امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 16756 |
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
366 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

با وجود آنکه پروژه اقدام ملی با دو چالش عدم همراهی کامل سازندگان و کمبود نقدینگی متقاضیان همراه شده بر اساس اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی ۶۰۰ هزار واحد از این طرح به مرحله ساخت رسیده و این در حالی است که در ابتدا ۴۰۰ هزار واحد برنامه ریزی شده بود.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، طرح اقدام ملی مسکن از اواخر سال ۱۳۹۷ برای احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی و اواسط سال ۱۳۹۸ با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. البته اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ آن زمان هدف اصلی را ایجاد نهضت خانه سازی، ادامه پروژه توسط دولتهای بعدی و قرار گرفتن مسکن در ریل تولید عنوان کرد؛ هدفی که بنا به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن محقق شده است. این در حالی است که غالب انبوه سازان داخلی به دلیل ۴۲ ایراد که به قراردادهای طرح اقدام ملی مسکن وارد دانستند از اجرای آن سر باز زدند.

از طرف دیگر بخش قابل توجهی از متقاضیان توانایی پرداخت آورده اولیه را ندارند. از ۴۶۰ هزار متقاضی واجد شرایط مسکن ملی در کل کشور تا روز ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۹ فقط ۱۴۶ هزار نفر وجوه اولیه را واریز کرده اند. به نظر می رسد که مسکن ملی با وجود مشکلات با سرعت ملایمی به جلو حرکت می کند. زمان آغاز طرح اقدام ملی مسکن در سال ۱۳۹۸ اعلام شد که این پروژه دو ساله به اتمام می رسد اما قطعا در سال ۱۴۰۰ تکمیل نخواهد شد؛ چرا که بسیاری از پروژه ها در مناطق مختلف کشور دارای تعداد و پیشرفتهای متفاوتی هستند و ویژگیهای آنها از مقیاس با یکدیگر فرق دارد. برخی مثل پروژه سیرجان افتتاح شده، یزد به مرحله افتتاح رسیده و برخی دیگر برای تکمیل دست کم به سه سال زمان نیاز دارد. بر اساس صحبتهای مسئولان، روند تکمیل آورده متقاضیان در سرعت اجرای پروژه ها تاثیرگذار است.

پروانه اصلانی ـ مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ـ با اشاره به اینکه در مجموع تاکنون ۶۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن در قالب پروژه‌های واگذاری گروهی زمین، پروژه‌های مشارکتی، پروژه‌های متوسط و بزرگ‌ مقیاس، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و تفاهم‌نامه با سایر وزارتخانه‌ها، وارد فاز  عملیاتی و اجرایی شده است، در بیان جزئیات آن‌ها گفت: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن تاکنون به حدود ۱۳۵ هزار خانوار، واگذاری گروهی زمین انجام شده و ساخت حدود ۳۴۰ هزار واحد مسکونی نیز در قالب پروژه‌های متوسط و بزرگ‌مقیاس آغاز شده است. همچنین برای حدود ۴۰ هزار واحد نیز در بافت‌های فرسوده، تسهیلات نوسازی و بهسازی در قالب طرح اقدام ملی مسکن پرداخت شده است.

اصلانی ادامه داد: تاکنون عملیات اجرائی حدود ۲۵ هزار واحد مسکونی نیز در قالب مشارکت با بخش خصوصی شروع شده و برای حدود ۶۰ هزار واحد نیز برای تامین مسکن متقاضیان تحت پوشش دستگاه‌های مختلف اجرائی، زمین تأمین و عملیات اجرایی آن‌ها در حال انجام است.

وی در مجموع عملکرد طرح اقدام ملی مسکن را ۶۰۰ هزار واحد عنوان کرد و گفت: برای ۶۰۰ هزار واحد مسکونی که عملیات اجرائی آن‌ها آغاز شده، زمین نیز تامین شده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در خصوص واریز وجه طرح اقدام ملی مسکن برای پروژه‌های غیر از واگذاری گروهی و مشارکتی که نیاز به آورده ندارند، توضیح داد: در پروژه‌های متوسط و بزرگ‌مقیاس طرح اقدام ملی مسکن که با آورده متقاضیان و تسهیلات آن‌ها اجرایی می‌شوند، حدود ۱۵۰ هزار نفر واریز وجه کرده‌اند که مجموع مبالغ واریزی توسط این متقاضیان، معادل ۵۶۶۱ میلیارد تومان است.

اصلانی با تاکید بر استقبال مناسب مردم از اجرای طرح اقدام ملی مسکن، شناخت ابعاد طرح و موفقیت در اجرا را از دلایل استقبال مردم از این طرح ملی برشمرد و تصریح کرد: همچنان روزانه تقاضاهایی برای ثبت‌نام در سامانه طرح اقدام ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌شود که این امر نشان از استقبال مردم از اجرای آن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی: مسکن ملی پیشرفت مناسبی دارد

چند روز قبل محمود محمودزاده ـ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ـ وضعیت پروژه های اقدام ملی را مطلوب عنوان کرد و گفت: بالغ بر ۵۰۴ هزار واحد اقدام ملی مسکن آغاز شده است و اغلب پروژه ها در حال اجرا است؛ بعضی در مراحل اسکلت و دیوارچینی قرار دارد، برخی در حال آماده سازی زمین و تعدادی هم در مراحل فوندانسیون. اینکه بیان می شود بسیاری از پروژه ها هنوز شروع یا حتی جانمایی نشده اطلاعات درستی نیست. ممکن است تعداد معدودی از پروژه ها به دلیل برخی مشکلات هنوز شروع نشده باشد اما کلیت طرح در وضعیت مناسبی قرار دارد.

وی افزود: کسانی که برای مسکن ملی ثبت نام کردند دو گروه هستند. برای حدود ۱۳۵ هزار نفر زمین واگذار شده که تحت عنوان گروههای ساخت عموما در شهرهای کوچک در حال ساخت هستند که پروژه های آنها بین ۳ تا ۱۰ واحد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حدود ۳۲۶ هزار واحد نیز در قالب ۷۸۰۰ پروژه در سراسر کشور تعریف شده که در حال اجرا است. تمام متقاضیانی که پول واریز کرده اند به پروژه وصل شده و معلوم است پروژه شان کجاست. این اطلاعات بجز استان در سامانه ملی نیز قابل رصد است. بدین صورت که در نقشه کشور به صورت GIS می توان این طرحها را مشاهده کرد.

مسکن ملی پردیس در مرحله آماده سازی زمین و تجهیز کارگاه

برنامه ساخت ۲۰۰ هزار مسکن ملی در شهرهای جدید

سهمیه شهرهای جدید از پروژه اقدام ملی مسکن ۲۰۰ هزار واحد است که عملیات اجرایی ۱۱۷ هزار واحد شروع شده است. پروژه ها عمدتا در مراحل پیشرفت ۵ تا ۵۰ درصد قرار دارد و در مواردی نیز به اتمام رسیده است. از مجموع ۲۰۰ هزار واحد هدف گذاری شده برای ۲۱ شهر جدید عملیات اجرایی در تمامی ۲۱ شهر آغاز شده که جزئیات آن بدین شهر است:

شرکت عمران برای شهر جدید پرند ۲۵ هزار و ۱۵۰ واحد مسکن ملی را هدف گذاری کرده است. ۲۸۴۴ واحد در بخش مشارکت، ۹۲۴ واحد در تفاهم نامه بنیاد شهید، ۳۸۳۲ واحد در قالب تفاهم نامه نیروهای مسلح، ۴۹۶ واحد مربوط به وزارت آموزش و پرورش، ۵۰۴۳ واحد نیز با تعهد ساخت هم اکنون در حال اجرا است که مجموع واحدهای شروع شده را به ۱۵ هزار و ۴۵۵ واحد رسانده است.

در شهر جدید پردیس بالغ بر ۱۲ هزار و ۹۴۵ واحد اقدام ملی مسکن تعریف شده که ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد آن به مرحله آغاز رسیده است.

در هشتگرد واقع در استان البرز نیز ۲۱ هزار مسکن ملی در برنامه شرکت عمران شهر جدید قرار گرفته که مجموع واحدهای کلنگ زنی شده به ۱۵ هزار و ۹۴۳ رسیده است.

در شهر جدید اندیشه واقع در استان تهران ۳۲۲۵ واحد در برنامه گنجانده شده که عملیات اجرایی ۲۳۰۵ واحد آغاز شده است.

فولادشهر اصفهان میزبان ساخت ۱۸ هزار مسکن ملی است ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد آن ثبت نامی خواهد بود. مجموع واحدهای شروع شده به ۱۵ هزار و ۴۳۱ می رسد.

همچنین در شهر جدید بهارستان در استان اصفهان ۲۱ هزار مسکن ملی در دستور کار قرار دارد که  تا کنون ساخت ۱۶ هزار واحد آغاز شده است.

از دیگر شهرهای جدید که تعداد قابل توجهی مسکن ملی در آن هدف گذاری شده صدرای شیراز با ۲۱ هزار، سهند با ۱۶ هزار و ۲۰۰ و ایوانکی با ۱۵ هزار و ۵ واحد است. در شهر جدید صدرا در استان فارس از ۲۱ هزار واحد که در برنامه قرار دارد تا کنون ۹۰۲۲ واحد شروع شده است. در شهر جدید سهند واقع در اطراف تبریز در آذربایجان شرقی از ۱۶ هزار و ۲۰۰ واحد ۸۷۷۱ واحد به مرحله آغاز رسیده و در ایوانکی استان سمنان نیز ۱۵ هزار و ۵۵ واحد هدف گذاری شده که تا کنون ۳۰۰۰ واحد کلنگ زنی شده است.

در عالیشهر از ۲۲۵۰ واحد تا کنون ۱۰۸۰ واحد شروع شده است. در سیراف ۳۲۴۰ واحد مسکن ملی تعریف شده که ۶۹۰ واحد در مرحله ساخت قرار دارد. در مهاجران اراک از ۶۳۰۰ واحد که در برنامه قرار دارد تا کنون ۵۷۸۰ واحد شروع شده است. در امیرکبیر اراک ۶۱۰۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن گنجانده شده که ۲۸۰۰ واحد شروع شده است. در شهر جدید علوی کل ۳۰۰ واحد برنامه ریزی شده آغاز شده است. در شیرین شهر اهواز ۱۲۰۰ واحد مسکن ملی در برنامه قرار گرفته که ۵۰۰ واحد در مرحله ساخت قرار دارد. برای شهر جدید رامین در اهواز هم ۱۱۰۰ واحد مسکن ملی در قالب ثبت نام، ۱۵۷۰ واحد در قالب تفاهم نامه آموزش و پرورش و ۱۰۰ واحد در بخش تعاونی تعریف شده که تا کنون ۱۱۰۰ واحد شروع شده است. در رامشار کل ۲۰۰ واحد برنامه ریزی شده آغاز شده است. در نهایت برای شهر تیس ۵۵۰۰ واحد مسکن ملی در برنامه گنجانده شده که ۳۰۰۳ واحد در مرحله اجرا قرار دارد.

پروژه مسکن ملی شهر جدید سهند

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد و ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸ ثبت نام از متقاضیان در چهار استان آغاز و سپس به دیگر استانها تسری پیدا کرد. برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور اول و دوم نام نویسی ۱.۶میلیون نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اولین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می رسد که البته با توجه به کیفیت سازه ها در مناطق مختلف، قیمت‌ها متفاوت خواهد بود. ثبت نام مراحل اول، دوم و سوم به پایان رسیده است. فرصت ثبت نام در مرحله سوم از ۱۸ دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شد و پنجشنبه (۲۵ دی ماه) به اتمام رسید. در صورت خالی شدن ظرفیت یا تامین زمین، امکان ثبت نام مجدد وجود دارد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top