امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 12709 |
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
196 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

تشخیص به موقع مخاطرات در فوریت ها و مداخلات سریع و موثر می تواند در بحران هایی مانند کرونا، جان انسان ها را نجات دهد؛ در این زمینه بهترین و موثرترین راه، جلب مشارکت اجتماعی از طریق کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی و سازماندهی محله محور مردم است، اقدامی که از امروز در کشورمان برای مقابله با کووید-۱۹ آغاز شده است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کووید-۱۹ به شیوه محله و خانواده‌محور، مبتنی بر برنامه “هر خانه، یک پایگاه سلامت” از امروز با هدف مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی و بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی آغاز شده است.

در عین حال یکی از اهداف اختصاصی این طرح، قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که به این منظور قرار است در یک ماه اول اجرای طرح به میزان ۸۰ درصد و در سه ماه ابتدایی آن به میزان ۹۰ درصد نسبت به رهگیری و رصد فعال اقدام شود.

همچنین کاهش حداقل ۳۰ درصدی بستری در یک ماه ابتدایی اجرای طرح و کاهش ۵۰ درصدی آن در سه ماه اول اجرای طرح، کاهش حداقل ۱۰ درصدی مرگ  در یک ماه ابتدایی اجرای طرح و کاهش ۴۰ درصدی در سه ماه ابتدایی اجرای طرح و پوشش حمایتی از گروه‌های در معرض خطر به میزان ۵۰ درصد در یک ماه و ۹۰ درصد در سه ماه ابتدایی اجرای طرح از دیگر اهداف اجرای این برنامه است که با عنوان طرح “شهید حاج قاسم سلیمانی” نیز شناخته می‌شود.

باید توجه کرد که طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کووید-۱۹، با مشارکت بسیج و به صورت محله‌محور و خانواده‌محور، منطبق بر نظام شبکه بهداشتی و درمانی و همراه با جلب مشارکت مردمی اقدام خواهد کرد. همچنین در این طرح ضمن رعایت موازین کنترل عفونت، ارایه فعال خدمات و مراقبت‌ها و جلب همکاری بین بخشی، از ظرفیت برنامه “هر خانه یک پایگاه سلامت” نیز استفاده می‌شود.

سیاست های جدید در کنترل کرونا و راهبردهای ۷ گانه

ارایه مراقبت‌ها و خدمات ضروری بهداشتی به صورت حضوری یا غیرحضوری، شناسایی زودهنگام کووید-۱۹ و افراد در معرض تماس نزدیک در خانوار یا محل کار، اعمال قرنطینه خانگی یا غیرخانگی و مراقبت از گروه‌های در معرض خطر، توسعه درمان سرپایی و ارتقای کیفیت مراقبت‌های بستری از جمله سیاست‌هایی است که در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی دنبال می‌شود. حال بر اساس دستورالعمل این طرح، راهبردهای هفتگانه‌ای برای اجرای این سیاست‌ها اجرا می‌شود که شامل:

راهبرد اول: تشدید نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و اعمال قانون؛ شامل نظارت مردمی، نظارت وزارت بهداشت، نظارت بسیج و  نظارت سایر دستگاه‌های مسوول است.

راهبرد دوم: تست گسترده، هدفمند و هوشمند که شامل  انجام تست انبوه، تامین کیت مورد نیاز اعم از تست آنتی‌ژن یا مولکولی، تبیین اهمیت انجام تست، تعیین گروه‌های هدف، افزایش آزمایشگاه‌های انجام دهنده تست، کنترل کیفی آزمایشگاه‌های مجری برنامه، انجام تست برای اعضای خانواده فرد مبتلا و برقراری ارتباط برخط بین پرونده الکترونیک سلامت و آزمایشگاه‌های مجری برنامه است.

راهبرد سوم: بیماریابی فعال، قرنطینه و رهگیری هوشمند که شامل  شناسایی هوشمند همه افراد در تماس نزدیک با فرد مبتلا، جداسازی بیماران در خانه، بیمارستان یا نقاهتگاه، رهگیری بیماران و افراد دارای تست مثبت و افراد مشکوک و تماس نزدیک، محدود سازی تردد افراد بیمار و تست مثبت از طریق جداسازی یا قرنطینه خانگی و یا غیرخانگی، پیگیری هوشمند همه افراد در ارتباط نزدیک با فرد مبتلا،  قرنطینه معکوس افراد در معرض خطر است.

راهبرد چهارم: آموزش و اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی که شامل  فرهنگ‌سازی ماندن در خانه، آموزش فاصله گذاری اجتماعی، فرهنگ‌سازی برای بهره گیری از خدمات سلامت محله محور، آموزش و اطلاع رسانی برای مراجعه و حضور در مکان‌های مختلف بیرون از خانه، آموزش سبک زندگی در دوران کرونا، اطلاع رسانی فعالیت‌ها و مکان‌های استقرار مراکز منتخب، فرهنگ سازی برای استفاده از خدمات مراکز منتخب در گام نخست و  فرهنگ سازی مشارکت فعال در غربالگری و سایر اجزای طرح ملی مقابله با کرونا است.

 راهبرد پنجم: حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر شامل سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای که این راهبرد هم شامل تامین داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به بیماری زمینه‌ای، انجام تست در خانه، تامین خدمات مورد نیاز سلامت در خانه، حمایت معیشتی، فرهنگی، معنوی و تامین وسایل حفاظت فردی است.

راهبرد ششم: تعیین و اعلام هوشمند و هدفمند محدودیت‌ها که شامل  شناسایی نقاط تجمع و محدودیت تردد به این نقاط، شناسایی و دسته‌بندی به روز شهرستان‌های با احتمال بالای انتقال بیماری (سفید، زرد، نارنجی و قرمز)، برنامه ریزی دقیق برای اعمال محدودیت‌های هوشمند در تعطیلات، ایجاد ممنوعیت برای افراد با +PCR برای سوار شدن به هواپیما، قطار، مترو، اسنپ و…، تاکید بر اعمال محدودیت‌ها بر اساس طبقه‌بندی میزان خطر مناطق و تعطیلی فعالیت‌های شغلی سه و چهار با احتمال افزایش انتقال بیماری می‌شود.

راهبرد هفتم: تقویت فرایند درمان سرپایی و کاهش حداکثری موارد بستری که این راهبرد شامل تقویت زیرساخت های دوراپزشکی و به کارگیری آن، بهره گیری از مراکز خدمات منتخب خدمات جامع سلامت منتخب ۱۶ و ۲۴ ساعته، توسعه و تقویت مراکز منتخب کووید-۱۹ و پایگاه‌های سلامت، تامین مستمر دارو در مراکز منتخب، پیگیری دو هفته‌ای افراد مبتلا و دارای تست مثبت، تشویق به اکسیژن درمانی در خانه در دوران نقاهت و جلب مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی و خیرین برای تقویت زیرساخت‌های اکسیژن درمانی در خانه است.

نحوه آموزش و ارتباط با مردم 

در عین حال در این طرح مشخص شده که نحوه آموزش به مردم و البته مشارکت مردمی از چه طریقی انجام شود؛

سامانه تلفنی ۴۰۳۰

سامانه تلفنی ۴۰۳۰ وظیفه راهنمایی و آموزش مردم را بر عهده داشته و در زمینه پیشگیری و مراقبت فردی، مراقبت‌های لازم برای مادران باردار، سلامت روان، تغذیه سالم در دوران کووید-۱۹ و اطلاع رسانی مراکز اختصاصی کووید-۱۹ اطلاع‌رسانی می‌کند. در راستای اجرای طرح فوق ۴۰۳۰ کار تریاژ و راهنمایی افراد در معرض تماس نزدیک و افراد دارای علایم بیماری را بر اساس دستورالعمل‌های کشوری کمیته علمی کووید-۱۹ بر عهده داشته و ضمن ارایه آموزش‌های لازم، هدایت افراد نیازمند خدمات اختصاصی را نیز به عهده خواهد داشت.

درگاه اینترنتی Salamat.gov.ir

مردم می‌توانند روزانه یکبار با استفاده از درگاه سلامت نسبت به خودارزیابی علایم و نشانه های کووید-۱۹ اقدام کنند. در صورت وجود علایمی به نفع کووید-۱۹ پیامک راهنما برای اقدامات بعدی را دریافت کرده و درصورت داشتن پرونده الکترونیک سلامت در نظام مراقبت‌های بهداشتی درمانی اولیه، بهورز یا مراقب سلامت مربوطه با آنها تماس گرفته و بعد از ارزیابی مجدد، آموزش های لازم را داده و فرایند مراقبت و درمان سرپایی را تشریح خواهند کرد. افرادی که علایم شدیدی داشته باشند به نزدیکترین مرکز منتخب کووید-۱۹ ارجاع داده خواهند شد. برای افرادی که فاقد پرونده الکترونیک سلامت هستند مطابق دستورالعمل ابلاغی پرونده سلامت افتتاح و مراقبت‌های لازم به عمل خواهد آمد.

غربالگری و پیگیری تلفنی

هر بهورز در خانه بهداشت به طور متوسط مسولیت سلامت ۷۰۰ نفر از جمعیت روستایی و هر مراقب سلامت در پایگاه سلامت به طور متوسط مسئولیت سلامت ۲۵۰۰ نفر از جمعیت شهری را بر عهده داشته و خدمات و مراقبت‌های فعال بهداشتی درمانی اولیه را ارایه می‌کند و در زمان اپیدمی کووید-۱۹ وظیفه پیگیری فعال و مراقبت جمعیت تحت پوشش خود را با همکاری فعال پزشک مرکز خدمات جامع سلامت مربوطه بر عهده دارند. بهورز و مراقب سلامت به محض اطلاع از مثبت شدن تست کووید-۱۹ هر فرد از جمعیت تحت پوشش خود، از طریق سامانه های پرونده الکترونیک سلامت، باید با فرد مذکور تماس گرفته، از رعایت جداسازی و قرنطینه اطمینان حاصل کند و توصیه‌های بهداشتی را مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی ارایه داده و با اطلاع رسانی به تیم‌های مراقبت، هماهنگی رهگیری افراد در معرض تماس نزدیک را انجام دهند.

در صورت تامین تست‌های سریع نیز  باید از افراد علامت‌دار در معرض تماس نزدیک در درب منزل تست به عمل آمده و نتیجه در همان زمان اعلام شود تا از تردد افراد مشکوک و محتمل در سطح شهر جلوگیری به عمل آید.

افراد نیازمند ویزیت پزشک باید به مراکز منتخب کووید-۱۹ ارجاع داده شوند. برای افراد آسیب پذیر و در معرض خطر که باید قرنطینه معکوس درباره آنها به عمل آید؛ باید درخواست ویزیت توسط تیم های مراقبت در منزل شود. همچنین درصورت نیاز و بر اساس پروتکل های کشوری افراد نیازمند دریافت خدمات بیمارستانی نیز باید با هماهنگی اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ به بیمارستان‌های منتخب کووید-۱۹ ارجاع داده شوند.

بیمارانی که داروی سرپایی مطابق پروتکل کشوری دریافت می‌کنند، باید ۶ بار در طول ۱۴ روز توسط بهورز یا مراقب سلامت به صورت تلفنی پیگیری شده، از رعایت جداسازی و قرنطینه خانگی اطمینان حاصل شده، وضعیت سلامت آنها در پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده و در صورت تشدید علایم مطابق دستورالعمل به مراکز تخصصی کووید-۱۹ ارجاع داده شوند. برای افرادی که نیازمند داروی سرپایی نیستند، باید مطابق آخرین نسخه دستورالعمل مراقبت بیماران سرپایی ۶ بار پیگیری در طول ۱۴ روز به صورت تلفنی انجام شده  و ضمن اطمینان از رعایت قرنطینه خانگی، علایم و نشانه‌های آنها ثبت شده و آموزش‌های لازم مطابق با شرایط بیمار ارایه شود.

فن‌آوری اطلاعات

پیرو هماهنگی‌های به عمل آمده با وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات و همکاری‌های در حال انجام، داده‌های مربوط به افراد با تست مثبت استخراج و از رعایت قرنطینه خانگی اطمینان به عمل خواهد آمد. باید توجه کرد که افراد با تست مثبت باید به مدت ۱۴ روز جداسازی و قرنطینه خانگی را رعایت کنند. به غیر از مواردی که نیازمند بستری در بیمارستان هستند و یا در مراکز قرنطینه غیر خانگی حضور دارند، داده‌های مربوط به افراد با تست مثبت مطابق شکل ۱ از مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی، آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی، رادیولوژی‌های خصوصی و دولتی، سطوح مختلف نظام مراقبت‌های بهداشتی درمانی اولیه و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی دریافت شده و در پرونده‌های الکترونیک سطح اول تجمیع می‌شوند. از این طریق بهورزان و مراقبین سلامت از ابتلای جمعیت تحت پوشش خود اطلاع حاصل کرده و اقدامات مربوط به رهگیری افراد در معرض تماس نزدیک، پیگیری فعال وضعیت بیماری و مراقبت‌های مورد نیاز و ضروری را به عمل خواهند آورد.

محدودیت تردد برای کرونا مثبت‌ها

وظیفه اطمینان از انجام صحیح رهگیری، جداسازی، قرنطینه خانگی، پیگیری مستمر و ثبت در سامانه بر عهده کارشناسان ستادی شهرستان به ویژه کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها است. با توجه به هماهنگی‌ها و همکاری‌های در حال انجام با وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات و تبادل داده با سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی، شرکت رجا، مترو و تاکسی‌های اینترنتی از سوار شدن افراد با تست مثبت به وسایل نقلیه عمومی جلو گیری به عمل خواهد آمد.

علاوه بر این بر اساس تعهدنامه اخذ شده از بیماران، در زمان نمونه‌گیری آزمایشگاهی و با همکاری و مشارکت شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و تبادل داده بین سامانه‌های پرونده الکترونیک و سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان تامین اجتماعی نامه مبنی بر ممنوعیت حضور در محل کار به مدت ۱۴ روز از طریق پست به محل کار افراد با تست مثبت ارسال خواهد شد.

همچنین باید از بیماران خواسته شود تا اپلیکیشن ماسک را در گوشی خود نصب کنند. بر این اساس با مشارکت اپلیکیشن ماسک و بر اساس گردش کار در مراکز منتخب پاسخ تست کووید-۱۹ از طریق App Mask به اطلاع فرد آزمایش دهنده خواهد رسید. علاوه  بر این، آموزش های مربوط به پیشگیری، مراقبت، محافظت فردی، زندگی با کرونا و مراقبت از یک بیمار کرونایی از طریق Mask App ارسال خواهد شد.

روش اجرای برنامه محله محور

همانطور که در اصول اجرایی برنامه تاکید شده است، گام چهارم بسیج ملی مبتنی بر نظام شبکه بهداشتی درمانی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. اولین گام در اجرای برنامه منطقه بندی و سازمان دهی نیروی انسانی متناسب با تیم های اجرایی پیش بینی شده است. این امر بر اساس سطوح ارائه مراقبت های بهداشتی درمانی اولیه در روستا و شهر برنامه ریزی می شود. تمامی شهر ها به مناطق با جمعیت تعریف شده تقسیم شده و برای هر منطقه یک نفر مسول تعیین می‌شود که ترجیحا در مراکز خدمات جامع سلامت منتخب کووید-۱۹ منطقه مستقر شده و مسئولیت مدیریت برنامه را به عهده می گیرد.

در شهرهای کوچک هر منطقه بطور متوسط ۴۰ هزار نفر، در شهر های بزرگ ۸۰ هزار نفر و در کلان شهر ها ۱۲۰ هزار نفر در نظر گرفته می شود. با هماهنگی نیروی مقاومت بسیج یکی از پایگاه های بسیج به عنوان مرکز فرماندهی منطقه انتخاب و ارتباط آن با مرکز خدمات جامع سلامت منطقه برقرار می شود. سازماندهی و برنامه ریزی برای فعالیت کمیته های عملیاتی و تیم های اجرایی با مدیریت مشترک و مشارکتی پایگاه بسیج و مرکز خدمات جامع سلامت منتخب در منطقه تعیین شده، انجام می‌شود. در مناطق روستایی سازماندهی و برنامه ریزی با محوریت مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و خانه‌های بهداشت و با مشارکت پایگاه‌های بسیج انجام می شود. باید تلاش شود در امر خدمت رسانی به روستاییان از مشارکت های مردمی و داوطلبین همان روستا بهره گرفته شود.

چنانچه پیشتر اشاره شد خدمات و مراقبت ها در سه حیطه مراقبت، حمایت و نظارت انجام می شود. برای اقدام در این حیطه ها تیم‌های اجرایی با همین نام شکل گرفته و مطابق با شرح وظایف تعیین شده فعالیت می‌کنند. محل استقرار تیم های مراقبتی پایگاه های سلامت به مراقبین سلامت ارتباط داده شده و مسئولیت ارایه مراقبت ها و خدمات در جمعیت ۲۵۰۰ نفری هر پایگاه سلامت را عهده‌دار می‌شوند. تعداد تیم های مراقبتی بستگی به تعداد مبتلایان و افراد در تماس نزدیک آنها دارد. برای هر مرکز منتخب حداقل دو تیم مراقبت در منزل تشکیل می‌شود تا مسئولیت ارایه خدمات و مراقبت در منزل برای افراد با بیماری‌های زمینه ای، افراد در معرض خطر و سالمندان را به عهده داشته باشند و با ارایه خدمت در منزل مانع از خروج آنها از منزل برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی شوند. محل استقرار تیم های حمایتی پایگاه های بسیج و تیم های نظارتی در مراکز خدمات جامع سلامت است. تعداد تیم های حمایتی به حجم خدمات حمایتی مورد نیاز در منطقه و تعداد تیم های نظارتی بستگی دارد.

در مناطق روستایی با محوریت بهورزان خانه های بهداشت و با جلب مشارکت بسیج و داوطلبین بهداشتی شامل سفیران سلامت خانوار و رابطین سلامت محله تیم‌های مراقبت و نظارت شکل گرفته و مراقبت‌های لازم برای افراد مشکوک و محتمل و نظارت از اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی را به عمل می آورند. باید تلاش شود که مراقبت‌ها و نمونه برداری‌ها در منزل به عمل آمده و از مراجعه و تردد افراد دارای علامت در سطح روستا و یا مراجعه به شهر ها جلوگیری شود. تیم های حمایتی با محوریت پایگاه های بسیج در روستاها تشکیل شده و مسولیت حمایت از افراد در معرض آسیب را عهده دار می شوند. کمیته عملیاتی منطقه مسولیت پشتیبانی از تیم ها را به عهده داشته و برای تامین وسیله نقلیه مورد نیاز و سایر تجهیزات با هماهنگی فرمانداری، بخشداری و دهیاری و مشارکت فعال همه سازمان‌ها، نهاد ها و ادارات منطقه عمل می کند.

مسئولیت رهگیری و رصد بیماران و افراد در معرض تماس نزدیک با مبتلایان نیز بر عهده تیم های مراقبت است که بر اساس آخرین دستورالعمل رهگیری انجام خواهد شد.

وضعیت پذیرش در نقاهتگاه

طبق طرح شهید حاج قاسم سلیمانی که در راستای کنترل کرونا اجرا می شود، افرادای که نیازمند بستری در بیمارستان نبوده، اما باید جداسازی شده و تحت مراقبت باشند و یا بیمارانی که از بیمارستان ها ترخیص می شوند و باید ادامه درمان و مراقبت های تکمیلی را در منزل سپری کنند، با توجه به اینکه ممکن است فاقد فضای مناسب برای جداسازی در منزل شخصی بوده و یا توانایی مراقبت از خود را نداشته باشند، لازم است نسبت به راه اندازی نقاهتگاه های موقت جهت اقامت، مراقبت و آموزش با رعایت موارد ذیل اقدام و گزارش راه اندازی و آغاز به کار مراکز مزبور به مسئولین مربوطه ارسال شود. بدیهی است جلب مشارکت و همکاری هتل ها و مهمانسراها و استفاده از ظرفیت ادارات، سازمان ها، سمن ها، خیرین و … در راه اندازی اقامتگاه ها توسط سازمان بسیج در اسرع وقت امری حیاتی است.

 افراد واجد شرایط برای حضور در نقاهتگاه

 افرادی که مبتلا به کووید-۱۹ تشخیص داده شده‌اند و امکان جداسازی در منزل ندارند و بیمارانی که بعد از ترخیص از بیمارستان با رضایت آگاهانه در صورتی که واجد یکی از شرایط زیر هستند، می‌توانند در نقاهتگان حضور یابند.

-‌ عدم امکان جداسازی در منزل

– وجود فرد نقص ایمنی که در محل سکونت بیمار زندگی می کند

– بیمار جز گروه پرخطر از نظر عوارض کووید-۱۹ است

– عدم امکان ارائه خدمات پرستاری در افراد خانواده

الزامات حضور در نقاهتگاه

– فرم ارجاع از مرکز خدمات جامع سلامت منتخب کووید-۱۹

– ارجاع از طرف تیم های مراقبتی با تایید پزشک مرکز خدمات جامع سلامت

– رضایت نامه کتبی که توسط بیمار و همراه وی تکمیل می شود

–  خلاصه پرونده بیمارستان یا دستور پزشک معالج برای حضور در نقاهتگاه(در صورت ارجاع از بیمارستان برای ادامه مراقبت)

–  به همراه داشتن داروهای درمان کووید-۱۹ تا پایان دوره درمان به صالح دید پزشک معالج (در صورت ارجاع از بیمارستان)

– به همراه داشتن داروهای مورد نیاز دیگر متناسب با بیماری زمینه ای و …(با دستور نحوه مصرف و مقدار مصرف دارو)

نحوه پذیرش در نقاهتگاه

–  ثبت مشخصات بیمار در سامانه های پرونده الکترونیک سلامت

– تشکیل پرونده مراقبت پرستاری

در هر نقاهتگاه یک نفر نیروی مراقب سلامت ۱۶ ساعته به کارگیری می شود. این نیروها می توانند از افراد داوطلب مردمی، بسیجی، هلال احمر، دانشجویان سال آخر و یا عقد قرارداد خرید خدمت تامین شوند. لازم  به ذکر است تامین نیروی انتظامی متناسب با وسعت و موقعیت نقاهتگاه امری ضروری است.

ترخیص بیمار کرونایی و پیگیری پس از ترخیص

بیمار باید حداقل ۱۴ روز بعد از شروع علایم اولیه ایزوله باشد. در صورت امکان جداسازی در منزل و دستور پزشک معالج، می‌توان بیمار را با اخذ رضایت شخصی زودتر از موعد مقرر با ارائه آموزش لازم برای ادامه قرنطینه در منزل ترخیص کرد.

مشخصات بیمار در زمان ترخیص، توسط مراقب سلامت یا کارشناس بیماری‌های مقیم در نقاهتگاه در سامانه پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده و اگر بیمار زودتر از ۱۴ روز از شروع علایم ترخیص شده، به صورت روزانه توسط مراقب سلامت و به صورت تلفنی تحت مراقبت قرار می گیرد و در صورت برگشت علایم تب، تنگی نفس، کاهش سطح هوشیاری و یا تشدید سرفه مجدداً جهت ویزیت به بیمارستان ارجاع می شود.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top