امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 16680 |
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ | ارسال توسط : |
285 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشداری نارنجی از کاهش محسوس دما در ۲۳ استان کشور و وزش باد شدید در ۱۸ استان خبر داد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی آمده است که از بعدازظهر امروز سه شنبه (۳ فروردین) تا عصر روز شنبه (۷ فروردین) وزش باد شدید با سرعت متوسط ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر برساعت و وزش باد خیلی شدید با سرعت بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به صورت لحظه‌ای و محلی در برخی نقاط کشور دور از انتظار نیست.

بر این اساس این شرایط طی امروز (۳ فروردین) در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، کرمانشاه و ایلام و طی فردا (۴ فروردین) در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، اصفهان، قم، قزوین، سمنان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مازندران، البرز و تهران پیش‌بینی می‌شود.

وزش باد شدید طی روز پنجشنبه (۵ فروردین) در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، قزوین، تهران، سمنان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس و شمال کرمان ادامه دارد.

سازمان هواشناسی هشدار داده است که این شرایط طی روز جمعه (۶ فروردین) در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، سمنان، غرب خراسان رضوی، قم و مرکزی و طی روز شنبه (۷ فروردین) در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و قم پیش‌بینی می‌شود.

در ادامه این هشدار آمده اسـت: بر این اساس احتمال وارد شدن خسارت به گلخانه‌ها وشکستن شاخه‌های درختان وجود دارد. از این‌رو نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد مستحکم شوند و از محلول‌پاشی و سم‌پاشی خودداری شود.

استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه ها، عایق بندی و محافظت از کندوها ، محافظت از محصولات گوجه‌فرنگی و صیفی‌جات جنوب کشور، تهویه و کنترل دما در سالن‌های مرغداری در شرایط باد شدید، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی روی زمین، جمع‌آوری شاخه‌های هرس شده از کف باغ، عدم آهک پاشی در استخرهای خاکی که آب آن تخلیه شده به دلیل شدت بالای وزش باد گرم، زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغ‌ها و مزارع با توجه به بارش‌ها و عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی کشور است.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار از نفوذ هوای سرد به نوار شمالی کشور طی روزهای یکشنبه و دوشنبه (۸ و ۹ فروردین) خبر داده و بر این اساس طی روز یکشنبه (۸ فروردین) دمای هوا در شمال غرب کشور و سواحل دریای خزر بین ۸ تا ۱۰ درجه سانتیگراد و طی روز دوشنبه (۹ فروردین) در شمال شرق کشور بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتیگراد و در دامنه‌های جنوبی البرز بین ۵ تا ۸ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.

سازمان هواشناسی هشدار داده است که احتمال سرمازدگی درختان میوه وجود دارد. این سازمان توصیه کرده است که در این شرایط از کود دامی در پای درختان استفاده شود.

تامین سوخت و سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغ‌ها با هدف تعدیل دمای محیط، ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر، عدم کوددهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغ‌ها – در ساعات نزدیک صبح و بامداد -، مالچ پاشی در سطح باغات – توصیه به عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد، کنترل سرما قبل از تورم جوانه‌ها با استفاده از باکتری کش‌ها، تخلیه آب و جمع‏ آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین ‏آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما، استفاده از روغن ولک برای جلوگیری از باز شدن شکوفه‌ها و پاک سازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها ازجمله توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top