امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 12803 |
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷ | ارسال توسط : |
329 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

با آغاز محدودیت‌های ستاد ملی کرونا در راستای جلوگیری از افزایش شیوع ویروس کرونا در شهرهای قرمز و اعمال قوانین منع تردد بین این شهرها، سیستم توزیع روزنامه‌ها به استان‌های ایران دچار مشکل شد؛ موضوعی که به گفته مدیران مسئول باید پیش از اعمال محدودیت‌ها برای آن راه‌کار و تدبیر مناسبی در نظر گرفته می‌شد.

ناوگان توزیع روزنامه‌ها و نشریات در استان‌ها شب گذشته به دلیل عدم هماهنگی برای تردد بین‌شهری اعلام کرد که دیگر امکان ادامه همکاری در این شرایط را ندارد. بر همین اساس بسیاری از روزنامه‌های صبح امروز (۴ آذرماه) از طریق وسایل حمل و نقل عمومی همچون تاکسی‌های بین شهری، هواپیما و اتوبوس به سایر استان‌ها ایران فرستاده شدند.

مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه «شرق» درباره مشکل توزیع روزنامه‌ها به استان‌ها به انعکاس روز و به نقل از ایسنا می‌گوید: سرویس‌هایی که روزنامه‌ها را به استان‌ها منتقل می‌کنند با جریمه‌های سنگینی مواجه شدند و در نتیجه شب گذشته مسئول ناوگان توزیع اعلام کرد که دیگر نمی‌توانند روزنامه‌ها را توزیع کنند. در نهایت بخشی از روزنامه‌ها از طریق هواپیما و اتوبوس به استان‌ها منتقل شدند. 

او با بیان اینکه «طبیعتا اگر روزنامه‌ای که تولید می‌شود، به مصرف‌کننده نرسد کاری عبث صورت گرفته و هزینه مضاعفی بر دوش رسانه افتاده است»، یادآور می‌شود: علیرغم اینکه مسئولان امر اعلام کردند که این مشکل را حل می‌کنند اما هنوز فرمول حل این مشکل مشخص نیست. ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، آنها باید به ما بگویند که چه راه‌کاری برای حل این مشکل اندیشیده شده است. البته به نظر ساده می‌رسد؛ باید شماره پلاک خودروهایی که مجلات و روزنامه‌ها را حمل می‌کنند به سیستم داده شود تا جریمه نشوند.

حسین عبداللهی، مدیر مسئول روزنامه «آرمان ملی» نیز در این زمینه اظهار می‌کند: قرار بود متولیان امر، پلاک ماشین‌هایی که مسئولیت حمل و نقل روزنامه‌ها و مجلات را به عهده دارند را در سامانه تردد ثبت کنند تا دیگر چنین مشکلاتی به وجود نیاید، اما متاسفانه چنین اقدامی صورت نگرفت. 

او ادامه می‌دهد: اگر قرار است که نشریات مکتوب منتشر شوند باید به دست مخاطب هم برسند. این در حالی است که شب گذشته ما به سختی توانستیم روزنامه‌ها را به استان برسانیم. در شرایطی که وضعیت اقتصادی رسانه‌های مکتوب به دلیل مشکلاتی همچون کاغذ و زینک چندان مناسب نیست، این مساله نیز بار مضاعفی بر دوش مدیران رسانه ها است‌. 

عبداللهی می‌گوید:  هر برنامه‌ای نیاز به شاخص‌های تعریف‌شده دارد که به نظر می‌رسد در زمینه توزیع روزنامه‌ها در شرایط اعمال محدودیت‌های کرونایی، غفلت یا اینکه تعلل بیش از اندازه شده است. در صورتی که توزیع نامناسب روزنامه‌ها در استان‌ها باعث ریزش مخاطبان می‌شود و ضرر مادی زیادی را به رسانه‌ها وارد می‌کند که به راحتی قابل جبران نیست. هر چند راهکار این مشکل به نظر ساده می‌رسد و با ثبت شماره پلاک ماشین‌های که مسئولیت توزیع روزنامه‌ها را به عهده دارند، می‌توان به‌راحتی این مشکل برطرف کرد. این در حالی است که تعلل در حل این مشکل جز ضرر و زیان مادی برای رسانه ها و ریزش مخاطب هیچ نتیجه دیگری به دنبال ندارد. وقتی گفته می‌شود که چاپخانه‌ها تعطیل نیستند، باید زمینه عرضه روزنامه‌ها و مجلات را نیز بتوانیم فراهم کنیم.

همچنین علی مزینانی، مدیرعامل روزنامه «هفت صبح»  در این زمینه می‌گوید: به طور کلی ۹۰ درصد از شرکت‌های توزیع و پخش برای استان‌ها و شهرستان‌ها، از یک سرویس باربری استفاده می‌کنند. ماشین‌های باربر در روزهای گذشته طبق روال باید از استان‌های مختلف عبور کنند، بر اساس قوانین جدید باید حداقل هر روز حدود سه میلیون تومان جریمه می‌شدند  که چند شب نیز این کار را انجام دادند و جریمه شدند و پلیس راهور نیز با آنها همکاری نکرد.

او ادامه می‌دهد: دیروز اعلام کردند که دیگر نمی توانند توزیع روزنامه‌ها را به عهده بگیرند. در نتیجه فقط توانستیم با هزینه بیشتر برخی از روزنامه‌ها را با هواپیما و برخی را با اتوبوس به استان‌ها ارسال کنیم که معلوم نیست هر کدام از آنها چه ساعتی تحویل داده شده‌اند و طبیعتا تمامی استان‌ها نیز پوشش داده نشده است. 

مزینانی یادآور می‌شود: اگر معاونت مطبوعاتی تضمین می‌داد که جریمه‌های سیستم حمل و نقل بخشیده می‌شود، شاید این ناوگان دوباره مسئولیت توزیع روزنامه ها را تا زمان حل مشکل به عهده می گرفت، اما متاسفانه هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

انتهای پیام 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top