امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 13375 |
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷ | ارسال توسط : |
508 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه ۱۴۰۰، بر ضرورت پیش‌بینی واقع‌بینانه و معقول درآمدها و هزینه‌ها تاکید کرد و از احتمال رد کلیات بودجه در مجلس خبر داد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، مصطفی میرسلیم در یک نشست خبری به مناسبت ۱۶ آذر «روز دانشجو» در دفتر حزب موتلفه، درباره لایحه بودجه پیشنهادی دولت، گفت: ما در جریان بررسی کلیات بودجه وارد ریز مسائل نمی‌شویم اما باید ببینیم آیا درآمدها واقع‌بینانه و هزینه‌ها معقول است؟ بخشی از درآمدهای دولت به فروش نفت برمی‌گردد اما بر چه اساس فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز، پیش‌بینی شده است؟! به نظر می‌رسد بودجه با این ذوق‌زدگی بسته شده که تحریم‌ها برداشته می‌شود و فروش نفت به راحتی صورت می‌گیرد. اما مگر ما اجازه داریم با کسانی که خیانت کرده‌اند و به راحتی آدم می‌کشند، مذاکره کنیم. اگر آنها بخواهند بگویند شما چرا موشک‌های قوی دارید، این به آنها چه ربطی دارد؟

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این‌که بودجه جاری نباید به نفت وابسته باشد، آن را خلاف سیاست‌های کلی دانست و گفت: نفت باید برای کارهای زیربنایی هزینه شود نه پرداخت حقوق. این‌ها مواردی است که نیاز است اصلاحاتی در بودجه انجام شود و با توجه به این‌که مخالفان زیادی در مجلس وجود دارد، احتمال رد کلیات بودجه نیز می‌رود.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره طرح شکایت داوطلبان کنکور نظام قدیم، گفت: من هیچ‌وقت چه در زمان دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی و چه بعد از آن، مدافع کنکور نبوده‌ام و همیشه گفته‌ام که این چه بازاری است که راه افتاده و برای عده‌ای دکان باز شده است؟! این‌ها انحرافاتی را برای آموزش و پرورش و مشکلاتی را برای دانشگاه‌ها ایجاد کرده است. متاسفانه در کشور ما مدرک به ابزار درآمد تبدیل شده در حالی که بلد بودن حرفه باید ابزار درآمد باشد.

وی اضافه کرد: در این میان دوستانی اعتراض دارند و می‌گویند نظام قدیم بوده‌اند و حالا می‌خواهند امتحان بدهند. باید ببینیم حق کجاست. نباید به مردم ظلم شود. شکایاتی در این زمینه به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس رسیده که بررسی خواهد شد.

میرسلیم در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوالی درباره تسهیلات ازدواج، گفت: از نظر اعتقادی کمبود امکانات مادی و نداشتن مال و ثروت لازم، نباید مانع ازدواج شود. ازدواج کامل‌کننده انسان است. اگر ما خلاف این رویکرد عمل کنیم انحرافات اجتماعی پیش می‌آید. ما در مجلس طرحی را برای تسهیل ازدواج در ۵۲ بند پیش‌بینی کردیم تا زمینه فعالیت موثر دولت را برای این کار فراهم کنیم و امیدواریم به نتیجه ملموس در این زمینه برسیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره سلب اعتماد از دولت نیز گفت: مجلس نقش تقنین را دارد و اجراء به عهده دولت است. اعتماد مردم به دولت کاهش پیدا کرده و وقتی قوه مجریه اعتبار لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند کار کند. ما هم معتقدیم اجرای خوب قوانین موکول به تشکیل دولت بانشاط و انقلابی است. اما در مدت باقی‌مانده از عمر دولت دوازدهم، باید به دولت کمک کنیم و راه را برای آن هموار کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اشتغال جوانان نیز گفت: تسهیل شرایط کسب و کار یک مقدمه مهم است. ما موانع آن را بررسی کردیم و نحوه برطرف کردن موانع هم وجود دارد. از طرفی در کشور امکان فعالیت تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی نیز هست. خیلی بنگاه‌های اقتصادی هستند که فعالیت‌شان تولیدی است ولی در یک چنبره گرفتار شده‌اند. یکی از مشکلات این است که سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها داده نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این‌که پرداخت نقدی یارانه به مردم کار درستی نیست، گفت: دولت تصمیم گرفته برق یا گاز را برای عده‌ای که میزان مصرف کمی دارند، مجانی کند. این کار خطاست. همه باید احساس مسئولیت کنند. می‌توانند اجازه دهند که مردم هزینه برق و گاز را پرداخت کنند و در عوض به کسانی که صرفه‌جویی می‌کنند جایزه تعلق بگیرد یا بحث یارانه ۴۵ هزار تومانی نقدی بهتر بود به شکل اعتباری برای خرید کالا پیش‌بینی می‌شد.

میرسلیم درباره قیمت بنزین نیز گفت: ما ارزان‌ترین قیمت بنزین را در دنیا داریم. قرار بود قیمت بنزین در کشور ما ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس باشد. در حال حاضر بخش زیادی از سوخت قاچاق می‌شود. از طرفی اگر دولت بخواهد گران کند مردم اعتمادی به دولت ندارند. در حال حاضر یارانه بنزین ما به افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها داده می‌شود. ما می‌توانیم مازاد سهمیه را به قیمت واقعی محاسبه کنیم. این برای همه مردم نیست و تنها پرمصرف‌ها و قشر کمی را شامل می‌شود. به این شکل سرمایه ملی از دست نمی‌رود. ما ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان انرژی در کشور داریم و از سویی دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود. این‌ها باید اصلاح شود که نیازمند تصمیم درست و مجری قوی است تا مردم به آن اعتماد کنند.

این عضو حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه ورود این حزب به انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفت: در حال حاضر قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به‌گونه‌ای است که افراد متعدد در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند و اغلب از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت می‌شوند. ابتدا قانون، نیازمند اصلاح است. حزب موتلفه هم در سال ۹۶ یک نامزد معرفی کرد. در کشور ما فعالیت سیاسی حزبی قوی نیست. در خیلی از کشورها افرادی که از سوی یک حزب معرفی می‌شوند مدارجی را در احزاب طی کرده‌اند. در اکثر مردم‌سالاری‌ها این‌طور است. ما هم باید به همین سمت برویم. ما رگه‌هایی از خودکامگی در ریاست‌جمهوری، از بنی‌صدر به بعد داشته‌ایم که گاهی هم استثنا داشته است.

میرسلیم در بخش دیگری از این نشست با اشاره به مناسبت ۱۶ آذر “روز دانشجو” و با گرامی‌داشت سالروز شهادت سه دانشجو در این روز در دوران پیش از انقلاب اسلامی، گفت: دانشجویان در آن زمان به دلیل احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت سیاسی کشور نوعی اعتراض را برپا کرده بودند و این اصل تعهد چیزی است که کمتر به آن پرداخته شده است. در واقع ۱۶ آذر جلوه‌ی یک احساس تعهد سیاسی نسبت به سرنوشت سیاسی کشور بود و از این لحاظ ارزش داشت.

وی با بیان این‌که با گذشت حدود ۷۰ سال از این مناسبت، نه‌تنها اهمیت موضوع تعهد کم نشده بلکه بیشتر شده، گفت: به لحاظ رشادت نسل‌های بعدی به‌خصوص بعد از سال ۴۲ تا سال ۵۷ انقلاب به پیروزی رسید و  کسی منکر نیست که در تمام دنیا اثر داشته است. ما قیام ۱۵ خرداد ۴۲ را داشتیم و بعد به جایی رسید که دگرگونی رخ داد و پیروزی انقلاب صورت گرفت. امروز هم نسل جوان در صحنه نسبت به انقلاب احساس تعهد دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: اگر فروغ انقلاب کم نمی‌شود به این دلیل است که مردم پای این تعهد ایستاده‌اند و از هیچ چیز برای محکم کردن پایه‌های انقلاب دریغ نکرده‌اند. دانشجویان هم برای حفظ انقلاب از خود تعهد نشان دهند چراکه نجات آینده کشور در احساس تعهد جوانان ماست.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top