امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 16212 |
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
204 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرد که افزایش قیمت‌های خودرو و موبایل بر سرقت‌ها موثر بوده است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، سردار علیرضا لطفی امروز در نشست خبری با بیان اینکه در تهران ۱۳ میلیون نفر جمعیت ثابت و شناور داریم، گفت: تامین امنیت در چنین شهری با چالش‌ها و سختی‌هایی دشوار است.

وی با بیان اینکه روزانه به طور میانگین ۱۷۰۰ نفر برای دریافت خدمات، پیگیری شکایت و … به پلیس آگاهی مراجعه می‌کنند، گفت: شرایط کرونا منجر به تعطیلی یا تعلیق کارهای ما نشد.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به روند افزایش قیمت‌ها گفت: در چند سال اخیر و به ویژه در سال ۹۹ افزایش قیمت طلا و ارز فشارهایی به پلیس آگاهی وارد کرد .

وی با تاکید بر اینکه خانه جای مناسبی برای نگهداری از طلا وارز نیست، در عین حال از تاثیر افزایش قیمت خودرو، قطعات خودرو و تلفن همراه بر سرقت‌ها خبر داد و گفت: این موارد بر وقوع سرقت‌ها تاثیر گذار بود.

لطفی در بخش دیگری از نشست خبری خود به وقوع جرائم در تهران اشاره کرد و گفت: بیش از ۶۰ درصد مجرمان در تهران غیربومی هستند.

کرونا، جیب‌بری را کم کرد

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ به تشریح وضعیت وقوع جرائم و کشف آن در پایتخت اشاره کرد وگفت: در حوزه سرقت‌های خرد در سال ۹۹ ما دو درصد افزایش وقوع داشتیم. البته ۵۷.۴ درصد کل سرقت‌ها در تهران خرد است و ما توانستیم ۷.۵ درصد افزایش کشف را نیز داشته باشیم.
به گفته لطفی ۷۴.۳ درصد سرقت‌ها در تهران منجر به کشف شده است.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: در حوزه جیب‌بری با توجه به اینکه کرونا منجر به کاهش تجمعات شده است. آمار جیب‌بری در پایتخت نسبت به سال قبل ۶۰ درصد کاهش داشته و در عین حال قدرت کشف ما ۹۴ درصد بوده است. حدود ۷۶ درصد از سرقت‌های مغازه نیز کشف شده است.

وی به جرائم جنایی اشاره کرد و گفت: جرائم جنایی یعنی سرقت مسلحانه، قتل عمد، آدم‌ربایی، اسیدپاشی، تجاوز، فقدان و حریق عمدی است که در مجموع کاهش ۱۵.۵ درصدی داشته است.

افزایش قتل و کاهش تجاوز، آدم‌ربایی و اسیدپاشی

لطفی با بیان اینکه در حوزه قتل پنج فقره افزایش داشته‌ایم، تصریح کرد: در حوزه پرونده‌های مربوط به آدم‌ربایی، تجاوز، حریق عمد و اسیدپاشی و سرقت مسلحانه به ترتیب ۴۰، ۱۹، ۷۵ و ۲۵ درصد کاهش داشته‌ایم.

وی افزود: در حوزه فقدان افراد اداره چهارم پلیس آگاهی را به این موضوع اختصاص دادیم وخوشبختانه بانک اطلاعاتی خوبی در این زمینه تشکیل شده و با دیگر استان‌ها در ارتباطیم و هماهنگی خوبی هم با سازمان‌های دیگر داریم. نتیجه این اقدامات هم کاهش ۱۵ درصدی فقدان و افزایش کشفیات بوده است. طوری که در موارد فقدان هم مورد جدی نبوده و عمدتا به سرعت کشف شده است.

بررسی ۱۰ پرونده راکد باقی مانده از سالهای قبل

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به نتایج آخرین بررسی ها  اولویت ها و انتظارات مردم از پلیس گفت: برخورد با جرایم حوزه راهنمایی و رانندگی ، سایر جرایم به جز سرقت ، نزاع و درگیری ، سرقت، و مواد مخدر به ترتیب جزء پنج اولویت نخست مردم و شهروندان پیرامون پلیس بوده است.

وی با اشاره به شبانه روزی شدن شهر تهران اظهار کرد: واقعیت این است که تهران تبدیل به شهری شبانه روزی شده است  و اگر ما چند ماه اخیر را که محدودیت های کرونایی اعمال شده بود به حساب نیاوریم در دیگر ایام سال تردد و حیات به شکل شبانه روزی در حال انجام است بنابراین لازم است که ما برنامه ریزی ویژه ای در این خصوص و برای تامین امنیت داشته باشیم.

لطفی با بیان اینکه یکی از اولویت های پلیس آگاهی بررسی و رسیدگی به پرونده های راکد و مفتوحه سالهای قبل است گفت: ۱۰ پرونده راکد از سالهای قبل را بررسی کرده و رسیدگی به آن را دردستور کار قرار داده ایم.

شکایتی مبنی بر تجاوز از سوی نقاش معروف به پلیس آگاهی نرسیده است

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در پاسخ به پرسشی در خصوص آمار پرونده‌های تجاوز و تاثیر کمپین شکل گرفته پیرامون تجاوز در افزایش یا کاهش این پرونده ها، گفت: همان طور که گفتم پرونده های با موضوع تجاوز در سال جاری ۱۹ درصد کاهش داشته است این مربوط به تشکیل پرونده هاست. البته باید یک نکته مهم را نیز مد نظر قرار دهیم  و آن این است که به لحاظ حقوقی و تعریف جرم میان رابطه نامشروع و تجاوز تفاوت وجود دارد بنابراین بسیاری از پرونده ها در این خصوص در موضوع روابط نامشروع تعریف شده و از سوی پلیس امنیت بررسی می شود.

وی درباره این که آیا شکایتی از یکی از نقاشان معروف که اخیرا مواردی از رفتارهای خارج از عرف وی با زنان در فضای مجازی منتشر شده بود در پلیس آگاهی به ثبت رسیده یا خیر گفت:  در مورد این طرح پرونده ای در پلیس آگاهی نداشته ایم.

وی با بیان این که سرقت های خشن و به عنف در سال جاری ۶ درصد کاهش داشته است، گفت:  ۷۸.۶ درصد از این سرقت ها نیز منجر به کشف شده است .

پراید همچنان پرسرقت ترین خودرو

لطفی در مورد آمارهای مربوط به سرقت خودرو نیز گفت: به طور کلی ۸۴ درصد از خودروهای سرقتی در تهران کشف می شود که از این میان بیش از نیمی از این خودروها ظرف کمتر از ۴۸ ساعت کشف شده است.

وی درباره خودروهای پرسرقت و اظهارات اخیر استاندار تهران پیرامون سرقت پراید نیز گفت: متاسفانه همچنان پر سرقت ترین خوردو پراید است البته آنچه که استاندار تهران اشاره کردند مربوط به آمار کل استان تهران بوده و آمار ما مربوط به حوزه تهران بزرگ است اما آنچه که در هر دو آمار مشترک است این است که پراید پرسرقت ترین خودرو محسوب می شود.

ضرورت بازنگری اصول ایمنی خودروها

لطفی با بیان این که لازم است که اصول ایمنی خودروها مورد بازنگری قرار بگیرد ، گفت: به عنوان مثال ۸۵ درصد از پرایدهایی که سرقت شد مربوط به سال ۸۴ یا قبل از آن است یعنی زمانی که این خودروها به ایمولایزر مجهز نبوده است ما جلسات متعددی با خودروسازان داشته و این موارد را به آنان منتقل می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امورات حفاظتی و اصول امنیتی خودروهای داخلی نیازمند بازنگری اساسی است گفت: ما آمادگی کامل را داریم که در مورد ایمنی خودروها به خودروسازها مشورت بدهیم.

لطفی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که یکی از اولویتهای اصلی پلیس آگاهی برخورد با باندها و جرایم باندی است گفت: در همین راستا نیز از ابتدای این سال تا به این لحظه ۱۴۱۳ باند را که در خودروهای مختلف فعالیت داشتند شناسایی و منهدم شدند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ نسبت به فعالیت شرکت های هرمی هشدار داد و گفت: گرچه فعالیت این شرکت ها نسبت به سالهای قبل کاهش یافته اما متاسفانه همچنان موارد متعددی از فعالیت شرکت های هرمی در پایتخت مشاهده می شود. این شرکت ها عمدتا جوانان را با برگه های درآمد بالا و غیره از دیگر شهرها به تهران کشانده و اقدام به دریافت سرمایه و وجوه نقد آنان می کند. از این رو لازم است که شهروندان و خانواده ها با هوشیاری بیشتری نسبت به این موضوع مواجه شود.

تبلیغات لیزینگ خودرو کلاهبرداریست

لطفی فعالیت شرکت های لیزینگی را نیز عامل دیگری توصیف کرد و گفت: شهروندان باید بدانند که با توجه به شرایط حاکم بر بازار خودرو عملا چیزی به نام لیزینگ خودرو نداریم و عمده مواردی که در این موارد مطرح یا تبلیغ می شود کلاهبرداری است در همین راستا نیز ما ۲۶ شرکت را که اقدام به اخذ مبالغی از دهها تن از شهروندان کرده بودند شناسایی و با آنها برخورد کردیم.

وی ادامه داد: تعدادی از این شرکت ها به شکل پیش دستانه شناسایی شده و ماموران رصد پلیس آگاهی با مشاهده تبلیغات آنان در فضای مجازی اقدام به برخورد پیشگیرانه با آنان کرده اند.

لطفی در پاسخ به پرسش انعکاس روز و به نقل از ایسنا درباره فعالیت سند نمره کاران خوردو گفت: افرادی که اقدام به سند نمره کردن خوردو می کنند سارقان حرفه ای بوده و بسیار معدود هستند این افراد خودروهای تصادفی را خریداری کرده و مشابه همان خودرو و با همان رنگ را نیز سرقت می کنند و با سرهم کردن قطعات خودروی سرقتی بر روی خودروی تصادفی اقدام به فروش آن می کنند. شناسایی چنین خودروهایی سخت است اما خوشبختانه پلیس آگاهی کارآگاه زبده ای دارد که این موارد را شناسایی و با عاملان آن برخورد می کند.

وی ادامه داد: صد در صد خودروهای سندنمره شناسایی شده در تهران مربوط به شهرهای دیگر بوده که در این خصوص ما همکاری و تعامل خوبی با پلیس دیگر شهرها داریم.

لطفی با بیان یکی دیگر از برنامه ها و اقدامات پلیس آگاهی رصد و شناسایی محکومان متواری بوده است گفت: افرادی که به هر دلیلی دارای حکم قضایی بوده و با قید وثیقه و نظایر آن به شکل موقتی از زندان آزاد شده و دیگر بازنگشتند جزء این موارد هستندکه بیش از ۶ هزار نفر در سال جاری از سوی پلیس آگاهی تهران بزرگ شناسایی شدند.

وی افزود: لازم است شهروندان برای وثیقه گذاشتن به این موارد توجه کنند علاوه بر آن پلیس نظارت ویژه ای بر باندهای وثیقه گذار حرفه ای داشته و با تعدادی از آنها برخورد کرده است.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ از بررسی طرحی خبر داد که بر اساس آن امکان پایش خودروها و شناسایی خودروهای سرقتی در مبادی ورودی و خروجی تهران فراهم شود و گفت: با پیگیری هایی که انجام داده ایم امیدواریم این طرح به زودی اجرا شود.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top