امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 13783 |
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷ | ارسال توسط : |
205 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

مهدی مهدوی‌کیا راست می‌گفت؛ شاید حضور یک تیم ایرانی در فینال لیگ قهرمانان آسیا «شاهکار» باشد. شاهکاری که در بحران فوتبال ایران شاهدش بودیم.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا،‌ فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۰،‌ یک نماینده ایرانی به خود دید و تیم فوتبال پرسپولیس موفق شد به عنوان تیم برتر غرب آسیا به فینال این مسابقات راه پیدا کند. پرسپولیس در این مسیر حریفان قدرتمندی را پشت‌سر گذاشت و توانست با شکست حریفانش، دوباره خود را در فینال این رقابت‌ها ببیند.

پرسپولیس در مرحله نهایی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا مقابل اولسان هیوندای کره‌جنوبی قرار گرفت و موفق شد بازی پایاپایی با این تیم کره‌ای داشته باشد و حتی موفق شد گل اول این مسابقه را به ثمر برساند اما در اتفاقی غیرمنتظره و با کمک VAR، تیم اولسان موفق شد دو گل به شاگردان یحیی گل‌محمدی بزند و مقام قهرمانی این رقابت‌ها را کسب کند.

پرسپولیس باخت و باز هم تکرار این جمله که «چیزی از ارزش‌های ما کم نمی‌شود» هم آغاز شد. این حرف قطعا درست خواهد بود اما کسی هست که در فینال آسیا بگوید چیزی به حرفه‌ای‌گری فوتبال ایران اضافه شد؟

فوتبال ایران سال‌ها است که به نبود تفکر حرفه‌ای می‌بازد و موضوع از همین VAR که می‌گویند بلای جان پرسپولیس شده آغاز کرد. چندین سال است که فوتبال جهان از تکنولوژی VAR بهره می‌برد و این تکنولوژی راه را برای بازیکنانی که می‌خواهند از چشم داور فرار کنند، می‌بندد و این یعنی احتیاط بیشتر بازیکنان در میدان بازی.

پرسپولیس روی دو بی‌احتیاطی واضح و روشن، دو پنالتی تقدیم حریف خود کرد. این دو پنالتی شاید هیچ وقت در لیگ برتر فوتبال ایران دیده نمی‌شد و در نهایت باید از کارشناسان داوری می‌شنیدیم که داور بازی در چند صحنه اشتباه کرد اما شاید پرسپولیسی‌ها این مساله را فراموش کردند چون در فینال آسیا شرایط و امکانات کاملا متفاوت است و همین تفاوت‌ها است که باعث می‌شود تیمی به موفقیت برسد.

در جریان بازی و بعضی صحنه‌ها باز هم شاهد تکرار صحنه دلخراش بازی ایران و ژاپن در جام ملت‌های آسیا بودیم و بازیکنان پرسپولیس در بعضی لحظات، اعتراضات شدیدی در جریان بازی به داور داشتند که هر لحظه می‌شد اتفاق تلخ بازی ایران و ژاپن تکرار شود. این‌ها نتایج کارهایی است که همچنان فوتبال ایران از آن درس نمی‌گیرد و نمی‌خواهد تفکر جدید و حرفه‌ای را به فوتبال اضافه کند.

همین مسائل است که مهدی مهدوی‌کیا از آلمان می‌گوید تیمی که به فینال آسیا صعود کند، «شاهکار» کرده است. درست هم می‌گوید. زیرساخت فوتبال ایران و نگاه حرفه‌ای آن، همین را می‌طلبد. مهدوی‌کیا در آلمان است و آکادمی کیا را مدیریت می‌کند. او از کمبودهای فوتبال ایران گفت و عقب‌ماندگی فوتبال ایران در قیاس با فوتبال شرق آسیا را تشریح کرد: «در فوتبال آلمان، الان در هر تیمی، یک بازیکن ژاپنی و کره‌ای تاثیر گذار دیده می‌شود. این اتفاق، نتیجه کار و تلاش فوتبال این کشورها بوده است و قابل مقایسه با فوتبال ایران نیست. ما سال‌ها داریم درباره این مسائل صحبت می‌کنیم اما هیچ زیرساختی وجود ندارد. آیا ما توانستیم زمین تمرین خوبی درست کنیم یا موفق شدیم مربی با کیفیت به دنیا معرفی کنیم؟ این مسائل در کشور ما به هیچ عنوان دیده نمی‌شود و ما سال‌های سال از این دو کشور عقب هستیم.»

روی هم رفته، یک فینال آسیای دیگر هم برای نماینده ایران از دست رفت اما «شاهکار» این نماینده برای فوتبال ایران ثبت شد. شاهکاری در بحران فوتبال ایران رقم خورده است؛ فوتبالی که همچنان از افتضاح‌های مدیریتی رنج می‌برد و بلاتکلیفی‌های بی‌شمارش، جان و توانی برای فوتبالی‌ها و فوتبال دوستان نگذاشته است.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top