امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 14957 |
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ | ارسال توسط : |
260 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

وزیر نفت گفت: در سال‌های اخیر مشکل سرمایه‌گذاری داشتیم؛ دشمن ما به دنبال نابودی‌مان بود اما ما در همین دوران بالاترین رکورد صادرات فرآورده نفتی را داشتیم.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه صبح امروز (جمعه، سوم بهمن‌ماه) در آیین گشایش رسمی بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران اظهار کرد: پس از شیوع ویروس کووید-۱۹ از اسفندماه پارسال، نمی‌توانستیم تولید نفت و گاز و بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را متوقف کنیم، زیرا جریان زندگی مردم باید تداوم می‌یافت و اگر گاز، نفت و سوخت تولید نمی‌شد، چرخ‌ کارخانه‌ها و زندگی مردم از حرکت بازمی‌ایستاد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت در شرایط کرونا، اصل را بر این گذاشت که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حداکثر دغدغه برای سلامت کارکنان جریان تولید را متوقف نکند، افزود: به این منظور، از اسفندماه پارسال کارگروهی تشکیل شد و دستورعمل‌هایی را دقیق‌تر و مشخص‌تر برای صنعت نفت تدوین و ابلاغ کردیم و بر اجرای آن هم نظارت سختگیرانه داشتیم و واحدهای اچ‌اس‌ئی (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) شرکت‌های تابع مکلف به اجرای آن و نظارت بر اجرای آنها شدند که اثر بسیار مطلوب و موفقی نیز داشت.

وزیر نفت ادامه داد: طرح‌های صنعت نفت نیز ۲۰ روز نخست شیوع ویروس کرونا، متوقف کردیم، اما با توجه به اینکه نمی‌شود جریان کار را در کشور متوقف کرد، بنابراین دوباره آنها با همین پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی کار را از سر گرفتند و الحمدالله موفق هم بودند.

زنگنه با اشاره به اینکه این نمایشگاه نیز بخشی از زندگی ماست و همانند شاخه‌های دیگر زندگی مردم و بخش‌های دیگر صنعت نفت که تداوم یافت، کار با تولیدکنندگان نیز باید ادامه یابد، تصریح کرد: نمی‌توان در سال جهش تولید رابطه میان تولیدکننده و متقاضی و کارفرماها را قطع کرد. نمایشگاه نفت امسال به دلیل عبور از اوج فشار شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد، اما به هر حال لازم بود این رابطه بماند، در نتیجه این نمایشگاه با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

وی به نام‌گذاری امسال به نام سال «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: وزارت نفت ابتدای سال یک‌بار دیگر اقدام‌های خود برای تحقق این شعار را مرور و محورهای مشخصی را تعیین و تصویب کرد.

وزیر نفت به دیدار مقام معظم رهبری با سران قوا در چهارم آذرماه امسال اشاره کرد و افزود: ایشان با بیان برخی راه‌حل‌ها از سوی کارشناسان و متخصصان برای اقدام‌هایی همچون افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه بر دانش‌بنیان کردن صنایع، ابراز امیدواری کردند با اجرای این راهکارها آثار مثبتی در زندگی مردم و کشور پدید بیاید.

زنگنه با اشاره به سیاست‌های وزارت نفت برای حمایت از تولید کالاها و خدمات مهندسی موردنیاز صنعت نفت، اظهار کرد: شعار نمایشگاه امسال هوشمندانه است؛ نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی. امسال در آستانه هفتادمین سالروز ملی شدن صنعت نفت هستیم و این ملی شدن جز با تکمیل توانمندی در ارکان اقتدار این صنعت تکمیل نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در این نمایشگاه درخصوص حمایت جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان و تکیه بر آنها برای توسعه صنعت نفت بسیار تلاش شده است، اظهار کرد: مهم‌ترین رکن برای تقویت فناوری و بومی کردن فناوری ملی، شرکت‌های پیمانکار عمومی (GC) است، ‌اکنون شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) را هم اضافه می‌کنم که اگر این شرکت‌ها فعال شوند و کار کنند، همه زیردست‌های آن‌ها هم فعال می‌شوند.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه این شرکت‌ها محرک و مولد تقاضا هستند، گفت: مهم‌ترین عاملی که صنعت و شاخه‌های مختلف تولید داخلی نفت و کالاها و تجهیزات موردنیاز را فعال می‌کند تقاضاست. این شرکت‌ها می‌توانند مولد ده‌ها هزار میلیارد کالا و خدمات در شاخه‌های مختلفی که شما کار می‌کنید باشند، هم می‌توانند تأمین مالی کنند و هم این پروژه‌ها را می‌توانند بگیرند و میان پیمانکاران تقسیم کنند و نظارت و مدیریت کلان در اجرا دارند و بازگشت پولشان نیز تا حدودی تضمین شده است.

زنگنه ادامه داد: این شرکت‌ها به معنای واقعی از دانش‌بنیان‌ها هستند، زیرا ‌دانش‌بنیان، شرکتی است که تکیه اصلی بر دانش فنی و توانایی مدیریتی و راهبری است.

ابتکار وزارت نفت در حمایت از دانش‌بنیان‌ها

وی به ابتکار وزارت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: بیش از یک سال است که از دانش‌بنیان‌ها حمایت و این روند را دنبال می‌کنیم و امروز بخشی از ثمره آن مشخص می‌شود و نقشه راه آن خیلی مشخص تدوین می‌شود. نشانه آن ایجاد پارک فناوری نفت و گاز ری در زمینی به وسعت ۲۵ هکتار در نزدیک پالایشگاه تهران است و همه کارهایش انجام و تصویب شده و رئیس آن هم تعیین شده و فعال است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه با ایجاد این پارک، ارتباط و بابی جدید و دوطرفه با دانش‌بنیان‌ها از جمله استارت‌آپ‌ها باز می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم که نه‌تنها در تهران، بلکه در کشور این پارک بتواند ایفای نقش کند، زیرا ما در حال همکاری با دانشگاه‌های تهران، شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، صنعتی اصفهان، چمران، صنعت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت برای احداث مراکز نوآوری یا کارخانه‌های نوآوری با هدف ارتقای فناوری هستیم و اگر امکان آن در محل‌های دیگر نیز وجود داشته باشد، حمایت خواهیم کرد و این همان هدفی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند.

زنگنه به تأسیس صندوق پژوهش و فناوری نفت اشاره و تصریح کرد: این صندوق بسیار مهم است و می‌تواند بسیاری از ضمانت‌ها را به شرکت‌ها بدهد و حمایت‌های مالی کند.

تعریف ۲۰۰ موضوع فناورانه در بخش بالادستی نفت

وی گفت: امسال در لایحه بودجه ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت از منابع داخلی شرکت‌های تابع نفت به‌منظور کمک به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خطرپذیر، حمایت از ساخت داخل و طرح‌های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین، تولید بار نخست و کمک‌های بلاعوض و وجوه اداره‌شده و تسهیلات ارزی پیشنهاد کردیم که امیدواریم در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

وزیر نفت افزود: البته شاید این ۸۰۰ میلیارد تومان هفت تا هشت برابر بتواند آثار مالی داشته باشد.

زنگنه با اشاره به کمک برای ایجاد شتاب‌دهنده‌ها با هدف توسعه استارت‌آپ‌ها اظهار کرد: برای استقرار استارت‌آپ‌ها در مراکز فناوری در پارک‌های نوآوری و در پارک ری، امکانات لازم داریم و دعوت می‌کنیم شرکت‌های دانش‌بنیان در این پارک فناوری نفت و گاز ری مستقر شوند.

وی افزود: بیش از ۲۰۰ موضوع فناورانه از کالا و خدمات در بخش بالادستی نفت برای واگذاری به شرکت‌های دانش تعریف و مشخص شده است.

بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در ۲ طرح مهم

وزیر نفت با تأکید بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها در صنعت نفت گفت: به این منظور، برای استفاده از این ظرفیت در دو طرح مهم برنامه‌ریزی کرده‌ایم. یکی طرح احیای چاه‌های کم بازده است که برای آن ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار پیش‌بینی شده و دیگری بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت که شتاب‌دهنده‌ها در این زمینه هم می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.

زنگنه ادامه داد: بر آنیم تا یک محوطه نمایشگاه دائمی برای نفت ایجاد کنیم که به‌طور مرتب و در شاخه‌های موردنیاز صنعت نفت امکان ارتباط مستمر عرضه و تقاضا فراهم باشد.

وی به برنامه تضمین خرید از محل صندوق پژوهش و فناوری نفت هم به‌عنوان دیگر برنامه برای حمایت از سازندگان ایرانی اشاره کرد و افزود: اتفاق مهم دیگری که افتاده، صدور گواهی کیفیت برای نخستین بار توسط یک مرجع ایرانی تأییدشده از سوی سازمان استاندارد است.

وزیر نفت با تأکید بر اهمیت مباحث بهینه‌سازی مصرف انرژی، محیط زیست و حمایت از ساخت داخل با تمرکز بر کالاهای اساسی موردنیاز صنعت نفت، گفت: در همین زمینه ساخت فناورانه تجهیزات راهبردی و اولویت‌دار صنعت نفت را در ۱۰ گروه کالایی دنبال کرده‌ایم که در بخش‌هایی بسیار خوب پیش رفته است و در بخش‌هایی هنوز کارهای زیادی باقی ‌مانده است.

زنگنه یکی از دستاوردهای اصلی اجرای قراردادهای نگهداشت و افزایش توان تولید را افزایش تقاضا برای تجهیزات ایرانی خواند و گفت: زمانی بود که به‌طور مثال کارخانه لوله‌سازی اسفراین برای ۲۰ هزار تن تقاضا به ما مراجعه می‌کرد، اما الان ظرفیت این کارخانه پر است و ما به ظرفیت‌های بیشتر نیاز داریم. این نشان می‌دهد ظرفیت‌های موجود برای ساخت لوله‌های بدون درز کافی نیست و یا در زمینه لوله‌های CRA نیز همچنان ضعف داریم.

وی به ساخت لوله نیس موردنیاز در خط لوله گوره جاسک برای نخستین بار در کشور اشاره کرد و گفت: قراردادهای ساخت دیگر تجهیزات و تأسیسات مانند اسکیدمانتد، دکل حفاری و … نیز در حال پیشروی است.

ساخت کافی نیست

وزیر نفت درباره ساخت ماشین‌های دوار، کمپرسورها، توربین‌ها، الکتروموتورها و پمپ‌ها نیز به سفارش پمپ‌های موردنیاز طرح گوره جاسک به سه پمپ‌ساز ایرانی اشاره کرد و گفت: نخستین پمپ‌های ساخته‌شده از سوی این شرکت‌ها تا پایان سال تحویل طرح می‌شود.

زنگنه از امضای قرارداد برای ساخت تعدادی توربوکمپرسور ۱۶ مگاواتی و همچنین سفارش ساخت کمپرسورهایی برای فشارافزایی در پارس جنوبی به مجموعه OTC خبر داد و افزود: نظامی که برای بهره‌برداری و تعمیرات سیستم‌های ماشین‌های دوار ابلاغ شده سبب تقویت ساخت داخل می‌شود و باید از این دستورعمل تبعیت کرد که به نفع اقتصاد ملی است.

وی یادآور شد: البته به این قانع نیستم که شرکت‌های ایران تنها کالایی را بسازند، بلکه باید برند ایجاد و با صادرات محصولاتشان برای مردم ارزش‌آفرینی کنند.

وزیر نفت با اشاره به کمبود جدی منابع برای سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر، ادامه داد: به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها به تأخیر افتاد، اما سعی کردیم با جذب منابع از بازار سرمایه حرکت خود را ادامه دهیم و ظرفیت‌های شرکت را حفظ کنیم.

زنگنه تصریح کرد: دشمنان ما دنبال این بودند ما را نابود کنند که ما بمیریم و صادرات ما به صفر برسد، اما نه‌تنها صادرات نفت ما به صفر نرسید، بلکه با فداکاری همکارانمان بالاترین رکوردهای صادرات فرآورده‌های نفتی را در دوران تحریم ثبت کردیم و داغ اینکه صادرات نفت را به صفر برسانند بر جگرشان گذاشتیم.

وی با بیان اینکه اکنون در موقعیتی نیستم که بگویم به چه عددهایی رسیدیم، یادآور شد: ترامپ و پمپئو مردند و خودشان و افکار جنایتکارانه‌شان به زباله‌دان تاریخ پیوست، اما ما زنده‌ایم و با امید بیشتر برای ساختن کشور تلاش خواهیم کرد.

وزیر نفت در پایان خواستار صرفه‌جویی در مصرف گاز شد و گفت: بالاترین رقم‌های افزایش تولید گاز را در این سال‌ها داشته‌ایم؛ تولید گاز در پارس جنوبی ۲.۵ برابر شده و تولید روزانه گاز خام کشور از مرز هزار میلیون مترمکعب گذشته، اما رشد مصرف بیش از این‌ها بوده است و به همین دلیل، مصارف صنایع را محدود کرده‌ایم.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top