امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 13013 |
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ | ارسال توسط : |
282 بازدید
۰
| 5
ارسال به دوستان
پ

کارگردان مستند «پرستاران» که درباره کادر درمان به عنوان خط مقدم مبارزه با کرونا ساخته شده است، می‌گوید بسیاری از پرستاران دچار مشکلات حاد تنفسی، ریوی، آلرژی و مشکلات روحی شده‌اند.
این کارگردان به نقل از پرستاران می‌گوید، «کاش مردم یک ساعت خودشان را جای آنها بگذارند.»

حسن وزیری زاده، کارگردان مجموعه مستند «پرستاران،درباره تجربه ساخت این مستند به انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفت: در برخی از بیمارستان ها وقتی متوجه می‌شدند مستندساز هستیم، طوری برخورد می‌کردند که انگار جاسوس پیدا کرده‌اند. حتی بعد از اینکه مجوزهایمان را به آنها نشان می‌دادیم، باز هم اصرار داشتند پرستارانی را معرفی کنند که از فیلتر خودشان عبور کرده باشند اما ما هیچوقت زیر بار این معامله نرفتیم.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به قرار گرفتن در محیط بیمارستان ها در ایام کرونا، توصیه اش به مردم چیست؟ گفت: خود این مجموعه مستند توصیه است و من نمی‌توانم توصیه ای کنم. خیلی از پرستارها مشکلات حاد تنفسی، کلیه‌ای، آلرژی و مشکلات روحی پیدا کرده‌اند. پرستارها می‌گفتند مردمی که رعایت نمی‌کنند کاش فقط یک ساعت در شرایط ما بودند تا درک می‌کردند.

او افزود: یکی از اتفاقات بد این است که می‌شنویم برخی از پرستارانی که با آنها کار کردیم به کرونا مبتلا شده‌اند. از ۳۲ پرستاری که با آن‌ها کار کردیم، تاکنون حدود ۲۷ نفر از این عزیران برای اولین بار یا دومین بار کرونا گرفته‌اند.

وزیری زاده با اعتقاد بر اینکه تاثیرگذاری مستند بر مخاطب در برخی سوژه ها از ساختار نمایش و داستان بیشتر است، در این زمینه عنوان کرد، در بخش هایی از مستند «پرستاران»، از تصاویری که توسط پرستاران با موبایلشان ضبط شده است هم استفاده شده که حس مستند را بیشتر القاء کند.

او با اشاره به سختی ها و گره‌هایی که در حین ساخت با گروه همراه بود، توضیح داد: ما مصاحبه ها را اوایل اردیبهشت ضبط کردیم و فکر می کردیم زودتر به پخش برسد که تاخیر ایجاد شد و با توجه به مشکلاتی که ایجاد می‌شود ما هنوز نتوانستیم مجموعه پنج قسمتی را به طور کامل ضبط کنیم. این برایمان سخت است که ما به ۳۲ پرستار مدیونیم و قول دادیم این کار پخش شود و دوست داریم زمانی پخش شود که بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد.

عکس تزیینی است

این کارگردان تاکید کرد: هر مستندی درباره کرونا ساخته می‌شود، اطلاع رسانی درباره جدی بودن کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. هدف ما هم بازدارندگی بود و تقدیر از کادر درمان به ویژه پرستارانی که زحمت می‌کشند. ما سراغ خط مقدم مبارزه با کرونا رفتیم.

او در پاسخ به پرسشی درباره خطر احتمالی ابتلاء عوامل سازنده این مستند به کرونا و نگرانی ها در این خصوص، گفت: مصاحبه های ما در محیط های بیمارستانی ضبط نمی‌شدند. سوژه ها را از محیط های بیمارستانی پیدا کرده و از آن‌ها می خواستیم در محیط دیگری مصاحبه کنند. برای همین خطر ابتلاء برای عوامل کم بود. فقط زمانی که برای شناسایی سوژه ها به بیمارستان ها می رفتیم خطر ابتلاء وجود داشت.

وزیری زاده افزود: اینطور نبود که از بیمارستان بخواهیم سوژه ها را به ما معرفی کنند. در قالب بیمار به بیمارستان مراجعه می کردیم و سپس پرستار را از روی رفتار و نحوه مواجهه با بیمار شناسایی می‌کردیم و برای مصاحبه دعوت می‌کردیم.

او در پایان گفت: همسر من، پرستار است و از روزهای اول درگیر کرونا بود. تصاویری که برای اولین بار روی گوشی پرستاران دیدیم، تاثیرگذار و البته دلهره آور بود. از کاور کردن جوان بیست و خورده‌ای ساله تا احیای فرد سی ساله را برای اولین بار می دیدیم. حتی خود پرستارها هم می گفتند اولین بار است در بخش ای سی یو این تعداد جوان را می بینیم.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، مجموعه مستند «پرستاران» به تلاش کادر درمانی کشور برای درمان و رسیدگی به بیماران کرونایی پرداخته است. روایتگری این مستند را پرستاران تلاشگری برعهده دارند که از روزهای اول شیوع این ویروس مرگبار در خط مقدم جهاد پزشکی زحمات بی دریغ شبانه روزی انجام داده اند.

عوامل دست اندرکار مجموعه مستند «پرستاران» عبارتند از :

تدوینگران: احمد رحمانیان، حسن وزیری زاده و محمدرضا قنبرنژاد، تصویربردار: هادی داوودی، مدیر تولید: حسین گل‌یار، تهیه کننده و پرسشگر: مجید ذوالفقاری، کارگردان :حسن وزیری زاده. این مستند در موسسه فرهنگی اندیشه شهید آوینی تهیه شده است.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top