امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 14156 |
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹ | ارسال توسط : |
173 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

وزیر بهداشت با بیان اینکه ویروس جهش یافته کرونا را به شدت پیگیری و رصد می کنیم و تا این لحظه ردپایی از ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور نداریم، در عین حال درباره چگونگی تامین واکسن کرونا توضیح داد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی ضمن تبریک سال نو مسیحی به هموطنان مسیحی گفت:  پیشاپیش سال نو مسیحی را به هموطنان مسیحی تبریک می گویم.   یکی از نگرانی من و همکارانم این بوده که به محض کاهش مرگ و میر و موارد ابتلا و بستری کرونا با عادی انگاری پروتکل ها تضعیف شوند و میزان رعایت پروتکل ها پایین بیاید و به شرایط نامطلوب بعد از اردیبهشت برگردیم.

وی با اشاره به وضعیت کرونا در برخی استانها گفت: به عنوان مثال در استان قم میزان کاهش موارد بستری و مرگ و میر کرونا با همکاری مردم در رعایت پروتکل ها کاهش یافته و میزان رعایت پروتکل ها در این استان به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و به همین میزان، روند مرگ و میرها و بستری ها را به صورت معکوس کاهش یافته می بینیم.

نمکی از محل رصدخانه طرح شهید سردار قاسم سلیمانی برای مدیریت و کنترل کرونا، گفت: در استان یزد میزان رعایت پروتکل‌ها از استاندارد و متوسط کشوری بالاتر رفته و به همین صورت میزان مرگ و میر و بستری ناشی از کرونا را کاهش یافته می‌بینیم. در عین حال در استان مازندران می‌بینید که رعایت پروتکل‌ها به مراتب از متوسط کشوری پاین‌تر است و به همین میزان گرفتاری ما در ابتلا، بستری و مرگ و میر هم افزیش یافته و هم رو به افزایش است. بنابراین یک ارتباط تنگاتنگ و معنی‌داری میان رعایت پروتکل‌ها و میزان ابتلا، مرگ و میر و بستری ناشی از بیماری وجود دارد. براین اساس از هموطنان عزیز و مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی، عزیزانمان در بسیج، هلال احمر و همه کسانی که کمک می‌کنند، این است که مبادا دچار غفلت عادی انگاری و ساده پنداری شده و دوباره به دام سهمگین بیماری گرفتار شویم.

وی افزود: در طرح مزین به نام سردار شهید اسلام، بیش از ۵۶۰ هزار نفر را در تیم‌های رهگیری‌مان داریم که در اینجا سهم عزیزانمان در سازمان بسیج حدود ۳۰ درصد و عزیزان مان در نظام سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود ۳۲ درصد و بقیه سهم سایر سازمان‌هایی که کمک کردند و بخش خصوصی و سازمان هلال احمر است. در تیم‌های مراقبتی حود ۳۶ هزار نفر به ما کمک می‌کنند که سهم بخش سلامت ۶۷ درصد و ۲۹ درصد هم سهم سازمان بسیج و سایر سازمان‌ها است. در تیم‌های نظارتی هم حدود ۱۱ هزار تیم نظارتی داریم که در این بین وزن همکاری دستگاه‌های مختلف مشخص است. در حوزه تیم‌های حمایتی حدودا ۲۵ هزار تیم حمایتی  را در کل کشور داریم که بیشترین سهم را سازمان بسیج با ۶۰ درصد دارند و مابقی سهم سایر دستگاه‌هاست که حمایت‌ها را در افراد گرفتار و مبتلا چه در منزل و چه در جاهای دیگر مانند نقاهگاه‌ها و…  انجام می‌دهند. همچنین تعدادی واحد جدید حمایتی و ارائه خدمت اضافه شدند که شهرداری‌ها از جمله شهرداری تهران و کلان شهرها و… بسیار کمک کردند.

هنوز ردپایی از ویروس جهش یافته کرونا در کشور نداریم

وی درباره ردیابی ویروس جهش یافته کرونا، گفت: ما این حرکت را به شدت دنبال می‌کنیم و عزیزانمان در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال رصد این موضوع هستند. سه روز قبل به ما خبر دادند که یک گروه سه نفره از هموطنان ما که از انگلیس آمدند و در یکی از استان‌های شمال شرق کشور حضور دارند، با اینکه با PCR منفی وارد کشور شدند،   اما یکی از آنها علامت‌دار شده است که بلافاصله ردیابی کردیم و حتی آژانسی که آنها را از مرکز استان به شهرستان برده بود ردیابی و همه را ایزوله کردیم. دیشب ساعت ۱۲ به بعد نیمه شب بود که به من خبر دادند که خوشبختانه هر سه مورد منفی است و به جرات می‌توانیم بگوییم که تا این لحظه ردپایی از ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور نداریم و هموطنان نگران نباشند.

نمکی تاکید کرد: البته باید توجه کنیم که ویروس ووهان توانست از ووهان چین به قطب جنوب سفر کند و به این معنا نیست که همه دروازه‌ها را به روی این ویروس بستیم و هرگز وارد کشور نخواهد شد، بلکه این ویروس جهش یافته در حال حاضر قسمت‌های عمده‌ای از اروپا را گرفتار کرده، قسمت‌هایی از کشورهای غیراروپایی را گرفتار کرده و هر آن ممکن است با ویروس جهش یافته ای چه در داخل و چه وارداتی مواجه شویم.

وی گفت: بهترین راه مبارزه با هرگونه ویروس جهش یافته و غیر جهش یافته، همین راهکارهایی است که تا امروز رفتیم؛ رعایت فاصله گذاری اجتماعی، رعایت همه پروتکل‌هایی که تا امروز ارائه کرده ایم.

درخواست وزیر بهداشت درباره چگونگی برگزاری مراسم ایام فاطمیه

نمکی درباره برگزاری مراسم ایام فاطمیه و بزرگداشت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، گفت: یکی از دغدغه‌های این روزهای همکارانم که شرایط نفس کشیدنی به دلیل کاهش بستری و مرگ و میر حاصل شده، برگزاری مراسم عزاداری بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه (س) است؛ چه مراسم خانگی و چه غیر خانگی. تقاضای من و همکارانم این است که برای احترام به روح آن بانوی بزرگوار هم که شده باید اصولی را رعایت کنیم تا فردی از افراد این کشور دچار گرفتاری نشود و این همان درخواستی است که در مراسم عزاداری سید الشهدا (ع) از مردم خواستیم. این تقاضای مجددی است که در  برگزاری این مراسم‌ها دقت کنیم که مبادا دچار گرفتاری غیرقابل کنترل شویم.

وی ادامه داد: مراسم بزرگداشت شهید رشید اسلام، سردار حاج قاسم سلیمانی است که خوشبختانه وقتی با فرمانده سپاه پاسداران صحبت کردیم با متانت و وقار بر اجرای پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید کردند و گفتند که ما با همه همکاران‌مان مطیع پروتکل‌های بهداشتی هستیم که باعث افتخار همه ما و همکارانمان در نظام سلامت شد. امروز همه همکاران و یاران شهید سلیمانی که روزی کوچه به کوچه به دنبال ویروس سهمگینی به نام داعش بود تا آن را ریشه‌کن کند، امروز همکاران بسیجی و یاران شهید قاسم سلیمانی و عزیزان ما دارند خانه به خانه به دنبال ویروس کووید-۱۹ می‌گردند تا با شیوه حاج قاسم آن را ریشه‌کن کنند. به همین دلیل تقاضای ما این است که برای بزرگداشت روح آن شهید پروتکل‌ها را رعایت کنیم تا مبادا خدایی نکرده به دام سهمگین مجدد بیماری بیفتیم. از تمام کسانی که همکاری می‌کنند سپاسگزارم و امیدوارم با همین شیوه بتوانیم راه را ادامه دهیم.

باکاهش بیماری و مرگ و میر ناشی از آن، دچار سستی نشوید

مازندران دقت بیشتری داشته باشد

نمکی گفت: امروز از همکارانم در دانشگاه های علوم پزشکی کتبا تقاضا کردم که مبادا با کاهش بیماری و کاهش بستری و مرگ و میرها دچار سستی شویم. ما باید خانه به خانه برویم و آخرین حلقه‌های ویروس را هم بشکنیم تا مبادا دوباره شاهد خیزی از ویروس در گوشه‌ای از مملکت باشیم. عزیزان ما در استان مازنداران باید دقت بیشتری کنند. در نقاط نارنجی که امکان قرمز شدن را داریم، به شدت باید  به کانون های آلوده و شکستن زنجیره‌ها و شناسایی خوشه‌های جدید حمله کنند و با افزایش تست و رفتن خانه به خانه و بیماریابی، در کنار سایر عزیزان این راه را ادامه دهیم.

مردم را منتظر واکسن داخلی نگه نمی داریم

از منابع مطمئن واکسن می خریم

وزیر بهداشت ضمن تبریک اولین تست واکسن ایرانی کرونا، گفت: اولین تست انسانی واکسن کرونا هم در کشور دیروز انجام شد و در نشست مفصلی در این زمینه صحبت می‌کنیم. در زمینه واردات واکسن خارجی هم همه وقت‌مان را گذاشتیم. وقتی از تزریق واکسن در فاز انسانی مژده می دهیم به این معنی نیست که بخواهیم مردم‌مان را منتظر واکسن تولید داخلی نگه داریم. البته بنده و نزدیکانم زمانی واکسیناسیون را انجام می‌دهیم که تمام مردم ایران و گروه‌های هدف آن را تزریق کرده باشند و ما به نوبت واکسن ملی و تولید داخلی می‌رسیم، اما برای مردم کشورمان در صددیم که حتما از منابع مطمئن و جاهایی که واکسن کرونا تست‌هایش را پاس کرده و آماده تزریق بدون دغدغه برای انسان برای پیشگیری را دارد، تهیه کنیم و خریداری می‌کنیم که مژده آن را هم به مردم خواهیم داد.

نمکی تاکید کرد: گروه های هدف مشخص و اولویت‌ها طبقه بندی شدند که آن را در نشست‌های آتی به استحضار می‌رسانم.
انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top