امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 12785 |
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ | ارسال توسط : |
666 بازدید
۰
| 9
ارسال به دوستان
پ

یک کارشناس مسایل منطقه و ترکیه گفت: ترکیه سعی دارد حالا که در توافق میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان با مشارکت روسیه راه نیافته و نقشی ندارد، از مسیر یک قرارداد دو جانبه با آذربایجان و در قالب همکاری نظامی وارد این کارزار شود، از این رو هیچ ضمانتی نیست که تنش‌ها با توجه به این که مساله قره‌باغ همچنان مطرح است، در این رابطه فروکش کند.

سیامک کاکایی در گفت‌وگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا با اشاره به تلاش های ترکیه برای تقویت روابط به ویژه در حوزه نظامی با آذربایجان در شرایطی که بحران قره باغ و درگیری ها در این منطقه هنوز فروکش نکرده است اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در دو ماه گذشته در این باره قابل توجه است همکاری و حمایت ترکیه از آذربایجان بوده است که به ویژه در بخش نظامی این همکاری کاملا مشهود بوده است و مصوبه اخیر پارلمان ترکیه برای اعزام نیرو به آذربایجان مصداق این مساله است. مصوبه اخیر پارلمان ترکیه بیش از همه نوع نگاه ترکیه به آذربایجان را نشان می دهد و با توجه به قرارداد نظامی میان دو کشور در سال ها و ماه های گذشته مشخص است که ترکیه سعی در ایفای نقش در موضوع آذربایجان دارد. اگر نگاهی به همکاری نظامی ترکیه در بیرون از مرزهایش داشته باشیم می بینیم که تحرکات ترکیه با برخی کشورها از جمله قطر و کشورهای شمال آفریقا نیز افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به توافق ۹ ماده ای که میان آذربایجان و ارمنستان با مشارکت روسیه انجام شد گفت: هر چند در این توافق نامی از ترکیه برده نشده است اما ترکیه تمایل به این کار دارد و این حق را برای خود قایل است که بر روند اجرای صلح در منطقه مورد مناقشه نظارت کند.

این کارشناس مسایل منطقه و ترکیه اظهار کرد: همکاری آذربایجان با ترکیه در ماه های اخیر بسیار افزایش یافته است و ترکیه صراحتا از مواضع آذربایجان در درگیری با ارمنستان حمایت کرده است و این رفتارها آنجایی توجیه پیدا می کند که می بینیم ترکیه به دنبال استقرار نیروی نظامی در آذربایجان است و این بخشی از سیاست ترکیه برای پیوند استراتژیک با آذربایجان است که سعی دارد آن را محکم کند.

کاکایی گفت: با وجود این که درگیری ها در مناطق مورد مناقشه و تصرف شده توسط ارمنستان در توافق آتش بس به طور قابل توجهی خاتمه یافته است اما مناقشه تاریخی بر سر قره باغ همچنان میان دو کشور باقی است و تکلیف آن روشن نشده است و ترکیه تلاش دارد تا در این بخش نقش فعال‌تری بازی کند. در عین حال که در بخش قفقاز جنوبی در این منطقه هم می‌تواند مدعی ایفای نقش شود.

وی ادامه داد: هر چند نقش اصلی در توافق صلح میان آذربایجان و ارمنستان را روسیه ایفا کرد و دو طرف را به هم نزدیک کرد و اسمی از ترکیه در آن برده نشد اما ترکیه تلاش دارد تا با توجه به رابطه ای که با آذربایجان دارد و تنش تاریخی که با ارمنستان دارد، در این موضوع دخالت کرده و ایفای نقش کند.

کاکایی تصریح کرد: البته باید بگویم حتما اقدامات و مواضع ترکیه حساسیتهایی را از سوی روسیه در پی داشته و خواهد داشت، اما اینها نمی تواند مانع از تلاش و اقدام ترکیه در مسیر بلندپروازی هایش باشد.

این کارشناس مسایل منطقه و ترکیه گفت: برای ارمنستان و روسیه حضور ترکیه در مناقشه قره باغ حساسیت برانگیز است اما برای ترکیه مهم است که در روند صلح در این موضوع و نظارت بر صلح نقش داشته باشد. از آنجایی که تا کنون درگیری ها بر سر برخی مناطق میان آذربایجان و ارمنستان آرام گرفته است اما ممکن است یک تنش پایدار را در آینده دوباره شاهد باشیم. مناقشه قره باغ چندین دهه است که وجود دارد و گروه مینسک هنوز در این باره نظر خود را اعلام نکرده است و ترکیه حامی جدی آذربایجان دنبال آن است که یک طرف حل و فصل این موضوع باشد. از این رو باید شاهد تحرکات ترکیه در آینده نزدیک در ارتباط با مناقشه آذربایجان و ارمنستان باشیم.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top