امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 14001 |
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ | ارسال توسط : |
346 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

امارات، حدود یک ماه پیش صدور ویزای توریستی را برای شهروندان ۱۳ کشور مسلمان از جمله ایران متوقف کرد. پس از آن، رفت و آمد گردشگران رژیم اسرائیل به این کشور آغاز شد. اکنون این سوال مطرح است رفت و آمد اتباع ایرانی و آن ۱۲ کشور دیگر به امارات کامل متوقف شده است؟

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ـ درباره آخرین وضعیت رفت و آمد اتباع ایرانی و اماراتی به انعکاس روز و به نقل از ایسنا، گفت: پروازهای بین امارات و ایران متوقف نشده و همچنان برقرار است، اما ویزای توریستی صادر نمی‌شود و رفت و آمد گردشگری به این کشور فعلا متوقف شده است.

او اضافه کرد: اطلاع دارم صدور ویزای تجاری و کاری از طرف امارات، سخت و محدود شده است.

رفیعی، سیاست جدید امارات در توقف صدور ویزای توریستی و کار را بی‌تاثیر در رفت و آمد ایرانی‌های مقیم در آن کشور دانست و افزود: محدودیت تازه امارات روی سفر و رفت و آمد ایرانی‌های مقیم در آن کشور تاثیری نداشته و آن را محدود نکرده است.

او درباره احتمال توقف پروازهای امارات با توجه به اعمال این محدودیت، به انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفت: بعید است چنین اتفاقی رخ دهد. بیشترین مصرف‌کننده پروازهای این مسیر، تجار، ایرانی‌های مقیم در خارج از کشور و مسافران ترانزیتی هستند. از طرفی با توجه به رقابتی که حضور هواپیمایی قطر در آسمان ایران ایجاد کرده و منافعی که هواپیمایی امارات در ایران دارد، بعید است این پروازها متوقف شود.

امارات صدور ویزای توریستی را همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا، بسته شدن مرزها و تعلیق پروازها متوقف کرد. اما در تابستان، پس از بازگشایی مرزها و ازسرگیری محدود پروازهای این کشور به ایران، اعلام شد بخش ویزای سفارت امارات در تهران به درخواست‌های ویزا رسیدگی می‌کند، ولی مدتی بعد، مرتضی قربانی ـ دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ به انعکاس روز و به نقل از ایسنا خبر داد که «سفارت امارات از زمان بازگشایی به درخواست‌های ویزا پاسخی نداده و عملا رسیدگی آن‌ها را برای اتباع ایرانی متوقف کرده است.» صدور ویزای توریستی امارات توسط سفارتخانه این کشور انجام نمی‌شود و اداره مهاجرت و وزارت کار صدور این ویزا را معمولا تایید می‌کند.

مسعود دانشمند ـ عضو اتاق بازرگانی و دبیرکل خانه اقتصاد ایران ـ نیز در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد درباره توقف صدور ویزای امارات برای ایرانی‌ها و اثر آن بر تجارت بین دو کشور، گفته است: این موضوع تازگی ندارد و از بهمن ماه سال گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا تقریبا صدور ویزا برای ایرانیان متوقف شد، ‌اما در حال حاضر رسانه‌ای شده است. شیوع ویروس کرونا برنامه‌ریزی تجاری همه کشورها را بر هم زد و آسیب‌های اقتصادی زیادی را نیز به دنبال داشت. البته این قضیه تنها به کرونا ارتباط ندارد و امارات در این خصوص هنوز شفاف‌سازی نکرده است.

او اضافه کرده است: حتی برای افرادی که وقت مصاحبه سفارت امریکا هم دارند ویزای امارات صادر نخواهد شد، اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی این مساله بیشتر شبیه تبلیغات سیاسی است.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران با اشاره به فعالیت تجار ایرانی، گفته است: این قضیه به فعالیت تاجرانی که در امارات دفتر کاری دارند و دارای اقامت این کشور هستند، ضربه‌ای نمی‌زند و پس از برداشتن لغو پروازها در هفته، یک یا دو پرواز به امارات انجام می‌شود و این افراد هم مشغول کار خود هستند.

دولت امارات متحده عربی، اواخر آبان ماه امسال اعلام کرد روند صدور روادید کار و توریستی را برای شهروندان کشورهای ایران، ترکیه، لبنان، سوریه، افغانستان، لیبی، یمن، سومالی، الجزایر، کنیا، عراق، پاکستان و تونس متوقف کرده است. امارات درباره دلایل این تصمیم، هنوز شفاف‌سازی نکرده اما برخی منابع خبری آن را به مسائل امنیتی و همچنین سیاست عادی سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی ربط داده‌اند.

مقامات این کشور گفته‌اند این قانون، شامل حال افرادی که روادید معتبر امارات دارند، نمی‌شود و ویزاهای حادث از خرید املاک برای شهروندان تمام کشورها به قوت خود اعتبار دارد.

با این وجود، کارگزاران ویزا به افراد دارای مجوز اقامت در امارات و ویزای اقامتیِ مُهر شده، که تابعیت یکی از این ۱۳ کشور را دارند، توصیه می‌کنند اگر قصد خروج از امارات متحده عربی و یا بازگشت به این کشور را دارند حتما بررسی کنند که مشمول گزینه «بدون مانع برای سفر» باشند.

شهریورماه ۱۳۹۹، درحالی‌که امارات هنوز قانون توقف صدور ویزا برای اتباع ۱۳ کشور عموما مسلمان را علنی وعملی نکرده بود، وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی، صلح با این کشور را به نفع گردشگری و حمل و نقل هوایی دانست. در ۲۶ آذرماه، زمانی که دیگر قانون محدودیت ویزا برای اتباع ۱۳ کشور اجرا شد، روزنامه واشنگتن پست گزارش کرد که از آغاز پروازهای تجاری بین امارات و اسرائیل، حدود ۵۰ هزار توریست اسرائیلی به امارات سفر کرده‌اند.

امارات، که چهارمین شریک تجاری ایران به شمار می‌آید، پیش‌بینی کرده است ادامه رفت و آمد توریست‌های اسرائیلی به سرمایه‌گذاری در زمینه تکنولوژی، کشاورزی و تسلیحات منجر خواهد شد.

بنا به گزارش رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات، مجموع تجارت بین دو کشور در سال مالی ۲۰۲۰ – ۲۰۱۹ به حدود ۱۳.۴ میلیارد دلار رسیده است که ۴.۵ میلیارد دلار صادرات ایران و ۸.۹ میلیارد دلار واردات از امارات بوده است.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top