امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 15481 |
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ | ارسال توسط : |
245 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

بر اساس گزارش ها بیش از ۵۰ درصد نیروی کار مورد نیاز در کشورهای توسعه یافته توسط کاریابی ها جذب می شوند در حالی که این میزان در کشور ما حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است، با این حال کاریابی ها سهم بسزایی در تامین نیروی کار مورد نیاز و معرفی فرصتهای شغلی مناسب برای جوانان و جویندگان کار دارند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، بی تردید ورود به عرصه کار در زندگی هر فردی یکی از مهمترین مراحل زندگی او محسوب می شود و افراد برای بقای خود به کار و تلاش نیاز دارند. در این بین یافتن شغل مناسب که بتواند ضمن تامین درآمد و رفع نیاز مالی، رضایت شغلی فرد را برانگیزد، دغدغه ای است که غالب افراد با آن روبه رو هستند؛ لذا شناسایی استعدادها، توانایی ها و شرایط روحی و جسمی فرد برای پذیرش یک شغل از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راستا مشاوره شغلی می تواند با بررسی و انطباق ویژگی های فردی با شغل مورد نظر در یافتن شغل مناسب نقش موثری داشته باشد.

کشورهای پیشرفته از بدو ورود نیروی کار به بازار، تا کاریابی و سپس سازگاری با محیط کار و به پایان رساندن مسیر شغلی را مورد مطالعه قرار داده و پژوهش‌های بسیاری در این زمینه صورت داده اند؛ در کشور ما نیز رشته مشاوره شغلی با این هدف شکل گرفته اما به دلایل متعددی از ارائه خدمات به متقاضیان بازمانده و بهره گیری از توانمندی ها و پتانسیل های بالای مراکز مشاوره شغلی و کاریابی ها مغفول مانده است از این رو شایسته است مراکز کاریابی با ایجاد تحول و تغییر رویکرد نقش فعالتری در بازار کار کشور ایفا کنند.

تخصصی شدن مراکز مشاوره شغلی و کاریابی موجب می شود تا کارفرمایان برای تامین نیروی کار مورد نیاز خود به دفاتر کاریابی مراجعه کنند و تمایل بیشتری به جذب نیروی کار از طریق موسسات مشاوره شغلی و کاریابی ها نشان بدهند.

به اعتقاد کارشناسان، مشاوره شغلی نه تنها در زمان کاریابی بلکه در افزایش بهره‌وری و تثبیت نیروی کار نیز به کمک کارفرمایان می آید و تخصصی شدن دفاتر کاریابی به تمرکز فعالیت کاریابی ها در یک حیطه شغلی خاص و شناخت دقیق تر از بازار کار منجر می شود.

در واقع تخصصی شدن مراکز مشاوره شغلی و کاریابی، افزایش اطلاعات شغلی، ارتباط مناسب با کارفرما و در عین حال کسب فرصتهای شغلی و سود بیشتر را به دنبال دارد و موجب می شود تا کارفرما نیز برای تامین نیروی کار مورد نیاز خود به دفاتر کاریابی مراجعه کند و تمایل بیشتری به جذب نیرو از طریق موسسات مشاوره شغلی و کاریابی ها نشان بدهد.

حسین محمودی سفیدکوهی ـ مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار با اشاره به افزایش ورود نیروهای جوان به بازار کار طی سالهای گذشته می گوید: این مساله موضوع اشتغال جوان را بیش از پیش مهم و ضروری کرده است. خوشبختانه بازار کار ایران فضای خوبی برای فعالیت کاریابی ها دارد از این رو موسسات مشاور شغلی و دفاتر کاریابی باید نیازهای بازار کار را به طور مستمر شناسایی و رصد کنند و از ظرفیتها و توانایی های خود برای جذب و بکارگیری نیروی مورد نیاز بازار استفاده کنند.

به گفته وی وزارت کار سامانه ملی اشتغال و کسب و کار را به طور آزمایشی راه اندازی کرده که در این سامانه اطلاعات شغلی همه شاغلان، جویندگان کار و مشاغل و کسب و کارها درج می شود و از طریق نتایج حاصله امکان تصمیم گیری و برنامه ریزی در سیاستگذاری ها فراهم می شود.

مدیرکل هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار درباره سهم کاریابی ها از بکارگماری نیروی ها کار در سال گذشته نیز می گوید: مطابق آمارهای موجود در سامانه اشتغال بازار کار، در سال گذشته بیش از ۱۰۸ هزار نفر از کارجویان از طریق کاریابی های خصوصی و دولتی جذب بازار و بیش از ۷۷ هزار نفر از جویندگان کار از طریق دفاتر کاریابی مشغول کار شدند که از این تعداد ۳۶ درصد را زنان و ۶۴ درصد را مردان تشکیل داده اند.

سال گذشته بیش از ۷۷ هزار نفر از جویندگان کار از طریق دفاتر کاریابی مشغول کار شدند که ۳۶ درصد آنها را زنان و ۶۴ درصد را مردان تشکیل داده اند.

به گفته وی بیش از ۴۸۴ هزار فرصت شغلی نیز توسط مراکز کاریابی شناسایی شده و ۳۶۰ هزار و ۵۵۸ نفر از جویندگان کار برای یافتن شغل به کاریابی های غیر دولتی مراجعه و ثبت نام کرده اند.

آمارهای موجود از سامانه اشتغال بازار کار نشان می دهد که طی ۹ ماهه امسال دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های غیردولتی بیش از ۱۸۶ هزار و ۵۹۰ نفر از بیکاران را ثبت نام کرده و موجب جذب ۴۶ هزار و ۶۵۱ نفر به بازار کار شده اند.

بر اساس آخرین آمارها بیش از۸۲۰ موسسه مشاوره شغلی و کاریابی داخلی و ۱۷۳ مرکز کاریابی خارجی در کشور مشغول فعالیت هستند که شیوع ویروس کرونا همچون بخشهای دیگر بر فعالیت آنها اثرگذار بوده است به نحوی که در سال جاری حدود ۵۰ مرکز کاریابی به دلایل متعدد از جمله غیر فعال بودن کسب و کار، کم کاری، کرونا و … دچار رکود و تعطیلی شده اند.

وزارت کار در سالهای گذشته موضوع شناسایی و ارائه فرصتهای کسب و کار از طریق مراکز مشاوره شغلی و کاریابی ها با هدف ایجاد شغل مناسب برای جویندگان کار را در دستور کار قرار داده است. در این راستا از سوی معاونت اشتغال وزارت کار با هدف حمایت از کاریابی ها و به منظور اجرای برنامه های اشتغال و پیشبرد اهداف مورد نظر در سیاستهای فعال بازار کار، اهتمام ویژه ای برای استفاده از ظرفیت کاریابی ها به شکل مطلوب صورت گرفته است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، کاریابی ها و مراکز مشاوره شغلی بازوی توانمندی برای دولت در شناسایی فرصتهای شغلی و تامین نیروی کار به شمار می روند و سهم بالایی در ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری و برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار کار دارند از این رو با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم اشتغالزایی برای جوانان و مقابله با بیکاری و اهمیت مراکز کاریابی در برنامه های توسعه، شایسته است در بکارگیری توان و ظرفیت کاریابی ها و موسسات مشاوره شغلی به شکل مطلوبتر، معرفی بهتر این مراکز به جامعه هدف، کارجویان و کارفرمایان و افزایش سهم آنها در اقتصاد ملی از طریق توسعه کمی و کیفی این بنگاهها اقدامات لازم صورت گیرد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top