امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 14047 |
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ | ارسال توسط : |
559 بازدید
۰
| 7
ارسال به دوستان
پ

نخست‌وزیر پیشین عراق در مستندی آن چه را میانجیگری‌اش میان ایران و عربستان در زمان شهید سلیمانی عنوان می‌کرد، روایت کرد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین عراق در مستند الرحله الاخیره(آخرین سفر) که از شبکه ماهواره العهد عراق پخش شد با بیان این که پس از سفرش به پکن و بعد از هماهنگی با عربستان برای میانجی گری میان ایران و عربستان به ریاض رفته است، گفت: با ملک سلمان پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولیعد این کشور دیدار و موضوع را مطرح کردیم. آن ها گفتند بسیار خوب ما نامه ای برای شما ارسال خواهیم کرد و تو آن را به دست طرف ایرانی برسان.
نخست وزیر پیشین عراق پیام عربستان را پیامی خشک توصیف کرد که فاقد سلام و بسم‌الله بوده است و افزود: من گفتم ارسال چنین پیامی به ایران سخت است، سعودی ها گفتند نخست وزیر عراق پیام ما را ببیند و اگر ملاحظاتی دارد به ما بگوید، من ملاحظاتی که داشتم را برای آن ها ارسال کردم و سعودی ها نیز پیام جدیدی نوشتند، این پیام دیپلماتیک تر بود، مضامین آن تغییر نکرده بود اما شکل پیام و برخی کلمات آن تغییر کرده بودند.
عادل عبدالمهدی در ادامه گفت: من پیام را به دست سردار سلیمانی رساندم و او نیز گفت ما به این پیام پاسخ خواهیم داد.بعد از آن شهید سلیمانی را دیدم و به او گفتم پاسخی به من ندادید، سردار سلیمانی گفت در سفر بعدی پاسخ ایران را خواهم آورد که آن سفر آخرین سفر بود و سردار سلیمانی در آن شهید شد.
وی در رابطه با حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی به برخی مقرهای نظامی عراقی و هجوم مردم عراق به سفارت آمریکا گفت: دو روز قبل از این اتفاق با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تماس تلفنی داشتم،او گفت این تظاهرات در مقابل سفارت ما چیست، گفتم این ها عراقی هستند که به مساله حمله به منطقه قائم اعتراض دارند، ترامپ گفت ایرانی هستند، گفتم خیر همه آن ها عراقی هستند و بین آن‌ها افراد ایرانی حضور ندارند. 
نخست‌وزیر پیشین عراق خاطرنشان کرد: مکالمه ما بسیار خوب بود و احتمال این وجود داشت که گفت‌وگوهایی را با ایران آغاز کنیم و عملیات تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا انجام شود.

به گفته وی، شرط ایران این بود که همه زندانی ها یک جا آزاد شوند اما آمریکایی ها برای معلوم شدن اهداف و چیزهای دیگر می‌گفتند ابتدا برخی از زندانی ها آزاد می شوند نه همه آن ها.

عبدالمهدی یادآور شد: در حقیقت در آن زمان آقای الکاظمی به عنوان رئیس اطلاعات به تهران رفت و با یکی از زندانی ها عکس گرفت و با آگاهی ما و ایران عکس ها را برداشت و عملیات تبادل زندانیان را برعهده گرفت.
انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top