم در نزدیکی المپیک توکیو بود، موضوعی که در دو مقطع زمانی به آن پاسخ داده شد. مسجدی، سرپرست وقت فدراسیون در این رابطه به انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفت: به هیچ وجه چنین رویه‌ای نخواهیم داشت و با شروع لیگ در رشته‌های ورزشی مختلف همانند قبل فعالیت‌ها پیش می‌رود و هیچ چیز متوقف نخواهد شد و مطمئن باشید تست‌های دوپینگ با جدیت هرچه بیش‌تر گرفته خواهد شد. چرا که تست دوپینگ مقوله‌ای نیست که از آن غافل شویم و با قدرت تمام در تمامی رشته‌های ورزشی با دوپینگ مبارزه خواهیم کرد و همانند گذشته با انجام نمونه‌گیری‌های سرزده در لیگ‌ها و مسابقات مختلف فعالیت‌ها را پیش خواهیم برد و چیزی تغییر نخواهد کرد.

همچنین غلامرضا نوروزی، رییس فدراسیون پزشکی ورزشی در پاسخ به اینکه با توجه به بحران کرونا به نظر می رسد مقوله دوپینگ ورزشکاران تحت الشعاع قرار گرفته است، اظهار کرد: دوپینگ مرتبط با برگزاری مسابقات است و امیدوارم با شروع دوباره تمرینات و مسابقات این موضوع نیز مثل گذشته پیگیری شود تا ورزشی پاک و عاری از دوپینگ داشته باشیم.

رشد ۵۰ درصدی هزینه کارت خدمات درمانی ورزشکاران

تعرفه عضویت در کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی نیز پس از ۱.۵ سال، در مهرماه سال ۹۹ از ۲۰ به ۳۰ هزارتومان افزایش یافت تا رشد ۵۰ درصدی را تجربه کند. تعرفه ای که در سال‌های ۹۵، ۹۶، ۹۷ برای متقاضیان ۱۵ هزار تومان بود و در سال ۹۸ و نیمه اول سال ۹۹ معادل ۲۰ هزار تومان دریافت شد و با تصویب مجمع عمومی فدراسیون پزشکی ورزشی به ۳۰ هزار تومان افزایش یافت تا متقاضیان بتوانند از ۲۵ مهرماه سال جاری با پرداخت ۳۰ هزارتومان به مدت یک سال  از خدمات تخصصی فدراسیون پزشکی ورزشی بهره‌مند شوند.

درآمدها از عرش به فرش

فدراسیون پزشکی ورزشی که به دلیل کسب درآمدهای ناشی از هزینه های درمان ورزشکاران تا پیش از شیوع ویروس کرونا از کسب درآمد مالی مناسبی برخوردار بود، به دلیل محدودیت و تعطیلی ورزش کشور در بخش مسابقات و تمرینات در سال ۹۹ با کاهش شدید درآمدها مواجه شده و بر اساس اعلام مسئولان وزارت ورزش و جوانان، درآمد ناشی از بیمه های خدمات درمانی به یک چهارم در فدراسیون پزشکی ورزشی کاهش یافته و رییس جدید این فدراسیون باید به فکر منابع جدید مالی باشد.

اهداف و برنامه های فدراسیون پزشکی ورزشی

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام کرد که اولویت اصلی این فدراسیون در دوره جدید و به ویژه تا تا المپیک توکیو تامین سلامت ورزشکاران است و مبارزه با دوپینگ همچون گذشته با جدیت دنبال می شود. به گفته وی با توجه به نزدیکی المپیک باید سلامتی ورزشکاران تامین شود و در عین حال سلامت همگانی و عبور از بحران کرونا به طور ویژه مدنظر قرار گیرد چراکه کرونا ممکن است همچنان وجود داشته باشد و به همین دلیل نباید مبارزه با دوپینگ تعطیل و فعالیت های ورزشی به فراموشی سپرده شود.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top