امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 14309 |
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ | ارسال توسط : |
522 بازدید
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

درخواست مناطق آزاد برای ترانزیت خودرو بین خود، در اجرا با ممانعت گمرک در مناطق مواجه شده و در حالی از گمرک ایران خواسته اند تا گمرکات اجرایی را در جریان تفاهمنامه ای مبنی بر بلامانع بودن این ترانزیت قرار دهد که ظاهرا مشکل عدم اطلاع از این تفاهم نامه نیست بلکه چهار شرط تعیین شده از سوی گمرک ایران است که با رعایت آن با نقل و انتقال خودرو بین مناطق بر اساس تفاهم نامه صورت گرفته موافقت خواهد شد، حال اینکه کدام شرط از ثبت سفارش تا انتقال خودروی لوکس و آمریکایی رعایت نشده و مانع این جابجایی کجاست، در ابهام قرار دارد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، در ابتدای آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه‌ای بین شورایعالی مناطق آزاد و پلیس راهور ناجا به منظور فراهم کردن تمهیداتی برای اجرای طرح‌های راهنمایی و رانندگی و بسترهای مدیریتی واحد و هماهنگ در مناطق آزاد منعقد می شود که در چند  بندی آن از نقل و انتقال خودرو بین مناطق و البته ورود موقت خودروها مورد توجه قرار گرفته است.  

به استناد این تفاهمنامه است که درخواست هایی برای نقل و انتقال خودرو بین مناطق آزاد مطرح ولی ظاهرا در مواردی با ممانعت گمرکات اجرایی مواجه می شود، موضوعی که مورد گله شورایعالی مناطق آزاد قرار گرفته و طی نامه ای به معاونت فنی گمرک ایران این گونه اعلام می شود که” به دنبال درخواست های صورت گرفته سازمان های مناطق برای ترانزیت خودرو فی مابین مناطق با این موضوع موافقت و اقدام لازم انجام شود. “

اما اینکه موضوع تفاهم نامه برای ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد چیست که شورایعالی مناطق آزاد و سازمان های مربوطه بر آن تاکید دارند، با مروری بر توافق صورت گرفته بین پلیس راهور ناجا و شورایعالی مناطق آزاد مشخص می شود که در بند (۳) ماده «ب» آمده که ” در خصوص نقل و انتقال خودروهای بین مناطق آزاد در صورت موافقت سازمان‌های متبوعه با رعایت شرایط و ضوابط مرتبط با شماره‌گذاری اقدام لازم انجام شود. “

بر این اساس جمالی-معاون اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد- به ارونقی-معاون فنی گمرک ایران-  این گونه اعلام  می کند که با وجود پیگیری‌های مستمر فعالان اقتصادی مناطق و عدم اطلاع گمرکات اجرایی از مفاد این صورت جلسه ضرورت دارد تا به کلیه گمرکات مستقر اجرایی در مناطق هفت‌گانه آزاد به قید فوریت ابلاغ شود.

در حالی اعلام می شود که بی اطلاعی گمرکات اجرایی مانع از اجرای مفاد تفاهمنامه برای ترانزیت خودرو بین مناطق شده که پاسخ معاون فنی گمرک ایران نشان می دهد که اینگونه نیست بلکه باید این ترانزیت بر اساس شرایط تعیین شده از سوی گمرک که در شهریورماه امسال ابلاغ شده صورت بگیرد و در صورت رعایت  این موارد بلامانع است.    

براین اساس خودروهایی قابل نقل و انتقال مابین مناطق آزاد هستند که قبلا در یکی از مناطق با رعایت مقررات مربوطه وارد و در آن منطقه شماره گذاری شده باشد. همچنین ارائه‌ موافقت کتبی سازمان‌های مناطق آزاد مبدا و مقصد به گمرک مبدا ترانزیت الزامی است.

 از سویی انتقال خودرو با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی و بوگاتی همچنین سایر خودروهای دارای برند آمریکایی، ساخت و یا با مبدا آمریکا امکان پذیر نیست.

همچنین تاکید شده که ترانزیت خارجی سایر خودروها مشروط به ثبت سفارش به مقصد منطقه مورد نظر و با استعلام و کسب موافقت دفتر واردات شده است و  ترانزیت خودروها باید بر روی وسائل نقلیه انجام شود.

یکی از مواردی  که در این رابطه مطرح است به انتقال برندهای خودرو و به عبارتی خودروهای لوکس و امریکایی  بر می گردد که ممنوعیت آن از سوی گمرک مورد تاکید قرار دارد، در حالی که  در تفاهمنامه بین شورایعالی مناطق آزاد و پلیس راهور ناجا به مدل خودرو اشاره ای نشده است.

با این حال آخرین اظهارات معاون اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد در این رابطه بر این تاکید دارد که با وجود مکاتبات صورت گرفته با گمرک ایران برای ترانزیت خودرو بین مناطق، نه شورا و نه مناطق هیج درخواستی برای ترانزیت خودروی آمریکایی فی مابین مناطق آزاد نداشته اند و تاکنون درخواستی برای جابجایی خودروهای آمریکایی از یک منطقه به منطقه دیگر به دبیرخانه  شورایعالی واصل نشده است.

به هر ترتیب ظاهرا گمرکات اجرایی در جریان درخواست ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد با مواردی مواجه بودند که با شرایط ابلاغی گمرک ایران برای ترانزیت خودروها بین مناطق مطابقت نداشته و مانع از انتقال شده اند، حال اینکه این ممانعت به دلیل عدم ثبت سفارش، خودروی لوکس یا آمریکایی بودن و یا چه مشکل دیگری صورت گرفته مشخص نیست و گمرک ایران باید درباره آن توضیح دهد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top