امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 13647 |
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
442 بازدید
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به‌ دنبال ترخیص هزاران موتورسیکلت رسوبی از پارکینگ‌ها توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: سیاست‌های تشویقی برای بازگرداندن موتورسیکلت‌های رسوبی به سطح خیابان‌ها متضاد با منافع سلامت است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا اخیرا پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از ترخیص ۶۲ هزار دستگاه موتورسیکلت در اجرای طرح تسهیلات ویژه پلیس برای ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی خبر داده است. این درحالیست که نقش موتورسیکلت‌های کاربراتوری در آلودگی هوا بر کسی پوشیده نیست.  براساس اطلاعات سیاهه انتشار شهر تهران سهم موتورسیکلت‌ها در تولید آلاینده‌های گازی حدود ۲۱ درصد و در تولید ذرات معلق ۱۰ درصد است همچنین هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق – که عامل اصلی آلودگی هوا است – تولید می‌کند.

با تمام این‌ها از یک ماه پیش تاکنون ۶۲ هزار دستگاه موتورسیکلت آلاینده به سطح خیابان‌ها بازگشته‌اند و حتی قرار شده است که طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی همچنان ادامه داشته باشد.

مسعود تجریشی – معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست – در گفت و گو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا در این‌باره اظهار کرد: سیاست‌های تشویقی برای بازگرداندن موتورسیکلت‌های غیراستاندارد به سطح خیابان‌ها متضاد با منافع سلامت مردم است و متاسفانه به این موضوع صرفا یک بعدی نگاه می‌شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به نقش مهم موتورسیکلت‌های کاربراتوری در آلودگی هوا تصریح کرد: حتما یکی از اهداف پلیس برای ترخیص این موتورسیکلت‌ها با تسهیلات ویژه، خالی کردن پارکینگ‌ها بوده است این درحالیست که به این مسئله نگاه جامعی نشده و درحال‌ حاضر خالی کردن پارکینگ‌ها مساوی است با افزایش آلودگی هوای شهرها.

تجریشی در ادامه تاکید کرد: نیاز بود که برای ترخیص این موتورسیکلت‌ها طرح جامعی برای کاهش آلودگی آن‌ها تدوین شود و صرفا هدف خالی کردن پارکینگ‌ها نباشد. درحال‌حاضر ترخیص هزاران دستگاه موتورسیکلت رسوبی تبعات خود را دارد. اینکه ما هر ازگاهی می‌پرسیم چرا هوا آلوده است نیاز به تحلیل‌های عمیقی ندارد و باید پاسخ را از میان همین تصمیم‌ها پیدا کرد.

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه ما درحال‌ حاضر در کشور مشکل مصرف بی‌رویه سوخت و آلودگی هوا را داریم، گفت: متاسفانه کارهایی که باید برای مدیریت مصرف سوخت و آلودگی هوا انجام شود، صورت نمی‌گیرد و کارهایی که نباید انجام شود، به سرانجام می‌رسد.

تجریشی در پایان تصریح کرد: راهکارها و سیاستگذاری‌هایی برای کاهش آلودگی این موتورسیکلت‌های رسوبی وجود داشت با این وجود تصمیم به ترخیص آن‌ها از پارکینگ‌ها یک‌بعدی و بدون درنظر گرفتن سایر جوانب گرفته شد. انجام معاینه‌ فنی پیش از ترخیص، نصب قطعاتی برای کاهش آلودگی و تدوین طرحی جامعی برای مدیریت این موتورسیکلت‌ها ازجمله راهکارهای قابل اعمال بود.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top