امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 13387 |
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷ | ارسال توسط : |
696 بازدید
۰
| 6
ارسال به دوستان
پ

رئیس جمهور با اشاره به تحویل بودجه سال ۱۴۰۰ پیش از موعد مقرر به مجلس تاکید کرد: این اولین کار مشترک مجلس یازدهم و دولت دوازدهم است؛ متاسفانه در این چند ماه امکانش فراهم نشده که کار مشترکی انجام بدهیم. چون نمایندگان مجلس محترم لوایح ما را به بایگانی بردند و سونامی طرحها را راه انداختند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت اظهار  کرد: طبق قانون اساسی تعیین برنامه و خط مشی جزو اختیارات خاص رئیس جمهور به حساب می آید. ما ابتدا به قانون خدا سپس قانون اساسی و پس از آن قوانین مجلس پایبندیم و ابتدا باید قوانین بالا دستی را به عنوان قوانین مهم مبنا قرار دهیم. بر همین اساس برنامه را برای دوره بعد کسی نمی تواند تعیین کند و برنامه را فقط رئیس جمهور تعیین می کند. برای همین هم مردم پای صندوق های رای می آیند و به فرد رای نمی دهند بلکه به برنامه رئیس جمهور رای می دهند.

وی اضافه کرد: در انتخابات گذشته هم مردم برنامه ها را خوانند و رای دادند برنامه ای که ۲۴ میلیون نفر به آن رای دادند که نمی شود کم و زیاد کرد. مردم یک روز رای می دهند و ۴ سال عمل می خواهند و باید به آن برنامه ای که ارائه شده در طول ۴ سال پایبند بود.

روحانی با بیان این که باید صدای ما در سیاست خارجی یک صدای واحد باشد تاکید کرد: هر چه رفتار ما پخته تر، سنجیده تر و با دوراندیشی بیشتر باشد و منافع ملی ما اصل باشد و دعواهای سیاسی و جناحی را کنار بگذاریم موفق تر خواهیم بود. باید ملت و ایران برای ما اصل باشد. نه انتخابات ۱۴۰۰. روز انتخابات فراخواهد رسید و باید بگذاریم ملت شاداب و فعال خودشان به پای صندوق های رای بیایند و هر کسی را می خواهند انتخاب کنند.

رئیس جمهور در ادامه یادآور شد: امروز فضای فرصت نه نتها در صنعت و کشاورزی بلکه برای دیپلماسی و حرکتهای وزارت خارجه بهتر از ماههای گذشته فراهم است. امروز فضایی است که بهتر می توانیم با دنیا، منطقه، همسایگان و غرب و شرق کار کنیم و برای منافع ملی تحرک پیدا کنیم. این جاده پر فراز و نشیب به مقدار کمی در حال هموار شدن است و دیپلمات ها می توانند سریع تر گام بردارند.

وی افزود: ما برای پیشرفت دیپلماسی نیاز داریم که از کشور صدای واحدی شنیده شود، البته نمی گویم سلیقه ها را یکی کنیم و مجلس تابع دولت باشد یا دولت تابع مجلس باشد. آنها هم نظر خود را دارند ما هم نظرات خود را داریم. ولی شنیده شدن صدای واحدی از کشور بسیار مهم است.

روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این که ایران بر مبنای آن چه در سال ۹۸ اعلام کرد با صراحت به دنیا گفته که کاهش تعهدات در برابر کاهش تعهدات خواهد بود خاطر نشان کرد: طرف مقابل تقریبا تعهدات خود را کنار گذاشت آمریکا که از برجام بیرون رفت و آنها هم که ماندند به تعهدات خود یا عمل نکردند یا خیلی اندک عمل کردند؛ ما مدتی به آنها زمان دادیم و بعد رسما اعلام کردیم که کاهش تعهدات در برابر کاهش تعهدات خواهیم داشت و در ۵ مرحله اعلام کردیم که دو ماه دو ماه این کاهش تعهدات را انجام خواهیم داد.

وی اضافه کرد: آن چیزی که در نظنز نصب شده و یا سانتریفیوژهای IR۲M موضوع جدیدی نیست که اروپایی ها برای آن نوحه می خوانند این که سینه زنی ندارد؛ چرا که ما قبلا به شما گفته ایم این کار را انجام خواهیم داد کار ما در نطنز دقیقا بر مبنای اعلام رسمی شخص من و دولت بوده است.

وی با اشاره به این که البته همیشه گفته شده که کاری که ما می کنیم قابل بازگشت خواهد بود عنوان کرد: ممکن است ۱۰ هزار سانتریفیوژ را راه بیندازیم ولی هر زمان بخواهیم آنها را خاموش کنیم. هر زمان که ۱+۵ یا ۱+ ۴ به تمام تعهداتشان عمل کردند ما هم به تمام تعهدات خود بازمی گردیم. برگشت به تعهدات زمان نیاز ندارد بلکه به اراده نیاز دارد.

رئیس جمهور همچنین تصریح  کرد: آن آدم کم سواد تاجر مسلک با خط خطی کردن یک کاغذ این کار را کرد و گفت که از برجام خارج شدم خوب حالا نفر بعد بیاید و یک کاغذ خوب بگذارد و امضا کند. این کار تنها یک امضا می خواهد در آن زمان همه دو مرتبه سر جای اول بازمی گردیم، پس بازگشت به تعهدات اصلا نیاز به زمان ندارد.

وی ادامه داد: آمریکایی ها می توانند به برجام بازگردند و دوباره ۱+ ۵ شکل بگیرد و البته باید به تمام تعهداتشان بازگردند و کاری که علیه ملت ایران کردند را جبران کنند. در آن صورت ما هم به تعهداتمان باز میگردیم. آن کاری که دولت کنونی رو به پایان آمریکا کرد به ضرر خودش و اعتماد جهان به آمریکا و به ضرر ملتهای منطقه و ایران و ثبات منطقه بود. آنها صد در صد اشتباه کردند و تعهدات خود را کنار گذاشتند البته از قدیم گفته ایم راه توبه باز است و هر روز که آنها به تعهدات خود بازگردند ما هم آماده برگشت به شرایط قبلی هستیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به تحویل بودجه سال ۱۴۰۰ پیش از موعد مقرر به مجلس تاکید کرد: این اولین کار مشترک مجلس یازدهم و دولت دوازدهم است متاسفانه در این چند ماه امکانش فراهم نشده که کار مشترکی انجام بدهیم. چون نمایندگان مجلس محترم لوایح ما را به بایگانی بردند و سونامی طرحها را راه انداختند. البته آنها مختار هستند و خودشان می دانند ولی این برخلاف اهداف توسعه کشور است. برای همکاری با لایحه کار سریعتر پیش می رود تا نمایندگان طرح بدهند.

وی ادامه داد: من خودم مجلسی هستم و اگر هفت سال است در دولت هستم ۲۰ سال در مجلس بودم و بیش از خیلی های دیگر مجلسی هستم و می دانم راه حل لوایح هست مثلا لایحه ای که تصویب شده و شورای نگهبان روی یک کلمه آن ایراد گرفته در ۵ دقیقه می تواند اصلاح  و تبدیل به قانون شود. من از مجلس محترم خواهش می کنم که این بودجه ۱۴۰۰ را به عنوان نماد همکاری دولت و نمایندگان با هم پیش ببریم تا به موقع بررسی، تصویب و ابلاغ شود تا در پایان این دولت و آغاز دولت سیزدهم مطمئن کار صورت گیرد.

روحانی با اشاره به اینکه بودجه امسال یک بودجه راهبردی و باهمه بودجه های هفت سال قبل تا حدی متفاوت است اظهار  کرد: این بودجه پیامهای بسیار مهمی دارد ما یک چشم انداز بسیار روشن و امیدبخشی برای سال ۱۴۰۰ داریم. نه بر مبنای این که می خواهیم با کسی مذاکره و توافق بکنیم یا نکنیم بلکه محاسبات دولت این گونه است. ما همین امروز و در شرایط جنگ اقتصادی در کشاورزی و صنعت در شش ماه اول سال نسبت به پارسال و سه ماه تابستان نسبت به پارسال عملکرد امیدوار کننده ای داشتیم. اساس بودجه ارائه شرایط مناسبتر اقتصادی برای سال ۱۴۰۰ است.

وی افزود: ما با بودجه این پیام را می دهیم که سال آینده دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز خواهیم فروخت چرا که هم قدرت تولید و هم قدرت فروش آن را داریم. دنیا این پیام را به خوبی دریافت کند که جمهوری اسلامی ایران شرایط تولید و فروش نفتش در سال آینده با دو سال قبل کاملا متفاوت و جدید خواهد بود. البته ممکن است کاسبان تحریم خیلی از این علامت خوشحال نشوند اما این چراغ امید برای ملت برای سال بعد است.

روحانی اضافه کرد: پیام دیگر بودجه نگاه حمایتی به معیشت مردم و اقشار کم درآمد است که توجه خاص و ویژه ای نسبت به آنها صورت گرفته است. امروز دولت دو مصوبه مشابه مصوبه قبل در باره برق راجع به آب و گاز دارد. ما در برق امید مردم را به کم مصرفی تشویق  و پاداش مشخص کردیم که اگر مصرفشان در آن حدی که اعلام کردیم باشد هیچ وجهی از آنها دریافت نمی کنیم. طبق گزارش وزیر نیرو در مصرف برق آبان امسال نسبت به پارسال کاهش مصرف می بینیم و ۳.۵ درصد به تعداد کم مصرفها افزوده شده و پرمصرفها ۱۳ درصد کاهش داشتند که این مسیر ترویج فرهنگ درست خوب مصرفی برای خدمات مهمی است که برای دولت به قیمت گزافی در می آید. در برق امسال ۳۰ درصد مردمی که مراعات می کنند پولی پرداخت نمی کنند.

روحانی افزود: در گاز هم از محاسبه اول دی و پرداخت سال بعد ۳۰ درصد مردم گاز مجانی مصرف خواهند کرد و در آب همین طور است و عده ای کثیری با چارچوبی که امروز اعلام می شود اگر مراعات کنند آب مجانی خواهند داشت این یکی از افتخارات بزرگ دولت دوازدهم است که برای اقشار کم درآمد آب، برق و گاز را مجانی کرده و از طرفی کاری کرده که در رشد وتوسعه در بسیاری از مسائل مهم مردم مطمئن باشند که خودکفا هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به این که ما قبل از مجانی کردن گاز در گاز خودکفا شدیم خاطر نشان کرد: در گاز تولید را چنان بالا بردیم که در زمستان پاسخگو باشیم و نیاز به واردات نداشته باشیم و حتی صادرات انجام دهیم. در برق هم همینگونه بود و رشد فوق العاده ای پیدا کردیم. یعنی رشد ۱۷۰۰ مگاواتی را به طور متوسط در سال به ۲۵۰۰ مگاوات رساندیم و همچنین نیروگاه های مجازی را اضافه کردیم که با فرهنگ بهره برداری مردم مصرف را کاهش می دهند.

وی ادامه داد: در آب هم همینکار صورت گرفت و کار بزرگی در زمینه سدسازی ، تصفیه، مهار آب و کاهش تلفات انجام دادیم و اقدامات اساسی کردیم و بعد آن را مجانی کردیم. اینها نشان می دهد که این دولت شعاری عمل نکرده و هفت سال در زمینه خوداتکایی و خودکفایی کار کرده و بعد از آن در زمینه حمایت از مردم اقدام انجام داده است.

رئیس جمهور با بیان این که در بودجه به اقشار کم درآمد و معیشت مردم نگاه ویژه ای شده است عنوان کرد: ما در بودجه ۱۴۰۰ حقوق کارمندان و بازنشستگان را ۲۵ درصد افزایش دادیم ۷۳ هزار میلیارد تومان برای حمایت از مردم به صورت یارانه و کمک معیشتی و ۱۸ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق اختصاص دادیم. برای کالاهای اساسی هم ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش بینی شده که حالا اگر دولت تصمیمات دیگری بگیرد این پول به خود مردم باز می گردد.

روحانی در ادامه اظهار  کرد: اصلاح نرخ ارز موضوع دیگر بودجه است و ما اعلام کردیم که قیمت امروز ارز کاهش خواهد یافت؛ چرا که ارزش پول ملی یکی از اهداف ما بوده است. ما در ارز مبنا را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مدنظر قراردادیم که این در سال آینده امکان پذیر است. اینها آرزو نیست بلکه دولت با محاسبه دقیق این کارها را کرده است.

وی با تاکید به این که پیام اصلی بودجه به افراد کم درآمد این است که شما تنها نیستید و دولت با تمام قوت در کنار شماست گفت: حالا از این بگذریم که در کشور آموزش مجانی است یا در بهداشت با طرح تحول سلامت کار بزرگی صورت گرفته و دولت در فضای مجازی کار عظیمی انجام داده که امروز در کرونا می بینیم که کسب و کارهای خدماتی در فضای مجازی صورت می گیرد.

وی همچنین بیان کرد: پیام دیگر بودجه عدم اتکا به نفت است البته نه این که نفت نفروشیم ما نفت را استخراج می کنیم و می فروشیم چرا که نباید جلوی درآمدهای کشور و مردم را بگیریم اما مهم این است که بودجه جاری به نفت اتکا نداشته باشدو برای توسعه از آن استفاده کنیم.  ما در سطح جهانی باید قدرت بزرگ صادرکننده باشیم چون اگر این گونه نباشد تضعیف قدرت ملی است. ایران اگر می توانست در سالهای ۹۰ و ۹۱ ده میلیون بشکه نفت صادر کند آنها نمی توانستند نفت ما را تحریم کنند. معلوم است اگر صادرات دو میلیون باشد نفت را تحریم می کنند.

وی اضافه کرد: اگر صادرات پتروشیمی ، صنایع و تولیدات معدنی و بازار و محصولات غذایی ما دو یا سه برابر امروز باشد قدرت تحریم شما را ندارند. چون بازار جهان در دست شماست اما اگر این رقم پایین تر باشد می توانند شما را اذیت کنند پس ما باید کاری کنیم قدرتهای بزرگ در آینده نتوانند ما را تحریم کنند و این کار با شعار انجام نمی شود بلکه با قدرت ، علم ، اقتصاد و جهش تولید درست می شود. من به وزیر نفت هم اعلام کردم که خود را برای رقم بسیار بالاتر آماده کند چرا که دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه یک رقم حداقلی است و ما خودمان را برای رقم های بیشتری آماده کردیم که البته این پول برای توسعه کشور مصرف می شود چرا که اشکالی ندارد بودجه عمرانی و توسعه ای به نفت متکی باشد. اما بودجه جاری را نباید به نفت متکی کرد.

روحانی همچنین یادآور شد: کوچک کردن و فروش سهام دولت در بورس یا با مزایده در بازار از کارهای مهم برای چابک شدن دولت است و مردمی کردن اقتصاد و بودجه ریزی عملیاتی از پیام های دیگر این بودجه به حساب می آید. ضمن این که از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم این است که بودجه را از اتاق دربسته به اتاق شیشه ای آوردیم تا همه مردم بتواند ببنند و در باره آن نظر بدهند و انتقاد واصلاح کنند. چرا که باید همه بدانند چه کسی چقدر از جیب ملت بودجه می گیرد و این گونه مردم می تواند بودجه را با عملکردها تطبیق بدهند.

روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به سیل در برخی نقاط کشور اظهار کرد: طبق آمار سازمان برنامه ۲۶۴۶ میلیارد تومان برای آب و فاضلاب و خسارات سیل خوزستان پرداخت شده علاوه بر این من قبلا یک هیات بزرگ علمی را در زمینه سیل مامور کردم و حدود ۷۰۰ استاد و کارشناس علمی ۷۳۰۰ صفحه که در ۳۰۰ صفحه خلاصه شده تهیه کردند و به همه دستگاه ها ابلاغ شده که بر مبنای این تحقیقات باید چه کاری کنند. ممکن است برای سالها وضعیت آب و هوا این گونه باشد چرا که شرایط اقلیمی تغییر کرده و امکان دارد تر سالی شدید یا خشکسالی شدید پیش بیاید به همین دلیل ما باید خودمان را آماده کنیم.

وی با تشکر از استانداران و فرمانداران و نیروهای امدادی که در زمینه برطرف کردن مشکلات سیل کمک کردند خاطر نشان کرد: امروز باز هم در دولت بودجه ای برای حل مشکلاتی که سیل برای مردم ایجاد کرده تصویب شد و نمی گذاریم مردم در این زمینه در مشکل باشند. البته باید قبل از آن پیشگیری شود تا چنین اتفاقاتی پیش نیاید. مثل سال ۹۸ که یک استاندار در موضوع لایروبی کار درستی کرده بود و در استانش مشکلی پیش نیامد اما در استان دیگری کار درست صورت نگرفت و برای مردم گرفتاری پیش آمد.

وی همچنین به تصمیمات ستادملی مقابله با کرونا درباره واکسن کرونا  اشاره کرد و افزود: من از وزیر بهداشت درباره واکسن یکی از کشورها که محل بحث بود سوال کردم که گفت قابل قبول است و دیشب دستور وارد کردن واکسن را دادم تا واکسیناسیون را از گروه های پر ریسک شروع کنیم درباره واکسن به شرکتهای دانش بنیان هم کمک می کنیم تا هر وقت واکسنشان آماده شد از آن استفاده کنیم و البته از کشورهای دیگری هم سفارش دادیم که بانک مرکزی و سایر نهادها در این زمینه فعال هستند.

وی اضافه کرد: البته هر اقدامی برای ورود دارو و واکسن انجام می دهیم باید صد لعن و نفرین به ترامپ بفرستیم چرا که برای یک کار ساده که با یک تلفن و سوئیفت حل می شد امروز کلی مشکلات برای ما ایجاد کرده است. این جماعت کاخ سفید که اینقدر خبیث بودند به بهداشت مردم هم رحم نکردند و فاسدترین و سبعانه ترین رفتار را نسبت به مردم منطقه و مردم بزرگ ایران انجام دادند.

روحانی افزود: درباره واکسن پول آن آماده است و اراده و تصمیم هم وجود دارد ولی آمریکا مانع می شود اما این به این معنی نیست که مردم فکر کنند واکسن به دستشان نمی رسید تنها خواستم مردم بدانند با چه سختی و مشکلاتی این کار در حال انجام شدن است که ان شاءالله به زودی هم واکسن خارجی میخریم و هم در زمینه واکسن داخلی به نتجه می رسیم.

رئیس جمهور همچنین یادآور شد: موضوع دیگر که شنبه در ستاد کرونا درباره آن تصمیم گرفته می شود درباره حمل و نقل درون شهری است ایراد امروز به ما این است که شهرداری ها در این که مردم مسافرت درون شهری را به خوبی انجام دهند با مشکل مواجهه هستند و یکی از چیزهایی که به آن نیاز است تولید واگن، اتوبوس و قطعات است که البته دستور داده شده منابع تامین شود تا در زمینه واگن، قطعات و اتوبوس مشکلی نداشته باشیم.

رئیس جمهور در بخش پایان صحبت های خود با بیان این که فردا روز خوبی در زمینه حمل و نقل ریلی برای کشور است اظهار  کرد: در دولت های یازدهم و دوازدهم و در بودجه توجه ویژه ای به ریل شده است. در دیدارهایی که در این هشت سال خدمت مقام معظم رهبری می رسند شاید بیش از ۴ الی ۵ بار ایشان همیشه روی مساله ریل تاکید کردند که سرمایه گذاری ویژ ه ای انجام دهیم ما در اواخر دولت یازدهم و در دولت دوازدهم کاری کردیم که در موضوع ریل خودکفا شدیم؛ چرا که قبل باید آن را می خریدیم و امکانات و دانش فنی اش را هم نداشتیم ولی اکنون حتی شاید در مدت کوتاهی بتوانیم ریل صادر کنیم.

روحانی همچنین گفت: فردا راه آهن ما برای اولین بار به افغانستان متصل می شود و از مسیر خواف به هرات وارد افغانستان می شود. این کار در ایستگاه روزنک توسط دو رئیس جمهور دو کشور افتتاح خواهد شد و از افتخارات دولت خواهد بود در راه آهن و ریل قدم های دیگری هم داریم که تا پایان دولت آنها را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top