امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 15235 |
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
180 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

دیدن تصویر گردن زیبای فلامینگویی که بر خاک افتاده دردناک است اما این تنها یکی از مصائب تالاب میانکاله است که امسال هم به نقطه پایانی سفر برخی پرندگان مهاجر تبدیل شده. این اکوسیستم زیبا که جزو کنوانسیون رامسر نیز است با مشکلات دیگری مانند آتش‌سوزی و خشکی هم دست و پنجه نرم می‌کند. هرچند که مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست درباره احیای آن و ضرورت توجه به این تالاب ارزشمند بارها سخن گفته‌اند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا بخش آبی میانکاله با وسعت  ۴۵۰۰۰ هکتار شامل خلیج و تالاب میانکاله و خشکی می‌شود. به جهت برخورداری از معیارهای کنوانسیون رامسر در سال ۱۳۵۴ نیز با تالابهای همجوار با وسعت ۱۰۰۰۰۰ هکتار به عنوان یکی از سایتهای کنوانسیون رامسر ثبت شد و «بهشت پرنده‌نگری ایران» لقب گرفت و به عنوان «پناهگاه حیات وحش» انتخاب شد.

تالاب میانکاله زیستگاه زمستان‌گذرانی و جوجه آوری انواع گوناگونی از پرندگان آبزی و کنارآبزی است که نزدیک به ۱۰۰ گونه می‌شود .تالاب و خلیج میانکاله مامن طیف وسیعی از پرندگان آبزی مهاجر، جوجه آور و حمایت شده از جمله فلامینگو، پلیکان سفید، پلیکان خاکستری، قو کوچک، قوی گنگ، قوی فریادکش، اردک سرسفید، غاز پیشانی سفید کوچک، مرگوس بزرگ، سنقرتالابی، عقاب دریایی دم سفید و پرندگان خشکی زی همانند قرقاول خزری، دراج و زنبورخوار، سنقر خاکستری، دلیجه، سنگ چشم است

با وجود ارزش بالای اکولوژیک این تالاب، در سال‌های اخیر این اکوسیستم مهم دچار خسارت‌های زیادی شده است؛ از آتش‌سوزی گرفته تا مرگ بیش از ۴۳ هزار پرنده مهاجر و … .

تالاب میانکاله زمستان سال گذشته نقطه پایان سفر بیش از ۴۳ هزار پرنده مهاجری شد که برای زمستان‌گذرانی به این منطقه مهاجرت کرده بودند.این اتفاق منجربه طرح فرضیه‌های متفاوتی درباره علت تلفات بی‌سابقه این پرندگان شد و در نهایت سازمان دامپزشکی بوتولیسم را علت این حادثه اعلام کرد. با توجه به کوچ پرندگان مهاجر به میانکاله برای زمستان‌گذرانی در سال جاری نگرانی‌هایی درباره احتمال تکرار اتفاق مشابه وجود داشت؛ نگرانی که درست بوده است چون امسال هم تاکنون ۱۱۷ قطعه پرنده در میانکاله تلف شده است و شهاب‌الدین منتظمی – مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست  – احتمال ابتلا به بوتولیسم را مطرح کرده است. هرچند که سال گذشته هم برخی کارشناسان نسبت به تلف شدن بیماران بر اثر ابتلا به این بیماری تشکیک کرده بودند.

اما این همه مشکلات تالاب میانکاله نیست. این تالاب حتی با آتش‌سوزی هم امسال دست و پنجه نرم کرده است. مردادماه بود که ۳۴۰ هکتار از اراضی تالاب بین المللی میانکاله  دچار آتش‌سوزی شد این در حالیست که میانکاله جزو ذخیره‌گاه زیست‌کره محسوب می‌شود.

همین مساله باعث شد که کیومرث کلانتری – معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست – شهریورماه در سفر به مازندران از ایجاد پایگاه اطفای حریق در پناهگاه حیات وحش میانکاله خبر دهد.

یکی دیگر از موضوعاتی که طی این سال‌ها مطرح بوده احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان بوده است. عیسی کلانتری – رییس سازمان حفاظت محیط زیست – در جلسه ای که به منظور اجرای مصوبات ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب ها درباره احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان برگزار شد مدیریت و احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان را یکی از اولویت های ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب ها ذکر کرد.

 یکی از راه‌های بهتر شدن وضعیت تالاب میانکاله و خلیج گرگان «لایروبی» عنوان شده بود ولی سازمان حفاظت محیط زیست با آن مخالفت کرد. کلانتری تاکید کرد که سیاست اصولی سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ کارکردهای اکولوژیک، اقتصادی و اجتماعی تالاب با ارزش ملی و بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان است و تامین حق‌آبه تالاب از منابع آب بالادست و رفع انسدادهای صورت گرفته در آبراهه‌های ورودی به تالاب، کاهش مصرف آب در حوضه آبخیز و احیای آب‌های زیرزمینی و فعالیت‌هایی نظیر آن از جمله اقدامات برای حفظ این تالاب با ارزش ملی و بین‌المللی است.

احمد لاهیجان‌زاده  – معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست – با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی، تصاویر ماهواره‌ای و پهباد برای پایش زیستگاه‌های آبی کشور گفت که  در حال حاضر از این فناوری‌ها در تالاب میانکاله و خلیج گرگان هم استفاده می‌شود.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا در سال‌های گذشته تالاب میانکاله با تهدیدات دیگری مانند جاده‌کشی و … هم مواجه بود. در این میان آنچه که می‌تواند بیش از هر چیز به کمک تالاب میانکاله بیاید، مدیریت موثرتر و استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مردمی است.

 انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top