امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 16422 |
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ | ارسال توسط : |
227 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا حدود ۱۱ روز قبل در نامه‌ای به بخشی از دلایل این کنفدراسیون برای اعطا نکردن میزبانی رویدادهای بین‌المللی از جمله انتخابی جام جهانی و همین‌طور مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به ایران، اشاره کرده است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، واگذاری میزبانی مرحله دوم انتخابی جام جهانی به بحرین و مسابقات مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به کشورهایی مانند عربستان، امارات و هند، موجی از انتقادها را از فدراسیون فوتبال و مسوولان ورزش به دنبال داشته است. اخیرا رئیس جدید فدراسیون فوتبال هم این موضوع را مربوط به اهمال‌کاری مدیران گذشته دانسته و خودش را از حاشیه‌های این موضوع کنار کشیده است.

با وجود انتقادهای طرح شده، نامه رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال ایران در تاریخ ۵ مارس (۱۵ اسفند) نشان می‌دهد که قبلا مکاتبات رسمی  و مذاکراتی برای میزبانی مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره آسیا از سوی ایران انجام شده و دلایل AFC برای ندادن میزبانی به ایران، ارتباطی به عدم انجام تلاش‌های لازم در این‌باره ندارد و موضوع مدنظر کنفدراسیون آسیا برای اعطای میزبانی فراتر از این حرف‌هاست و به ساختارها و شرایط میزبانی ایران بر می‌گردد.

در بخشی از نامه “داتو وینتزور جان” دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا به مهدی محمدنبی دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال آمده است:

«آقای عزیز

با اشاره به موارد فوق، ما از ابراز علاقه فدراسیون شما برای میزبانی مسابقات متمرکز در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ و مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت های آسیا چین ۲۰۲۳ – مسابقات مقدماتی مشترک مرحله ۲، مسابقات مرحله انتخابی فوتسال آسیا ۲۰۲۳،  و مسابقات جام ملت‌های آسیا زیر ۲۳ سال در سال ۲۰۲۲ و ۲۲۴ آگاهی یافتیم.

با این وجود، همانطور که مطلع هستید، مسابقات و رقابت‌های فوق‌الذکر دارای جایگاه جهانی است که ذی‌نفعان مختلف از چندین کشور را شامل می‌شود و با تحریم‌های بین المللی فعلی که جمهوری اسلامی ایران را تحت تاثیر قرار داده، ما چالش‌ها و محدودیت‌های قابل توجهی را در برگزاری و انجام موفق مسابقات مربوطه در ایران برای AFC و ذینفعان‌مان پیش بینی می‌کنیم.

برای این منظور، ما می‌خواهیم با استفاده از این فرصت برخی از نگرانی های خود را در مورد هماهنگی های لجستیکی، تجاری و مالی به توجه شما برسانیم. لطفا توجه داشته باشید که موارد ذیل فقط نمونه هایی هستند  و جامع و کامل نیستند.»

در بخش‌های دیگری از این نامه به دلایل و چالش‌های AFC برای خودداری از اعطای میزبانی به ایران پرداخت شده است:

«- چالشهای لجستیکی

محدودیت در حمل و نقل کالا، از مقر AFC یا از طرف شرکت‌های بازرگانی همکار AFC، شرکت‌های وابسته بازرگانی، تیم‌های شرکت کننده و ارائه دهندگان خدمات تعیین شده به ایران یا از قلمرو ایران، به دلیل قوانین ملی قابل اجرا و تحریم های بین المللی که بر معاملات مربوط به ج.ا.ایران تاثیر می‌گذارند.

– چالش های بازرگانی

محدودیت در توانایی AFC، شرکای دارای حقوق بازرگانی کنفدراسیون و شرکت‌های وابسته جاری در استفاده کامل از حقوق جاری برای هر مسابقه یا رقابت به دلیل قوانین ملی قابل اجرا و تحریم‌های بین المللی که بر معاملات یا نقل و انتقالاتی که ج.ا.ایران در آن دخیل است، تأثیر می‌گذارد.

عدم توانایی AFC در تعیین (تلویزیون) پخش کننده میزبان یا اعطای حقوق رسانه به طور مستقیم به یک شریک پخش کننده در قلمرو ج.ا. ایران به دلیل عدم توانایی در اعطای حقوق و انجام تعهدات ناشی از هرگونه توافق نامه مربوطه با توجه به تحریم های بین المللی که معاملات یا نقل و انتقالات مربوط به ایران را تحت تاثیر قرار می دهند.

– چالشهای مالی

عدم توانایی AFC، شرکای دارای حقوق بازرگانی AFC، شرکتهای وابسته جاری، تیم‌های شرکت کننده و ارائه دهندگان خدمات تعیین شده برای انجام هرگونه نقل و انتقال مالی، مستقیم یا غیرمستقیم، به نفع هر شخص یا نهادی در ایران یا از ایران.

محدودیت‌های فعالیت‌های درآمدزایی AFC، برای شرکای دارای حقوق جاری AFC، شرکتهای وابسته جاری و سایر ارائه دهندگان خدمات.

هم‌چنین این کنفدراسیون یادآور شده «با توجه به مطالب فوق، شما متوجه خواهید شد که درجه‌ای از خطر برای AFC وجود دارد و ما می‌خواهیم تأکید کنیم که حل این موارد از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است تا AFC بتواند با موفقیت برگزاری و انجام مسابقات و رقابتهای مربوطه را در قلمرو ایران را بررسی و در نظر بگیرد.»

متن کامل ترجمه این نامه‌ در ذیل می‌آید.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top