امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 16300 |
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰:۳۱ | ارسال توسط : |
515 بازدید
۰
| 6
ارسال به دوستان
پ

گروه فرهنگی: «لو اوتنز» مخترع نوار کاست و از مهره‌های کلیدی در ساخت اولین سی‌دی تاریخ، در ۹۴ سالگی درگذشت.لو اوتنز مهندس هلندی که نوار کاست را اختراع کرد و در طراحی و ساخت اولین سی‌دی تاریخ هم نقش مهمی داشت، در سن ۹۴ سالگی در دهکده دایزل واقع در هلند درگذشت.اوتنز به عنوان مدیر محصول […]

گروه فرهنگی: «لو اوتنز» مخترع نوار کاست و از مهره‌های کلیدی در ساخت اولین سی‌دی تاریخ، در ۹۴ سالگی درگذشت.لو اوتنز مهندس هلندی که نوار کاست را اختراع کرد و در طراحی و ساخت اولین سی‌دی تاریخ هم نقش مهمی داشت، در سن ۹۴ سالگی در دهکده دایزل واقع در هلند درگذشت.اوتنز به عنوان مدیر محصول کمپانی فیلیپس، دو بار جهان موسیقی را متحول کرد. وی که در ژوئن سال ۱۹۲۶ متولد شده بود از همان دوران نوجوانی با ساخت یک رادیو علاقه‌اش به رشته مهندسی را نشان داد. در جریان اشغال هلند به دست نیروهای نازی در جنگ جهانی دوم، اوتنز و والدینش با استفاده از این رادیو فرکانس رادیو اورنج را می‌گرفتند. این مهندس کوچک رادیوی کوچکش را به دستگاهی شامل یک آنتن جهت‌دار مجهز کرده بود که خودش فیلتر آلمانی می‌نامید چون می‌توانست از مسدودکننده‌های سیگنالی که رژیم نازی مورد استفاده قرار می‌داد، عبور کند.  
 

پس از پایان جنگ، اوتنز مدرک مهندسی گرفت و در سال ۱۹۵۲ در کارخانه فیلیپس واقع در هسلت بلژیک مشغول به کار شد. هشت سال بعد او به مقام ریاست بخش تازه تاسیس مدیریت محصول این شرکت ترفیع گرفت و طی یک سال از EL ۳۵۸۵، اولین ضبط صوت قابل حمل فیلیپس، رونمایی کرد که بیش از یک میلیون نسخه فروخت. دو سال بعد از این تاریخ، اوتنز که از بزرگ بودن ضبط‌صوت‌های موجود به ستوه آمده بود، بزرگترین موفقیت عمرش را به دست آورد و نوار کاست را اختراع کرد. ایده اوتنز این بود که نوار کاست باید داخل جیب جا شود. در سال۱۹۶۳ میلادی اولین نوار کاست جهان در یک نمایشگاه تخصصی در برلین با شعار کوچکتر از یک پاکت سیگار به جهان معرفی شد.

عکس‌های این اختراع جنجالی به ژاپن هم رسید و ساخت نمونه‌های غیراستاندارد مشابه شروع شد. از همین رو، اوتنز با شرکت سونی توافق کرد تا سازوکار استاندارد شرکت فیلیپس را در اختیارشان بگذارد.در سال ۱۹۷۲ این مهندس موفق به مقام سرپرستی بخش صوتی NatLab فیلیپس رسید و با طراحی و ساخت اختراع بزرگ بعدی برای صنعت موسیقی یعنی سی‌دی همراه شد. در سال ۱۹۸۰ میلادی سی‌دی ۱۲ سانتی‌متری استاندارد فیلیپس و سونی برای نخستین بار به بازار عرضه شد. تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد نوار کاست و ۲۰۰ میلیارد سی دی به فروش رسیده است. با این حال جالب است بدانید بزرگترین حسرت زندگی اوتنز این بود که چرا اولین واکمن تاریخ را شرکت سونی ساخت و روانه بازار کرد نه شرکت فیلیپس.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top