امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 15071 |
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ | ارسال توسط : |
277 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر مقابل نمایندگان رسانه ها نشست و از هنرمندان تئاتر به عنوان ایثارگران فرهنگ و هنر در زمینه روحیه بخشی به مردم قدردانی کرد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، حسین مسافرآستانه که روز چهارشنبه ۸ بهمن ماه در نشست خبری این دوره از جشنواره در تالار رودکی حضور پیدا کرد، با تاکید بر نقش تئاتر در آرامش بخشی به جوامع در طول تاریخ، افزود: تئاتر از دل جریانی شکل گرفته که هدفش ایجاد آرامش بوده و هر زمان زندگی بشر دچار سختی و مصیبت شده، هنرمندان تئاتر برای برگرداندن روحیه و امید، وارد عمل شده اند.

او با اشاره به شرایط سختی که کل جهان بعد از ورود کرونا با آن رو به روست، اضافه کرد: با اینکه تئاتر امکان اجرا نیافته، هنرمندان از کار کردن دست نکشیده اند و آنان ایثارگران فرهنگ و هنر هستند، به این امید که نقش خود را در ارتباط با مردم ارایه دهند و آنان نیز در کنار کادر درمان، با انجام کار هنری، در روحیه بخشی به مردم، ایثار کردهاند و این جشنواره یکی از فرصت هایی است که نقش خود را ایفا کنند.

مسافرآستانه ادامه داد: غیبت یکسری از آثار به دلیل ضعف آنان نیست، بلکه ما بیش از این ظرفیت نداریم و قطعا شرایط برای اجرای عمومی شان در سالن های دولتی و خصوصی فراهم خواهد شد. 

 دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه در شرایط بسیار سختی هستیم، افزود: تجربه های دوره های قبل به کار ما نمی آمد، زیرا راهی که در ان قرار گرفته ایم، ثباتی نداشت و ندارد. تطبیق شرایط جشنواره با وضعیت موجود، بخصوص در بحث بودجه، بسیار دشوار بود. با اضافه شدن اجرای فیزیکی، سختی ها دوباره آغاز شد.

وی با قدردانی از حمایت وزارت بهداشت، افزود: همه گروه های استان ها توسط وزارت بهداشت و به صورت رایگان تست کرونا خواهند شد. همکاران ستاد جشنواره هم تست داده اند.

او خبر داد که در سالن های کوچک، تماشاگر عمومی نخواهیم داشت.

مسافرآستانه همچنین خاطرنشان کرد که جشنواره امسال حامی مالی نداشته و همچنان تئاتر در بخش بودجه مظلوم است ولی مورد حمایت معنوی قرار گرفته است. البته حمایتهای جزیی صورت می گیرد مانند  تخفیف ۳۰ درصدی که اسنپ برای مهمانان جشنواره قائل شده است.

او همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به هنرمندان تئاتر در استان ها از بزرگداشت اختر تاجیک، عکاس باسابقه تئاتر، همایون علی آبادی از منتقدان پیشکسوت و بهرام ابراهیمی از بازیگران باسابقه و جمشید داورپناه هنرمند پیشکسوت خراسان شمالی خبر داد.

مسافرآستانه درباره بودجه جشنواره گفت : بودجه جشنواره ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که تصویب شده است.

او درباره امنیت اثار در فضای مجازی توضیح داد: این اثار تا ۲۴ ساعت فرصت پخش دارند که بیشتر یک فرصت تبلیغاتی است. حساسیتی که تهیه کنندگان سینما دارند، بحق است اما خوشبختانه در تئاتر این حساسیت را نداریم، چون حتی در صورت ضبط، مغایرتی با اجرای صحنه ای ندارد. 

مسافرآستانه درباره احتمال بروز بیماری در جشنواره گفت: از طرف گروه ها نخواهد بود. ولی اگر از چنین مشکلی پیش بیاید، با مراجعه به وزارت بهداشت درباره تعطیلی تصمیم می گیریم!

او درباره بخش بدن و حرکت که قرار بود در این دوره از جشنواره گنجانده شود، نیز توضیح داد: ظرفیت زیادی وجود دارد، ولی هیچ یک از آثاری که به ما رسید، واجد تعریف تئاتر فیزیکال نبود. بنابراین لازم است در طول سال در فرصتی مناسب به آن پرداخته شود. 

دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره گرفتن استعلام تماشگران برای ورود به سالن گفت: وزارت بهداشت که نمی تواند از تمام تماشاگران استعلام بگیرد ولی طبق  روال همه مشاغل می توان عمل کرد و دلیلی ندارد در تئاتر سختگیر تر از دیگر مکان ها باشیم ،چون در مکان های دیگر اینقدر سختگیری اعمال نمی شود.

او درباره حمایت مالی جشنواره از هنرمندان توضیح داد: جشنواره از هنرمندانی حمایت می کند که در طول سال گذشته روی صحنه بودند و در شرایط دشوار پایمردی کردند. حمایت کل جامعه تئاتر تدبیر دیگری است، بعید است هنرمندی در قبال کار نکردن، توقع کمک داشته باشد. در روزهای سخت است که هنرمند می تواند کنار مردم باشد، در شرایط عادی که همه دوست دارند کار کنند.

وی اضافه کرد: جشنواره از هنرمندانی حمایت می کند که در این سال سخت پایمردی کردند.
او درباره همزمانی جشنواره های فیلم و تئاتر فجر تصریح کرد: قبلا هم بوده ولی تئاتر به اندازه کافی علاقه مندان خود را دارد و تحت تاثیر سینما قرار نمی گیرد.

او با بیان اینکه اعتراض تئاتری ها درباره تعطیلی تئاتر در شرایطی که دیگر مشاغل فعال هستند، بحق بوده است، خاطرنشان کرد: آقای آشنا مدیر مرکز هنرهای نمابشی به نمایندگی از جامعه تئاتری، این مساله را توضیح داده اند که نتیجه آن، همین بازگشایی است. 

مسافرآستانه تاکید کرد: مقایسه جشنواره امسال با دوره های پیش جفاگونه است، چون باید با شرایط امسال ارزیابی شود.
او با ارایه توضیحاتی درباره اینکه بخشی از اجراها در ساعتی به پایان می رسند که همزمان با ساعت محدودیت رفت و آمد خواهد شد، تصریح کرد: به دلیل داوری ها و حضور بازیگران مشترک چاره ای نداشتیم. در هر حال  کسانی که علاقه مند به تماشای ان نمایش ها هستند، به ناچار باید از وسیله عمومی استفاده کنند!

در این نشست، پوستر این دوره از جشنواره با حضور دکتر مرضیه اکبری پور، همسر شهید مدافع سلامت دکتر غلامرضا فخری، قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی و ارمغان بهداروند، مشاور مدیر مرکز رونمایی شد.
پوستر و نشان این دوره از جشنواره توسط مهدی دوایی طراحی شده است.
قرار است نمایشگاه پوستر این دوره از جشنواره همزمان با اولین روز برگزاری، ۱۱ بهمن ماه در راه اهن تهران افتتاح خواهد شد.

همچنین محسن حسن زاده، مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی و مدیر روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر با ارایه توضیحاتی افزود که امسال کارت مهمان و ویژه صادر نشده و همه باید با بلیت الکترونیکی حضور پیدا کنند. 
فروش بلیت حضوری در برخی سالن ها به صورت محدود خواهد بود. 
ظرفیت سالن ها، ظرفیت پروتکلی است و پخش اجراهای مجازی با سه روز فاصله از ۱۴ بهمن آغاز می شود و در سه پلتفرم انجام خواهد شد؛ سایت های تیوال، نمایش نت و تلویزیون تئاتر ایران که برای مهمانان جشنواره در نظر گرفته شده است. 
نمایش های خیابانی در آبنمای ایران مال، تالار وحدت و پهنه رودکی اجرا می شوند.

در میانه نشست، شبکه خبر دقایقی از این  برنامه را پخش کرد و مسافر در این دقایق، گزارشی آماری درباره جشنواره ارایه کرد.

این نشست در طول برگزاری بروز رسانی شد، نشستی که می توانست همزمان با حضوری،به دلیل شیوع کرونا آنلاین هم باشد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

انتهای پیام 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top