امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 13107 |
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷ | ارسال توسط : |
315 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها / تکلیف سازمان انرژی اتمی به افزایش ۵۰۰ کیلوگرمی ماهانه اورانیوم غنی سازی شده/ مهلت ۵ ماهه برای بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان/ الزام سازمان انرژی اتمی به طراحی راکتور جدید آب سنگین ۴۰ مگاواتی و… از جمله مهمترین اخبار امروز(سه شنبه) یازدهم آذرماه ۱۳۹۹ مجلس هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

در این جلسه نمایندگان به بررسی کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران پرداختند و کلیات این طرح با ۲۵۱ رای به تصویب رسید.

تخریب امنیت و شهادت دانشمندان بدون هزینه باقی نخواهد ماند

ابوالفضل عمویی ضمن قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره‌ی این طرح با تاکید بر این‌که تحریم علیه ایران رفتاری بی‌هزینه نیست، گفت: باید به نحوی اقدام شود که تخریب امنیت مردم و به شهادت رساندن دانشمندان ما و یک مقام سیاسی کشور رفتار بدون هزینه تلقی نشود.

عدم اجرای پروتکل الحاقی باعث تردید و ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران می‌شود

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم با حضور در مجلس با بیان اینکه اجرای پروتکل الحاقی هیچ مشکلی را در روند برنامه غنی سازی ایجاد نمی‌کند، در عین حال تاکید کرد که عدم اجرای پروتکل الحاقی باعث تردید و ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.

مجلس حق دخالت و تصمیم‌گیری در هر موضوعی را دارد

غلامرضا نوری در جریان بررسی کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران با استناد به اصول ۷۵، ۱۱۰ و ۱۷۶ قانون اساسی در اخطاری گفت: طبق اصل ۱۷۶ به منظور تامین منافع ملی و پاسداری انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی، شورای عالی امنیت ملی با وظایفی تشکیل شده است اما ما امروز در قالب این طرح هیچ محلی برای شورای عالی امنیت ملی نگذاشته‌ایم حال این‌که این طرح یک تصمیم برای موضوعات فنی و اقتصادی نیست و تصمیمی ملی محسوب می‌شود.

رییس مجلس در پاسخ به این اخطار اظهار کرد: این اخطار را طبق اصل ۱۷۶ وارد نمی‌دانم چون ما در مجلس شورای اسلامی اختیار داریم و حق و وظیفه مجلس است که در هر موضوعی در کشور دخالت کرده و تصمیم‌گیری کند، این ذات مجلسِ در راس امور می‌باشد البته مهم این بوده که این طرح مغایرتی با قانون اساسی و شرع نداشته باشد.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ فردا تقدیم مجلس می‌شود

محمد باقر قالیباف همچنین در پاسخ به تذکر احسان خاندوزی مبنی بر ضرورت تصویب این طرح با رای کامل و اجماع نمایندگان و انصراف نمایندگان از پیشنهادات خود، گفت: ما باید در هیات رییسه آیین‌نامه را رعایت کنیم، اکنون ۱۳۰ پیشنهاد مطرح شده که بررسی آن زمان بر است، آن هم با توجه به این‌که ما فردا بودجه را داریم و به همین دلیل فرصتی برای تعیین تکلیف این طرح باقی نمی‌ماند و نمی‌توانیم چند روز رسیدگی به این طرح را ادامه دهیم. نتیجه آن می‌شود که این طرح به کمیسیون باز می‌گردد.

مجلس نمی‌خواهد در حاشیه باشد

علیرضا سلیمی هم با استناد به اصول ۳ ، ۵۸ و ۶۷ قانون اساسی در اخطاری با تاکید بر این که مجلس نمی‌خواهد در حاشیه باشد، گفت: مجلس شورای اسلامی می‌خواهد به هویت خود برگردد و اجازه ندهد دیگران در بیرون و در پشت اتاق‌های دربسته برای مجلس تصمیم‌گیری کنند.

دشمنان بدانند بازی یک طرفه تمام شده است

بعد از تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها،‌ رییس مجلس گفت که تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران حاوی این پیغام بود که بازی یک طرفه به پایان رسیده است.

اظهارات موافقان و مخالفان کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

کلیات این طرح در حالی تصویب شد که مخالفان معتقد به اقدام قاطعانه‌تر در مقابل دشمن بوده و آن را پاسخی محکم به دشمن نمی‌دانستند و مخالفان هم تاکید داشتند که باید با اجرای این طرح منافع ملت ایران را تامین کرد.

تقاضای نادران برای تصمیم‌گیری به موقع در خصوص طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

در جریان این جلسه و قبل از ورود به جزییات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها الیاس نادران در تذکری خواستار اتخاذ تصمیم به موقع در خصوص این طرح شد و گفت: با توجه به این‌که اکثر پیشنهادات نمایندگان متمرکز به ماده ۶ و ۹ این طرح می‌باشد تقاضا داریم تا رای استمزاجی گرفته شود و ما وارد بحث و بررسی پیشنهادات در ماده ۶ و ۹ شویم تا ان‌شاء‌الله هرچه زودتر تصمیم‌گیری نهایی در خصوص این طرح در مجلس شورای اسلامی صورت گیرد.

تکلیف سازمان انرژی اتمی به افزایش ۵۰۰ کیلوگرمی ماهانه اورانیوم غنی سازی شده

در ادامه نمایندگان تصویب کردند که «در اجرای بند ۳ قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۴ و در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور را به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور اقدام نماید.

مهلت ۵ ماهه برای بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان

همچنین نمایندگان در مصوبه‌ای دیگر برای بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان مهلت ۵ ماهه تعیین کردند.

سازمان انرژی اتمی مکلف به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد شد

براساس ماده دیگر مصوب، سازمان انرژی اتمی مکلف به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و ذخیره سالانه حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن در داخل کشور شد.

الزام سازمان انرژی اتمی به طراحی راکتور جدید آب سنگین ۴۰ مگاواتی

نمایندگان در ادامه بررسی جزئیات این طرح، ماده  دیگر را به تصویب رساندند و سازمان انرژی اتمی را ملزم به طراحی راکتور جدید آب سنگین ۴۰ مگاواتی با هدف تولید رادیو ایزوتوپ ها کردند.

مخالفت مجلس با الزام دولت به خروج بلافاصله از پروتکل الحاقی

همچنین در بررسی ماده دیگری از طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، پیشنهاد وحید جلال زاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به منظور الزام دولت به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی منع گسترش سلاح هسته ای بلافاصله پس از تصویب این قانون را بررسی شد که در نهایت نمایندگان با آن مخالفت کردند.

موافقت مجلس با اعطای فرصت یک ماهه به دولت به منظور توقف اجرای پروتکل الحاقی

در نهایت پیشنهاد علیرضا زاکانی به همراه گروه دیگری از نمایندگان را به منظور اعطای فرصت یک ماهه به دولت در جهت توقف اجرای پروتکل الحاقی بررسی شد که نمایندگان با آن موافقت کردند.

‌ علی کریمی فیروزجایی، عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور در جلسه نوبت صبح امروز را قرائت کرد.

مهلت یک ماهه مجلس به کشورهای۱+۴جهت اجرای کامل تعهدات برجامی

در ادامه جلسه علنی امروز در نوبت عصر، نمایندگان دولت را ملزم کردند در صورت عدم اجرای کامل تعهدات برجامی از سوی طرف های معاهده هسته ای، ظرف یک ماه اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.

دولت به کار اجرایی خود بپردازد

در جریان بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها  حجت الاسلام علیرضا سلیمی در تذکری با تاکید بر اینکه دولت باید به مصوبات مجلس احترام گذاشته و به وظایف اجرایی خود بپردازد، گفت: گویا بعضی از افراد در دولت در جای شورای نگهبان نشسته اند. دولت و سخنگوی آن حق ندارد مصوبات مجلس شورای اسلامی را زیر سوال ببرند، گویا آقای ربیعی علم غیب دارد که می‌گوید طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خلاف قانون است. این رفتار توهین به شأن مجلس است.

انتقاد احمدی‌بیغش از موضع دولت در خصوص طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

در همین رابطه محمود احمدی بیغش در اخطاری با استناد به اصل ۱۸۶ آیین‌نامه داخلی مجلستاکید کرد که دولت حق ندارد مصوبات مجلس شورای اسلامی را زیرسوال برده و به رای مردم بی‌توجه باشد.

رییس و هیات رییسه باید از حقوق و شأن نمایندگان دفاع کنند

وحید جلال‌زاده هم در تذکری در واکنش به اظهارات ربیعی گفت: سخنگوی دولت به مصوبه مجلس واکنش نشان می‌دهد و برای ما خط و نشان می‌کشد. رییس و هیات رییسه مجلس شورای اسلامی باید از حقوق و شأن نمایندگان دفاع کنند.

هیات رییسه باید از اقتدار و جایگاه مجلس دفاع کند

همچنین علی بابایی با تاکید بر اینکه هیات رییسه باید از اقتدار و جایگاه مجلس دفاع کند، گفت: در شرایطی که هنوز مصوبات مجلس شورای اسلامی به پایان نرسیده سخنگوی دولت شأن و جایگاه مجلس را زیر سوال می‌برد.

تکلیف دولت برای ارائه گزارش به مجلس در صورت عدم اجرای تعهدات ۱+۴

نمایندگان در مصوبه‌ای دیگر در ارتباط با این طرح مقرر کردند که در صورت عدم اجرای تعهدات و رفع کامل تحریم‌ها از سوی کشورهای ۱+۴ دولت باید گزارش دقیقی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

تعیین مجازات برای عدم اجرای مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»

مجلس همچنین در مصوبه‌ای برای مستنکفین از اجرای مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» مجازات تعیین کردند.

بازفرآوری سوخت راکتور سنگین در مصوبه مجلس دیده نشده است

در ادامه ابراهیم رضایی با اشاره به اهمیت موضوع بازفرآوری سوخت مصرف شده، گفت که موضوع استفاده از بازفرآوری سوخت راکتور آب سنگین با غنای طبیعی در طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مورد توجه قرار نگرفته است.

متن کامل مصوبه مجلس در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را می توانید اینجا بخوانید.

مجلس به جاده یک طرفه برجام پایان داد

محمدباقر قالیباف بعد از تصویب جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها نیز با تأکید بر اینکه مجلس با تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها جاده یک طرفه در برجام در مقابل غربی ها را پایان داد، گفت: البته فرصت برای غربی ها جهت عمل به تعهداتشان در برجام وجود دارد که در آن صورت موضوع طبق ماده ای از این طرح قابل مذاکره خواهد بود.

در جلسه علنی امروز نمایندگان گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در خصوص طرح یک فوریتی تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش را بررسی کرده و وزارت آموزش و پرورش را مکلف به اعمال مدرک دوم تحصیلی افرادی که در سال جاری در مدارس فعالیت آموزشی دارند، کردند.

طرح استفساریه بند «ج» ماده (۱۱۲) قانون برنامه ششم هم در دستورکار جلسه علنی قرار گرفت و در مصوبه ای مقرر شد کلیه مستخدمینی که از زمان شروع دفاع مقدس در مناطق عملیاتی دفاع مقدس اشتغال داشته‌اند از مزایای شاغلان مناطق عملیاتی دفاع مقدس برخوردار شوند.

جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به منظور پیش بردن طرح لغو تحریم ها در دو نوبت صبح وعصر برگزار شد.

نماینده مردم ماکو و چالدران ضمن تشکر از نمایندگان به خاطر برگزاری جلسه امروز دو نوبت در تذکری خطاب به وزیر صمت گفت: کارت پیله وری ۴۵۰۰ روستانشین مرزی را از حالت تعلیق خارج کنید.

سید ناصر موسوی لارگانی طرح رایگان شدن اینترنت برای دانش آموزان، معلمان و مدارس را به صورت عادی اعلام وصول و علی کریمی فیروز جاییتذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

در پایان هم رئیس مجلس  با اشاره به آبگرفتگی در معابر برخی از شهرهای استان خوزستان به دلیل بارندگی های اخیر گفت که دولت توجه ویژه ای به مردم خوزستان کند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top