امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 13287 |
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ | ارسال توسط : |
319 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

جواد معروفی ۲۷ سال قبل در چنین روزی درگذشت. هنرمندی که آغازکننده شیوه‌ای جدید در پیانونوازی ایرانی بود. معروفی پیانو ایرانی را از حالت اشرافی خارج کرد و به حالت عمومی درآورد. او در نواختن و آموزش موسیقی تبحر داشت و آثارش در میان مردم مورد قبول بود. اولین اثر این هنرمند ترانه خیام بود که در ۲۴ سالگی اجرا کرد.

جواد معروفی خودش را اینگونه معرفی می کند: «مدرسه عالی موسیقی که با دستان توانای استاد کلنل وزیری (موسیقیدان) در سال ۱۳۰۲ بنا شد و استاد برای آن زحماتی را متحمل شدند، بنده از شاگردان آن مدرسه هستم و افتخار شاگردی ایشان را دارم. ساز تخصصی بنده پیانو است و تا آنجا که برایم میسر بوده است آهنگ‌هایی ساخته‌ام؛ چه برای پیانو و چه برای ارکستر و از پیروی این راه باز نایستادم.»

از جمله آثار مطرح این هنرمند، قطعه «گناه عشق» با شعری از سعدی شیرازی است که با صدای عبدالوهاب شهیدی در ساز و آواز مایه بیات ترک ساخته شد.

این قطعه به همراه صوتی از جواد معروفی و توضیحاتی درباره زندگی شخصی و حرفه ای او امروز در برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» رادیو فرهنگ پخش شد که به صورت اختصاصی در اختیار انعکاس روز و به نقل از ایسنا قرار گرفته است.

«گناه عشق» با پیانوی جواد معروفی یکی از ماندگارترین قطعات موسیقی است و از موسیقی گوش‌نواز ابتدای قطعه در مناسبت‌های مختلف استفاده می‌شود. سعدی شیرازی شاعر و عارف مشهور «گناه عشق» را سروده است؛ غزلی با منتهی علیه زیبایی که می‌توان به عشقی آسمانی یا زمینی نسبت داد.

در ادامه می توانید شنونده این قطعه باشید:

جواد معروفی در ۱۵ مرداد ۱۳۲۹۱ در تهران زاده شد. او فرزند موسی معروفی بود؛ از شاگردان و همکاران درویش خان. در خانواده‌ای که موسیقی ذاتی بود و جواد معروفی هر روز صدای ساز پدر و بزرگان موسیقی را می‌شنید، روح او نیز تمایل زیادی به موسیقی پیدا کرد. او موسیقی را نزد موسی‌خان معروفی آغاز کرد و به نواختن تار پرداخت. سپس با ویولن آشنا شد. پس از گذراندن دوران ابتدایی به هنرستان موسیقی رفت و پیانو را نزد استادش تاتیانا خاراتیان آموخت. در سال ۱۳۱۲ به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و به آموزش سلفژ در هنرستان موسیقی مشغول شد. با افتتاح رادیو در سال ۱۳۱۹ جواد معروفی به عنوان تکنواز پیانو در آن فعالیت کرد و سال‌ها سرپرست شورای موسیقی رادیو بود. جواد معروفی در شانزدهم آذر سال ۱۳۷۲ درگذشت.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top