امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 13395 |
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ | ارسال توسط : |
401 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

باران تاریخ را رو آورده، نه تاریخی جدید بلکه تاریخی هفت‌هزارساله از زیر تپه‌ای که نیمی از آن را لودرها صاف کرده‌اند، نیم دیگرش زیر نگاه‌های تیزبینِ خانه‌های در حال ساخت قرار گرفته و دامنه‌اش هم زیر پای جوانانِ در حال بازی در حال نابودی کامل است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، تنها دردِ تپه‌ تاریخی «مافین‌آباد» اسلامشهر این روزها فقط بی‌توجهی به آن نیست؛ شاید بزرگترین دردش خیابانی است که شهرسازان و مدیریت شهری، بدون هیچ اعتراضی از سوی میراث فرهنگی از وسط تپه‌ هفت‌هزار ساله عبور دادند و یک نیمه‌اش زیر چرخ‌های لودر برای تبدیل به خیابان به طور کامل از بین رفت و حالا باقی‌مانده‌های همان تپه در معرض ساخت‌وسازهای اطرافش رو به نابودی است. حفاران غیرمجاز هم روی تپه را به پنیر سوئیسی تبدیل کرده‌اند که از هر حفره‌اش سفال‌های تکه تکه‌شده بیرون زده‌اند. با این همه زخم دیگر حرف از مخدوش شدن عرصه و حریم تپه که دردی را دوا نمی‌کند.

آخرین بار شهریور سه سال قبل بود که فرشید مصدقی – عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه – نسبت به وضعیت این محوطه هشدار داده بود «محوطه باستانی هفت‌هزارساله مافین‌آباد در اسلامشهر با وجود ثبت در فهرست آثار ملی، بررسی‌ها و کندوکاوهای علمی، بازدیدهای کارشناسی و اعلام متناوب ضوابط حفاظتی، در معرض نابودی کامل قرار گرفته است.»

البته پیش از آن، آخرین هشدارها به ۱۱ سال قبل‌ترش یعنی سال ۱۳۸۶ برمی‌گردد، وقتی سرپرست هیات گمانه‌زنی تپه‌ تاریخی مافین‌آباد در آن سال به وضعیت نامناسب محوطه اشاره کرد و برای آن هشدار داد و آن را محوطه‌ای دانست تبدیل‌شده به زباله‌دانی و پاتوغ معتادان.

حالا و در طول همه ۱۴ سال گذشته این تپه تاریخی با همان هشدارها جلو می‌رود و هیچ قدم دیگری برای آن برداشته نشده است.

بر اساس دیده‌های خبرنگار انعکاس روز و به نقل از ایسنا، خیابانِ تازه بازشده در کنار دامنه‌ تپه را جوانان زمینِ بازی کرده‌اند و با توپی که گاه‌گاهی به دیواره‌های تپه می‌خورد، «جوانی می‌کنند»، سرما و باد به تنه‌ تکه تکه‌شده‌ تپه مافین‌آباد می‌خورد و نخاله‌های آوارشده دور تا دور محوطه بیش از پیش به چشم می‌آیند، نخاله‌هایی که به نظر تازه‌اند و انگار همین چند ساعت قبل روی زمینِ کنار تپه آوار شده‌اند.

در بخشی از تپه که قبلا صاف شده و امروز بیشتر شبیه به پاگردی شده بین تپه، پتو و سیاهی آتشِ تازه خاموش‌شده‌ معتادان به تنِ تپه‌ تاریخی بیش از پیش به چشم می‌آید.

خانه‌های تازه ساخته‌شده دور تا دورِ تپه که انگار هنوز در رودربایستی تاریخِ تپه باقی مانده‌اند و از هر ضلع چشم طمع دوخته‌اند به زمینی که امروز مکانِ تخلیه‌ آوارها شده، تهدیدِ دیگری هستند که حریم را شکسته‌ و مانده‌اند برای عرصه‌ تپه‌ هفت‌هزارساله‌ اسلامشهری‌ها.

شهریور ۱۳۹۶ بود که مصدقی با اعلام وضعیت قرمز برای این محوطه‌ تاریخی گفت: «از سال ۱۳۷۷ تا امروز بازدیدهای موردی بسیار، کارشناسی‌هایِ استعلامی فراوان و دو فصل گمانه‌زنی و لایه‌نگاری باستان‌شناختی در تپه و محوطه باستانی مافین‌آباد انجام شده است. اما وضع موجود (در شهریور ۱۳۹۶) نشان می‌دهد نه تنها به تلاش‌های عِلمی و فنی میراث فرهنگی توجهی نشده بلکه با نقض مقررات و چشم پوشی از تعهدات قانونی و ملی اکنون شاهد تکمیل روند تخریبِ محوطه‌ای مهم از هزاره پنجم پیش از میلاد در شهرستان اسلامشهر هستیم.

تپه‌ تاریخی که یک روز زمین‌های کشاورزی تهدیدش می‌کردند، یک روز خانه‌سازی مردم منطقه و یک روز خیابان‌کشی، حالا هر روز آب می‌رود. نه تنها باران خاکِ آن را شسته و به مرور سطح تپه را به پایین‌ترین نقطه می‌رساند، بلکه تلاشِ نه چندان سختِ حفاران آثار تاریخی بهتر و راحت‌تر از قبل مرگِ این تپه‌ هفت‌هزارساله را زودتر رقم زده است، شاید هم مشابه همان نقل‌قولِ قدیمی‌ها که می‌گفتند «خدا مرگش را رسانده» این بار نوبت این محوطه‌ تاریخی است!

تپه تاریخی مافین‌آباد در زمان تخریب نیمی از آن برای خیابان‌کشی
و قبل از ریختن آوار در عرصه آن

تپه تاریخی مافین‌آباد در زمان ساختِ آپارتمان‌های قرارگرفته
در حریم درجه یک آن و تخریب نیمی از تپه‌ هفت‌هزارساله

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top