امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 16474 |
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
181 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

وزیر بهداشت با اشاره به قدرت سرایت و بیماری زایی ویروس جهش یافته کرونا و با بیان اینکه موافق سفر نبودیم و نیستیم، گفت: سفر یعنی جمعیت سیال و با سفرها نمی‌توانیم استمرار و تشدید طرح محله محور و خانه به خانه را دنبال کنیم.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی گفت: همکاران من در سالی که گذشته نه تنها به بیماران مبتلا به کرونا خدمات ارایه دادند، بلکه با آبرومندی و سربلندی نگذاشتند که حتی یک بیماری که نیاز به خدمات اورژانس دارد، بدون سرویس و خدمت بماند؛ به خصوص عزیزانم در اورژانس کشور برای رسیدگی عاجل به آنها و بیمارستان‌ها برای پذیرش آنها.

ماهانه ۱۰۰۰ تخت به مجموعه تختهای بیمارستانی اضافه کردیم

وی افزود: امسال سالی بود که علی رغم گرفتاری در باتلاق کرونا، برای اولین بار توانستیم با لطف خدا و همت همکارانمان در هر ماه ۱۰۰۰ تخت به تخت‌هایمان اضافه کنیم که این آمار را قبل و بعد از انقلاب نداشتیم. همچنین حدود ۱۴۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی در اقصی نقاط کشور تا اردیبهشت آینده افتتاح شده و ۱۳ هزار تخت به تخت‌های کشور اضافه می شود. همچنین امسال ۲۵۰۰ تخت آی سی یو به تخت‌های کشور اضافه کردیم.

موافق سفر نبودیم و نیستیم

ویروس جهش یافته قتل عام می کند

نمکی درباره نوروز و سفرها، گفت: موضع وزارت بهداشت از روز نخست مشخص بود. ما مطلقا موافق مسافرت نبودیم، نیستیم و نخواهیم بود. زیرا اولا مولفه جدیدی به نام ویروس جهش یافته انگلیسی به مولفه‌های سهمگین قبلی اضافه شد. عزیزان مطالعه کنند که این ویروس در کشورهایی مانند انگلیس، آلمان، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی چه قتل عامی کرد. الان بیش از یک ماه است که ویروس در کشور می چرخد و هنوز مرگ های دو رقمی و به ندرت روزهایی مرگ سه رقمی می بینید. فکر نکنید که نظام بهداشت و درمان انگلیس که ۱۸۶۰ مرگ را در یک روز ثبت کرد، نظام ضعیفی است. اتفاقا نظام بسیار محکمی است، اما  آهنگ گرفتار کننده این ویروس به شدت بیشتر از گام‌هایی است که مقتدرترین نظام های بهداشتی و درمانی می توانند بردارند و ببینید که این عزیزان ما در سراسر کشور چه حماسه ای خلق کردند که هنوز بعد از یک ماه گردش ویروس جهش یافته در کشور، این قتل عام را ندارید.

خوزستان؛ در سراشیبی کنترل کرونا

نگرانی برای استانهای همجوار خوزستان

نمکی گفت: خوزستان به عنوان اولین پایگاه هجمه ویروس موتاسیون یافته با افتخار می گویم که امروز با لطف خدا و با همدلی و وفاق و همت شبانه روزی همکاران نفس بریده من، روزهای ملایم تری را طی می کند و اکنون در سراشیبی کنترل بیماری در خوزستان هستیم، اما کماکان نگران اوضاع استان‌های دیگر که همجوار خوزستان و حتی استان‌های مرکزی در کشور هستیم که به گونه‌ای موارد متعدد ویروس جهش یافته را گزارش می گیریم.

مهلت یک ماهه خواستیم تا ویروس جهش یافته را زمین‌گیر کنیم

وی ادامه داد: مولفه دیگرمان در سفر نقل و انتقال این ویروس از نقاط آلوده به نقاط کمتر آلوده و غیر آلوده بود که سفر می تواند این را تشدید کند. بنابراین ابتدا سیاست ما این بود که مهلتی پیدا کنیم تا طرح تشدید بیماریابی را در استمرار طرح شهید سلیمانی به خوبی اداره کنیم. سفر یعنی جمعیت سیال و نمی‌توانیم استمرار و تشدید طرح محله محور و خانه به خانه را دنبال کنیم. زیرا جمعیت در سفر سیال است و در دسترس ما نیست و به همین دلیل در تشدید بیماریابی و جمع کردن بیماری در سراسر کشور، لطمه می‌خورد. به همین دلیل موافق سفر نبودیم و مهلتی می خواستیم تا در این مهلت مانند سال قبل بتوانیم یک ماه بیماریابی را تشدید کرده و این ویروس جهش یافته را مانند ویروس ووهان زمین‌گیر کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه می‌دانیم مردم خسته‌شده اند، گفت: اما می‌دانیم خط مقدم جبهه مبارزه با ویروس ممکن است به مراتب تاب آوری‌اش کمتر شده باشد. من نمی‌توانم از منطقه‌ای که به ویروس موتاسیون یافته مبتلا نشده است پرستار اعزام کنم برای منطقه‌ای که آلودگی‌اش ۱۰۰ درصد برایم محرز است. درحالی که با ویروس ووهان این گرفتاری را نداشتیم. پس در کنار تاب آوری مردم عزیز، تاب آوری خط مقدم هم برای من به عنوان فرمانده عملیات مهم است. ما در یکی از بیمارستان‌های خوزستان تنها ۲ دقیقه برقمان رفت و تا دستگاه موتور اضطراری را دستی روشن کنند ۷۰ بیمار داشتند خفه می‌شدند. یعنی ۲ دقیقه عدم کارکرد و عدم تاب آوری نظام سلامت، فاجعه خواهد آفرید.

برای اعمال تک صدایی، رنگ بندیها را پذیرفتیم

وی افزود: قرارشد تا برای سفرهای نوروزی ما رنگ بندی را اعلام کنیم. دو گزینه رنگ بندی بر اساس وضع موجود و رنگ بندی بر مبنای مولفه ویروس موتاسیون یافته و از عزیزانم در ستاد ملی تقاضا کردیم که اگر هر کدام از آنها را بپذیرند فواید و مزایای مشخص خود را دارد و دوستان رنگ بندی شادتر را پذیرفتند که آبی و زرد بیشتر و قرمز و نارنجی کمتری داشت؛ یعنی همان مولفه قبلی و بدون مداخله ویروس موتاسیون یافته و ما هم چون قرار بر تبعیت از فرمایش عزیزان در ستاد داریم و قرار بر اعمال و اعلام تک صدایی است ما خواستیم تا عزیزان همین تصمیم را اعلام کنند؛ گرچه طبق فرمایش مقام معظم رهبری حد و حدود اعلام محدودیت با ما است اما اعمال آن با دیگران است و ما به دلیل اعمال تک صدایی این را پذیرفتیم.

در نوروز به دیدار مجازی بسنده کنید

نمکی با اشاره به اینکه نقش وزارت بهداشت مانند سازمان هواشناسی است، تصریح کرد: ما نمی‌گوییم امروز آفتاب است چون این موضوع برای همه محرز است. نقش هواشناسی این است که بگوید در آینده هوا چگونه است و نقش ما هم این است که بگوییم در روزهای آتی بر این نقشه چه خواهد گذشت وگرنه در حین بلا و گرفتاری چندان قدرت مانور نداریم. به هر تقدیر آنچه که امروز به عنوان نقشه و نقاط زرد و آبی و قرمز اعلام کردیم چیزی است که ممکن است در روزهای آتی و ماه آینده متفاوت شود. برای اینکه این اتفاق نیفتد و نوروز بهتری داشته باشیم از مردم تقاضا می‌کنم رعایت کنند و فکر کنند خیلی از نقاط کشور قرمز است یا قرمز خواهد شد تا وسط سفر اوضاع برایشان تلخ نشود. اینکه برویم اقواممان را در شهر زرد یا آبی آلوده کنیم و برگردیم نه صله رحم است و نه محبت به فامیل. در مورد دید و بازدیدهای نوروزی هم لطفا مانند سال قبل به دیدار مجازی و از راه دور بسنده کنید تا پروتکل‌ها رعایت شود.

۸۰ درصد واکسن کرونا در ۷ کشور دنیا

وی در رابطه با تامین واکسن کرونا نیز اظهار کرد: ما از روز نخست بیماری می‌دانستیم تامین واکسن برای همه دنیا مشکل عمده‌ای است و سعی کردیم ساخت واکسن داخلی را راه اندازی کنیم و از تک تک عزیزانی که در این عرصه می‌توانستند موثر باشند دعوت کردم، شهید فخری‌زاده، دکتر کریمی، عزیزان بنیاد برکت و… را فراخواندم تا در عرصه واکسن ورود کنند؛ زیرا می‌دانستم کسی به ما و هیچ کس واکسن نخواهد داد، دنیای سرمایه داری دنیای خودخواهی است که اگر سیر شد و ته سفره چیزی ماند و اگر اطرافش هم پیمان قسم خورده نداشت، آن وقت شاید به نقاط دیگر دنیا واکسن بدهد. به قول سعدی « فرشته‌ای که وکیل است بر خزائن باد چه غم خورد که بمیرد چراغ پیرزنی». آمریکایی‌ها تازه دو هفته است که واکسن به هم پیمانان قدیمی خود یعنی ژاپن داده‌اند و تقریبا ۸۰ درصد واکسن دنیا در ۶ یا ۷ کشور مصرف می‌شود.

تحول بنیادین در واکسن سازی ایران از بهار ۱۴۰۰

به دلالان و کاسبان تحریم میدان نمی دهیم

نمکی با اشاره به تولید واکسن ایرانی کرونا، تاکید کرد: امروز زیرساخت‌های مغتنمی در این رابطه تهیه کردیم و در بهار و از اردیبهشت به بعد واکسن‌های ایرانی پاستور، برکت، رازی و… به عرصه مصرف خواهند آمد و یک تحول بنیادین در واکسن سازی ایران ایجاد می‌شود. پیش از این امر اما مجبوریم واکسن وارد کنیم. عده‌ای شعارهایی می‌دهند و حرفهایی می‌زنند، من از هرکس که دلش برای مملکت سوخته و می‌تواند توانمندتر از ما واکسن وارد کند، می خواهم که برود و بیاورد ما هم ارز و ریالش را تامین می‌کنیم. اما بدانند ما به دلالی و کاسبان تحریم میدان نمی‌دهیم و از این نمد پوسیده کلاهی برای دلالان در نمی آید حداقل تا زمانی که من اینجا هستم. اما اگر کسی می‌تواند بهتر از ما واکسن بیاورد و فکر می‌کند پشت دروازه‌های این مملکت کانتیتر یخچال دار پر از واکسن ایستاده اند و چوب حراج به واکسن خود زدند و ما نمی‌خریم، آنها بروند و واکسن بخرند. اینگونه نیست، بنده توانمند ترین تیم را برای تهیه واکسن گذاشتم و واکسن‌هایی به دستمان می‌رسد که واکسیناسیون کادر درمان را آغاز کردیم و به سرعت پیش می‌رویم و از منایع معتبر هم واکسن خریدیم و امیدوارم در اسرع وقت تا پیش از تولید واکسن های خودمان گروه‌های آسیب پذیر را واکسینه کنیم.

برخی منابع را دریافت نکردیم و روزهای سختی را می گذرانیم

وی افزود: علی‌رغم اینکه اهل شکوه نیستم اما گلایه داشتم از برخی دوستان در ارتباط با منابع مجموعه. ما برخی منابع را دریافت نکردیم و روزهای سختی می‌گذرانیم. با اینکه همکاران من گلایه مند از کاستی‌ها هستند اما سعی می‌کنم با صبوری مسائل را حل کنم و امیدوارم عزیزان در این جدال نابرابر با ویروس بیشتر دست ما را بگیرند تا دستمان تهی نشود و شرمنده همکارانمان نشویم.

وزیر بهداشت همچنین با تبریک ایام شعبانیه و میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار و با بیان اینکه « دلا چو غنچه شکایت ز کار بسته مکن که باد صبح نسیم گره گشا آورد»، گفت: پیشاپیش عید نوروز را خدمت هموطنانم تبریک می‌گویم. سال سختی بر همکاران من و مردم در رابطه با کرونا گذشت، ابتدا خدا را سپاس می‌گویم که این سال را علی‌رغم تمام سختی‌ها به سرانجام برسانیم. به روح همه شهدا بویژه شهدای مدافع سلامت درود می‌فرستم و برای خانواده آنها و همه کسانی که عزیزانشان را به واسطه کرونا از دست دادند طلب صبر می‌کنم.

نمکی تاکید کرد: با سپاس از رحمت پروردگار از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که همواره در رعایت پروتکل‌ها و هدایت مردم و علما به ما محبت ویژه دلشتند تا گام موثر برداریم. از رئیس جمهور محترم، اعضای ارجمند ستاد ملی کرونا، تمام وزارتخانه‌ها بویژه وزارت کشور، وزارت ارتباطات و وزارت راه و شهرسازی  تشکر می‌کنم. عزیزانم در وزارت امور خارجه، نیروهای مسلح بویژه عزیران سپاه، ارتش و بسیج در این یکسال بسیار همراه ما بودند. من نمی‌توانم این سپاس خود را با هیچ زبانی بیان کنم اما از مردم، کسبه و همکارانم در نظام سلامت هم بسیار ممنونم که ما را همراهی و کمک کردند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top