امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 13793 |
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ | ارسال توسط : |
243 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

وزیر بهداشت با اشاره به حماسه آفرینی جامعه بهداشت و درمان کشور در بحران کرونا، در عین حال از لحاظ ۵۰درصد فوق العاده ویژه برای پرستاران از امروز و همچنین استخدام ۲۰هزار پرستار طی امسال با اولویت پرستاران شرکتی و فعال در بخش های کووید،خبر داد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در مراسم بزرگداشت روز پرستار، گفت: مدت‌ها فکر می‌کردم چه قرابتی است بین نام زینب و میلاد زینب (س) با روز پرستار. به خصوص در جریان بیماری کووید-۱۹ بود که وقتی دیدم در پشت لباس پرستاری نوشته بودند؛ “ما گر ز سر بریده می‌ترسیدیم، در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم” این قرابت را بیشتر احساس کردم. اینکه وقتی از بانوی بزرگوار که صحنه‌های غم‌انگیز کربلا را دیده بود، پرسیدند در کربلا چه دیدی؟، فرمود: “به خدا جز زیبایی ندیدم”. آنچه این زیبایی را در چشم حضرت زینب (س) بعد از آن همه رنج آفرید، فقط عشق و عاشقی بود و این قرابت عاشقانه بین پرستار که روزهای بسیار سختی را گذراند و آنچه که حضرت زینب (س) در کربلا دید و گذراند، بزرگترین وجه اشتراک پرستاران ما با حضرت زینب (س) است و اینجاست که این قرابت و نماد زیبای مشترک را می‌توانیم به خوبی حس کنیم.

حماسه جامعه بهداشت و درمان را تاریخ قضاوت خواهد کرد

وی با بیان اینکه من در مقابل همه جامعه بهداشت و درمان و نظام سلامت کشور سر تعظیم فرود می‌آورم که حماسه‌ای بسیار بی‌بدیل در کشور آفریدند، افزود: این حماسه را نه می‌توان با بیانی تقریر کرد، با زبانی گفت، با قلمی نگارش کرد و با وسیله و دوربینی به تصویر کشید. این عظمت و حماسه را تاریخ قضاوت خواهد کرد که در سال‌های سخت تحریم با دست خالی و با بدترین مضایقی که بر ما تحمیل شد، چه عظمت و حماسه ماندگاری خلق شد. من خودم را به عنوان یک شهروند و یک سرباز نظام سلامت، مدیون این جامعه شریف اعم از پرستار، پزشک، بهورز، علوم آزمایشگاهی و … می‌بینم. امروز دیگر روز پرستار را فقط روز پرستار نمی‌بینم. همانطور که روز پزشک، داروساز، علوم آزمایشگاهی و… را دیگر تنها مختص این افراد نمی‌بینم، بلکه این روزها متعلق به همه جامعه پزشکی است. زیرا در این مدت جامعه پزشکی و نظام سلامت ثابت کرد که همه در کنار هم و به عنوان ید واحد در خدمت مردم هستند. این عظمت، همبستگی و وفاق در جامعه پزشکی و در تاریخ این مملکت ثبت شد و حرمت و عزت این جامعه را مردم از کودک و بزرگ و در نسل‌های آتی در قلب، روح و ذهن و صفحات تاریخ این مملکت خواهد ماند. روز پرستار را به این عزیزان تبریک می‌گویم.

نمکی ادامه داد: گرچه امروز دلم نمی‌آید از آنچه که درباره مسائل مادی برای این عزیزان دنیال می‌کنیم، حرفی بزنم؛ چراکه مبادا خدایی نکرده مطالبات اقتصادی و دنیوی این عزیزان باعث شود که معنویت و علو درجات این قشر عزیز را نادیده بگیریم. آنچه که جامعه پزشکی، پرستاری و بهداشت و درمان کشور در این ایان خلق کرد را با هیچ معیار مادی نمی‌توان پاسخ داد.

سالی به سختی امسال در نظام اقتصادی کشور نداشتیم

افزایش ۱۰۰درصدی حقوق و مزایای پرسنل بهداشت و درمان

وزیر بهداشت گفت: اما به هر حال زندگی خرج دارد و متاسفانه گاهی کرامت انسانی درگیر این مسائل مادی و دنیوی می‌شود. ما تلاش کردیم در این ایام و در سال قحطی منابع اقدامی انجام دهیم. متاسفانه ما یکی از بدترین ایام تاریخ این مملکت را از نظر شرایط اقتصادی داریم، مدیریت می‌کنیم. قحطسالی امسال را در هیچ سالی در تاریخ بعد از انقلاب این کشور نداشتیم. به هر حال من دستی بر آتش بودجه و مسائل مالی داشتم، اما سالی به سختی امسال در نظام اقتصادی کشور نداشتیم؛ چه از نظر ارز و چه از نظر ریال. این تنگنایی که متاسفانه بر ما تحمیل شد، با مضایقی همراه شد که در تهیه نیازهای نظام سلامت اعم از تجهیزات و دارو هم با بی رحمی و قساوت تحریم‌کنندگان بین المللی همراه شد که سر دسته آن هم آمریکایی‌ها بودند. ما در این سال سخت تلاش کردیم، بیشترین افزایش سنواتی را برای پرسنل بهداشت و درمان کشور رقم بزنیم. در حالی که چنین پدیده‌ای را در تاریخ سال‌های گذشته و افزایشی در این سطح را برای حقوق و مزایای این افراد نداشتیم؛ به طوری که نسبت به آخرین ماه سال ۱۳۹۸، حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت که بار مالی سنگینی هم تحمیل کرد.

لحاظ ۵۰درصد فوق العاده ویژه برای پرستاران از امروز

نمکی افزود: برای جامعه شریف پرستاری هم از امروز ۵۰ درصد فوق‌العاده ویژه را در احکام لحاظ خواهیم کرد. در عین حال به معاونین توسعه، درمان و پرستاری ابلاغ کردم که برای پرستاران علاوه بر کارانه از ابتدای سال برای عزیزانی که در بخش‌های کرونا کار می‌کردند، فوق العاده ویژه دیگری را به عنوان سختی کار لحاظ کنیم که گرچه رقم‌ها بالا نیست، اما در وسع خودمان بتوانیم سمبلی از قدرشناسی خودمان را خدمت این عزیزان اعلام کنیم.

استخدام ۲۰هزار پرستار؛ امسال

وی افزود: ضمن اینکه امسال ۲۰ هزار مورد استخدام در جامعه پرستاری را داریم که بعد از سال‌های بعد از انقلاب اولین بار در کشور چنین اقدامی را انجام می‌دهیم و اولویت‌مان هم با پرستارانی است که به عنوان شرکتی و قراردادی در مجموعه‌های وزارت بهداشت زحمت می‌کشیدند و با اولویت پرستارانی که در بخش‌های کرونا زحمت می‌کشیدند، اما باز هم می‌دانیم که کافی نیست و امیدواریم بتوانیم قدم‌هایی را برای قردانی مادی و معنوی از این قشر عزیز گام برداریم.

وی با بیان اینکه به همه شهدا اعم از شهدای دفاع مقدس، مدافع سلامت و به خصوص شهدای پرستاری که در این راه جان‌شان را نثار کردند، درود می‌فرستم، گفت: امیدوارم که با عزیزان مورد وثوق حق تعالی همنشین و همراه باشند.

نمکی با اشاره به روزهای شیوع کرونا در کشور، گفت: در روزهای آخر دی ماه این خبر را دریافتیم که ویروسی در چین یک پنومونی بای‌لترال(عفونت هر دو طرف ریه) ایجاد می‌کند و هنوز آن را نشناخته بودند. ما خودمان را برای حمله این ویروس آماده کردیم. درست اواخر دی ماه و اوایل بهمن ماه بود. می‌دانستیم که ویروس، ویروس ناشناخته‌ای است. وقتی آنتی‌ژن‌های آن را دیدم و با اجدادش مقایسه کردم، همه چیز برایم تازه بود و به دوستان گفتم که این ویروس قطعا با اجدادش تفاوت‌های فاحشی خواهد داشت و ما باید برای یک موجود ناشناخته‌ای که پا به عرصه طبیعت گذاشته، خودمان را آماده‌تر کنیم. معاون درمان را بسیج کردیم که به استان‌ها رفته و تخت آماده کنند، دوستان دیگری را بسیج کردیم تا مقدمات تست‌ها را فراهم کنند و یکی از جاهایی که اولین روزها در آن آشفتگی خیال و ذهن و روح به فریاد رسید و تماس گرفت که ما حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ تخت را داریم آماده می‌کنیم، دکتر ولایتی و بیمارستان مسیح بود. در ایامی که نمی‌دانید که این ویروس چه موج سنگین یا سبکی را قرار است تحمیل کند، این پیام بسیار فرحبخش بود که ما در یک مرکز فوق تخصصی و مورد وثوق مردم برای بیماری‌های تنفسی ۲۵۰ تا ۳۰۰ تخت آماده داریم.

سربازان گمنام مقابله با کرونا در دورترین نقاط کشور

وی ادامه داد: البته همه بیمارستان‌ها در کشور زحمت کشیدند. در عین حال گرچه ژنرال‌های صاحب‌نامی در این جمع داریم، اما سربازان گمنامی را هم در دورترین نقاط این کشور داریم. در بیمارستان‌های مرزی و استان‌های گرفتاری که اسمی از آنها نشنیدید، اما در این مدت با همه وجود مایه گذاشتند. به عنوان مثال در ایلام یک خانم دکتر متخصص عفونی را می‌بینید، در کرمانشاه یک متخصص آی سی یوی گمنام، در سیستان و بلوچستان می‌بینید یک متخصص داخلی و پزشک عمومی و… در آنجا غوغا کرده‌اند که می‌خواهی صد بار زانو بزنی و دست و پایش را ببوسی. بنابراین علاوه بر ژنرال‌های صاحب‌نامی که در کشور داریم، ما ذی‌قیمتانی داریم در مرزها و دورترین جاهای محروم این کشور که به سهم خودشان در این حماسه بزرگ ملی نقش آفرینی بزرگی کردند.

نمکی گفت: در سال ۱۳۷۱ که بیمارستان مسیح دانشوری، مرکز تحقیقات برای بیماری‌های ریوی شده بود و سال ۱۳۷۲ که سازمان جهانی بهداشت، پیوست، بنده مسئولیت بهداشت کشور را داشتم و سعی کردم در این حلقه اتصال نقش آفرینی کنم و هیات امنای مجموعه مسیح دانشوری بودم و این افتخار را داشتم که در ثبت مرکز تحقیقات و ثبت آن در سازمان جهانی بهداشت این نقش کوچک را ایفا کنم. امروز هم خوشحالم که علاوه بر نقش آفرینی این مجموعه در مدیریت بیماری کووید-۱۹ ما یکی از مجهزترین مرکز پیوند عضو کشور را داریم. تردید نکنید که هم من و هم معاونین مختلف و هم دکتر زالی، همه برای کمک به بیمارستان مسیح دانشوری آماده‌ایم. اینجا متعلق به دکتر ولایتی و … نیست، بلکه متعلق به ملت ایران است، یک سرمایه گرانبهای ملی است و یک موزه ارزشمند تاریخ پزشکی کشور است و به همین دلیل ما همه خودمان را مکلف می‌دانیم که به این مجموعه کمک کنیم. قطعا در توسعه زیرساخت‌ها دریغ نخواهیم کرد. کما اینکه در این ایام هم از هیچ کمکی نه تنها دریغ نکردیم، بلکه سعی کردیم تسریع کنیم و اگر این تسریع‌ها نبود، شاید کار به این سرعت پیش نمی‌رفت.

وی تاکید کرد: آنچه که امروز همه ما را دور هم جمع کرده، همان عشقی است که در بانوی بزرگوار شعله‌ور بود و جرقه‌ای از آن در وجود ماست. آنچه که ما را در این ایام سخت روبروی شما قرار داده، عشق و عاشقی برای خدمت به مردم این سرزمین است. امیدوارم این دستمایه بزرگ خدمت و آفرینش همواره ما را در این صحنه گرم نگه دارد و ما روزهای بهتری را برای این مجموعه رقم بزنیم.

نمکی در ادامه صحبت‌هایش درباره تربیت تحصیلات تکمیلی در برخی رشته‌ها مانند تنفس درمانی، گفت: من خیلی معتقد به توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور نیستم، بلکه معتقدم باید آموزش‌ها در دوره‌های عمومی را گسترش دهیم و سعی کنیم افراد چند ظرفیتی ماهر بیشتر تربیت کنیم. ما بیشترین میزان تحصیلات تکمیلی را نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا داریم و در رشته‌های عمومی مهارت‌های کافی را به افرادی که باید در نظام ارائه خدمت، ارائه خدمت کنند را متاسفانه آموزش نمی‌دهیم. از عزیزان تقاضا می‌کنم که برای رشته‌های پرستاری کارشناسی، پزشک عمومی، برای رشته‌های جنرال و… قابلیت‌های بیشتری را در نظام آموزشی تنظیم و تدوین کنیم. نسبت تحصیلات تکمیلی به رشته‌های پایین‌تر بی نهایت بیش از حد و عرف بین المللی می‌شود. باید نسبتی بین تحصیلات تکمیلی و رشته‌های پایین‌تر عمومی قائل شویم که البته این پیشنهاد را به بدنه کارشناسی می‌سپارم که روی آن کار کنند، اما معتقدم آموزش‌های عمومی و مهارت‌های مورد نیاز را در رشته‌های عمومی کارشناسی، پزشک عمومی و پرستاری باید افزایش دهیم.

شب یلدا، پروتکلها را رعایت کنید

وزیر بهداشت با اشاره به شب یلدا نیز گفت: شب یلدا را به مردم این سرزمین که سال‌هاست سنت‌های ارزشمند را پاس داشتند، تبریک می‌گویم، اما باز هم تقاضا می‌کنم که پروتکل‌ها را رعایت کنند و این  شب بلند سال را به کوتاه کردن عمر افراد مسن و پیشکسوتان تبدیل نکنیم.
انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top