امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 14867 |
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ | ارسال توسط : |
288 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر پس از بازبینی قطعی ۵۹ فیلم، بدون مراسم افتتاحیه و در صورت صدور مجوز، با اکران مردمی در تهران و برخی استان‌ها برگزار خواهد شد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، کمتر از دو هفته تا شروع جشنواره فیلم فجر باقی مانده و هفت داور این رویداد مدتی است مشغول تماشا و داوری فیلم‌هایی هستند که حائز شرایط حضور در جشنواره شده بودند. 

پس از آنکه ۱۱۰ فیلم برای شرکت در جشنواره ثبت‌نام کردند، دبیرخانه آثار رسیده را با قوانین جشنواره تطبیق داد و نام ۶۲ فیلم را به عنوان آثاری که امکان حضور در جشنواره و داوری، داشتند معرفی کرد. ابتدا قرار بود ۲۰ دی‌ماه آخرین مهلت برای ارسال نسخه DCP فیلم‌ها باشد ولی با توجه به حجم بالای کارهای فنی در استودیوها بعضی فیلم‌ها فرصت بیشتری خواستند و این مهلت امروز، ۳۰ دی‌ماه به پایان می‌رسد. 

براین اساس طبق آخرین پیگیری‌ها، نام ۵۹ فیلم به عنوان متقاضی شرکت در جشنواره نهایی شده‌ و سه فیلم گویا به دلیل آماده نشدن در فرصت باقی‌مانده انصراف داده‌اند.

از جمله «لاک‌پشت و حلزون» به کارگردانی رضا حماسی که روز گذشته به طور رسمی اعلام شد به جشنواره نمی‌رسد. البته هنوز قطعی نیست که تمام این ۵۹ فیلم به داوری برسند، چون ابتدا باید مجوز آن‌ها در شورای پروانه نمایش صادر شود و بعد هر فیلمی که مجوز گرفت در اختیار هیات داوران قرار  می‌گیرد.

از میان ۶۲ فیلمی که ابتدا معرفی شدند، بیش از دو سوم آن‌ها پروانه نمایش نداشتند و به همین دلیل هیات داوران ابتدا مشغول تماشای فیلم‌هایی شدند که پروانه نمایش داشتند. در روزهای گذشته اعضای شورای پروانه نمایش نیز فشرده‌تر به تماشای فیلم‌های بدون مجوز پرداخته و تاکنون ۲۱ فیلم بازبینی شده که به برخی از  آن‌ها اصلاحیه‌هایی وارد شده اما همه مجوز گرفته‌اند.

 طبق پیگیری انعکاس روز و به نقل از ایسنا این مجوزها صرفا برای نمایش در جشنواره فیلم فجر صادر می‌شوند و بیشتر اصلاحیه‌ها موردی هستند و ممکن است با زمان اکران عمومی تفاوت داشته باشند، چون الان باید نکاتی اصلاح شوند که در زمان کوتاه باقی‌مانده تا شروع جشنواره قابل انجام باشند. همچنین بیشتر فیلم‌های مهم امسال هنوز بازبینی نشده‌اند و احتمالا در آخرین روزها به دست داوران می‌رسند.

این دوره از جشنواره فیلم فجر بدون مراسم افتتاحیه برگزار می‌شود و جوایز بخش مواد تبلیغاتی شامل عکس، پوستر، تیرز و آنونس همانند سال قبل در اختتامیه اهدا می‌شود؛ اختتامیه‌ای که فعلا پیش بینی شده است  که به صورت حضوری و محدود برگزار شود و برنامه‌ریزی‌ها بر این مبنا است که این مراسم به صورت آنلاین نیز پخش شود.

یکی از بخش‌های جشنواره فجر در دوره‌های مختف برپایی آن در استان‌ها بوده که امسال هنوز وضعیت این بخش مشخص نیست و  ابتدا باید تکلیف صدور مجوز برای اکران مردمی در تهران معلوم شود. در این راستا گویا جلسه‌هایی برگزار شده و احتمالا تا دو سه روز دیگر برای برگزاری این بخش و معرفی مدیرش و یا حذف آن از دوره سی‌ونهم، تصمیم نهایی گرفته می‌شود.

علاوه براین‌ها امسال احتمالا مراسم بزرگداشت به روال هر سال در جشنواره فیلم فجر برگزار نخواهد شد، چون شرایط برای برگزاری مراسم نیست ولی نکوداشتی برای درگذشتگان سینمای ایران در سال ۹۹ تدارک دیده می‌شود، بویژه آنکه سینمای ایران در سالی که به ماه‌های پایانی آن نزدیک می‌شویم به اندازه چند سال چهره‌های برجسته خود را مثل خسرو سینایی، کامبوزیا پروتوی، پرویز پورحسینی، سیامک سایقی و محمدعلی کشاورز از دست داد. 

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top