امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 12433 |
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ | ارسال توسط : |
3359 بازدید
۰
| 5
ارسال به دوستان
پ

روزهای دویست‌وبیست‌وسه‌سالگی‌اش را در خانه قدیمی‌اش واقع در “پیکادیلی” ( Piccadilly) لندن برای مبارزه با کرونا با درهای بسته سپری می‌کند، با این حال کتاب‌ها را به سراسر دنیا می‌رساند و معتقد است «کتاب‌فروشی همچنان ادامه دارد».

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، از بیرون که به ” هچاردز”  (Hatchards) نگاه می‌کنیم، به نظر کتاب‌فروشی‌ای است که انگار واقعا عاشق کتاب است. نمای بیرونی‌اش به رنگ سبز خزه‌ای‌ است و پنجره‌هایش خمیده‌خمیده. و این‌که بدانی قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی لندن است، باعث زیباتر شدنش می‌شود.

در داخل، گذشته و حال کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، ساختمان و راه‌پله‌های قدیمی که شاید به کار نیاز دارند و در کنار آن‌ها فضای آراسته و اقلام فرهنگی از کتاب گرفته تا اسباب‌بازی‌هایی برای کودکان دیده می‌شوند.

می‌گویند این‌جا جایی‌ است که بنجامین دیزرائیلی (سیاست‌مدار و نویسنده) و جین آستین (نویسنده) به آن سر می‌زدند و همچنین کتاب‌فروشی مورد علاقه اسکار وایلد ( نویسنده و شاعر) بوده است.

“هچاردز”، قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی لندن است که در سال ۱۷۹۷ توسط جان هچارد (John Hatchard) تاسیس شد. “هچاردز” از دوره جورج (زمان سلطنت چهار شاه هانوفری اول در بریتانیای کبیر) در یکی از «بهترین» و «معروف‌ترین» خیابان‌های جهان به نام “پیکادیلی” بوده و اکنون بیش از دو قرن است که در ساختمان فعلی واقع در پلاک ۱۸۷ سکونت دارد.

می‌گویند که مشتریان آن‌ها از همان ابتدا، بزرگان ادبی، سیاسی، هنری و اجتماعی عصر خود بوده‌اند و از بدو تاسیس پیوند خوبی میان کتاب‌فروشان “هچاردز” و خانواده‌های سلطنتی انگلیس و اروپا ایجاد شده است کما این‌که سه حکم سلطنتی موجود هم این را نشان می‌دهد.

از نخستین‌ باری که درهای این کتاب‌فروشی باز شدند، هشت نسل از مشتریان و کتاب‌فروشان آمده‌ و رفته‌اند، بسیاری از چیزها تغییر کرده‌ اما ذات مکان هنوز ثابت مانده و غیرقابل تغییر است. کتاب‌فروشی “هچاردز” یک موسسه «منحصر به‌فرد» انگلیسی محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۱۴، این کتابخانه در امتداد بیش از دو قرن فعالیت خود، یک فروشگاه جدید را در خیابان مشهور پانکراس (Pancras) افتتاح کرد.

حالا اما “هچاردز”، کتابخانه ۲۲۳ساله شهر لندن در روزهای کرونایی هم از فعالیت خود دست نکشیده است. هنگامی که دولت انگلیس برای کمک به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در انگلستان تعطیلی را تحمیل کرد، این کتاب‌فروشی بیانیه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که به این شرح است: «ممکن است که ما در بدترین زمان باشیم، اما به قول بتی اسمیت (نویسنده اهل ایالات متحده آمریکا) «جهان هنوز برای خواندن ماست» و «کتاب‌ها به جایی نمی‌روند.»»

گفته می‌شود که همانند کتاب‌فروشی ” شکسپیر و شرکا”، ” هچازدز” نیز در زمانی که مجبور به تعطیلی (تعطیلی به دستور دولت انگلیس در پی شیوع ویروس کرونا) شد، تجارت آنلاین خود را افزایش داد. این کتاب‌فروشی می‌گوید که خدمات آن‌ها از «توانایی‌ای به توانایی دیگر» بوده است، با بیش از ۵۰۰ کتابی که هر ماه ارسال می‌شود. آن‌ها همچنین سرویسی ارائه می‌دهند که مشتری می‌تواند از طریق تلفن یا ایمیل سفارش دهد و کتاب را که همان شب در راه خانه‌اش است تحویل بگیرد. 

البته پس از مدتی فروشگاه‌ها دوباره باز شدند، اما “هچاردز” در آن زمان هم اقدامات ایمنی جدیدی را رعایت می‌کرد؛ آن‌ها «قانون جداسازی دومتری» را رعایت و به طور مرتب سطوح را پاک‌سازی می‌کرند، همچنین در سراسر کتاب‌فروشی ایستگاه‌های ضدعفونی‌کننده دست وجود داشت. اگر مشتری‌ها کتابی را تحویل می‌گرفتند اما تصمیم به خرید آن نداشتند، آن کتاب را روی واگن برقی قرنطینه می‌گذاشتند و در آن‌جا تا زمان سپری شدن زمان ایمن، از فروشگاه دور نگه داشته می‌شد.

“هچاردز” می‌گوید که ایمنی همه افراد اولین اولویت آن‌ها است.

این کتاب‌فروشی علی‌رغم کهنسالی‌اش اما در شبکه‌های اجتماعی امروز فعالیت دارد و دائما از وضعیت خود به مخاطبانش خبر می‌دهد. چنان‌چه چند روز قبل در توییتی نوشته بود: «این‌جا در “هچاردز”، مفتخریم که بگوییم کتاب‌های دست دوم یکی از تخصص‌های ماست.»

“هچاردز” در لندن واقع است اما انگار مشتریان خود را در سراسر جهان می‌بیند چرا که در معرفی کتاب‌هایش به مخاطبان می‌نویسد: «ما به تمام دنیا ارسال می‌کنیم!»

این کتاب‌فروشی که به جز فروش کتاب، رویدادهایی را نیز در زمینه‌های گوناگون فرهنگی، هنری و … برگزار می‌کند حالا بار دیگر از روز پنجم نوامبر به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته شده است. اما آن‌ها می‌گویند که مشتریان می‌توانند از طریق تلفن یا ایمیل سفارش‌های‌شان را از آن‌ها دریافت کنند. “هچاردز” در پی اعلام این خبر ضمن یادآوری دوباره این‌که آن‌ها کتاب‌ها را به سراسر دنیا ارسال می‌کنند نوشت: «ممکن است درهای معروف ما بسته باشد ، اما – در پشت صحنه – کتاب‌فروشی همچنان ادامه دارد!»

منابع:

oldest.org

londonist.com

hatchards.co.uk

ugolini.co.th

twitter.com/Hatchards

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top