امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 12409 |
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۶:۲۷ | ارسال توسط : |
529 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

انعکاس روز و به نقل از ایسنا/تهران اگر تا چندی پیش سقوط هواپیماها و آمار بالای واژگونی مرگبار اتوبوس ها در ایران اشک همه را در می آورد، حالا ایران روزانه به اندازه مسافران دو هواپیما، کشته می دهد و آمار آن ساعت ۱۴ هر روز اعلام می شود؛ دردآورتر آنکه دیگر اعداد مرگ کرونایی ها برای ایرانی ها عادی شده و فقط از خود می پرسند آیا نفر بعدی لیست، خودشان هستند؟

وقتی کرونا در تک تک خانه های ایران را می زند

روایت ایرانی هایی که مثل برگ پاییز به زمین افتادند

کرونا ایرانی ها را در زمستان قتل عام می کند؟ 

مسیری که به نجات ایرانی ها از مرگ کرونایی ختم می شود

زندگی یا مرگ کرونایی؛ انتخاب با خودتان است

وقتی کرونا هشت روز فرصت زندگی می دهد

پیشروی کند خط مقدم جنگ با کرونا در ایران

این گزارشی است که با چشمان اشکبار از هجوم کرونا به تمام مردم سرزمینم مینویسم و  همه این تیترها را می توان برایش انتخاب کرد.

با دلی آکنده از اندوه درگذشت این همه ایرانی در یک روز، تصویر کرونایی پیش چشمم مدام جان می گیرد که زانوهایش را روی گلوی ما می گذارد. 

اگر بگویم جنگ تن به تن شده بیراه نگفته ام، اعداد مرگ که در آغاز و تنها ۸ ماه پیش، پس از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران حدود ۵۰ نفر در روز گزارش می شد، کم کم و بعد تند تند افزایش یافت و به یکباره و بر اساس پیش بینی های اپیدمیولوژیست های ایرانی و خارجی از ۱۰۰ نفر به ۲۰۰ نفر و تنها در ۵۰ روز اخیر و با آغاز پاییز هم اکنون به وقت پنج شنبه ۲۲ آبان ۹۹ به روزانه ۴۵۷ نفر رسیده است.

تا به امروز و تنها در هشت ماه بیش از ۴۰ هزار هموطن و شاید هم ۲ تا ۳ برابر آن یعنی ۱۲۰ هزار ایرانی از دست رفته اند و حداقل ۵۰۰ هزار خانواده ایرانی داغدار شده اند.

 بر طبق آمار جهانی شیوع کرونا در دنیا که انعکاس روز و به نقل از ایسنا در تاریخ ۱۵ آبان گزارش داده، آمریکا با بیش از ۹ میلیون و ۸۰۱ هزار مبتلا از نظر تعداد مبتلایان به این ویروس در رده اول و کشورهای هند، برزیل و روسیه در رده‌های دوم تا چهارم و ایران با بیش از ۶۴۴ هزار نفر پس از کشورهای فرانسه، اسپانیا، آرژانتین، کلمبیا، انگلستان، مکزیک، پرو، ایتالیا، آفریقای جنوبی در رده چهاردهم قرار گرفته است.

اسفناک تر آنکه نرخ مرگ ایرانی ها با کرونا(شمار فوتی‌های یک بیماری تقسیم بر مجموع فوتی‌ها و بهبود یافتگان ) که تا چندی پیش کمتر از میانگین جهانی بود حالا مدتی است روند معکوس در پیش گرفته، تا جایی که احتمال جان باختن مبتلایان به کووید ۱۹ در ایران بیشتر از اغلب نقاط جهان است.

آمارها نشان می‌دهد که میزان کشندگی این ویروس در ایران نسبت به میانگین جهانی بالاتر است چرا که در جهان تقریبا از هر ۵۰ نفر مبتلا به کرونا یک نفر جان خود را از دست می دهد و این درحالی است که در ایران از هر ۱۸ مبتلا یک نفر قربانی کرونا می شود.

در نقطه مقابل اما دکتر ابراهیم سلمانی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد تناسب نداشتن امار مرگ و میر کرونا با تعداد مبتلایان در ایران و بالا به نظر رسیدن فوتی ها در مقایسه با کشورهایی همچون روسیه که مبتلایانش بسیار بیشتر از ایران است اما فوتی هایش کمتر از آن است، این می داند که کیت های تشخیص کرونا در ایران محدود است و مبتلایان واقعی در ایران شناسایی نمی شوند.

شیوع کرونا در استان ها با شیب ملایمی در حال افزایش است

هم اینک ۲۷ استان کشور در وضعیت قرمز و ۴ استان در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارد و به گفته جان بابایی، معاون وزیر بهداشت، شیوع کرونا در استان ها با شیب ملایمی یا در حال افزایش است و یا روند ثابتی در پیش گرفته است؛ به عنوان مثال تنها در استان فارس در دو روز ۲۱ و ۲۲ آبان بیش از ۵۷ فوتی کرونا گزارش شده و سردخانه های بیمارستانهایش جا ندارند.

از آن سو بیش از ۳۰۰ مدافع سلامت کشور شهید شده اند و آنها هم که مانده اند دیگر نای کار کردن ندارند و خسته شده اند؛ پرستاری در یاسوج سرم به دست کار می کند و دیگری پزشک متخصص بیماری های عفونی که یکه و تنها و ۲۴ ساعته باید در خدمت بیماران شهرستان قائن در خراسان جنوبی باشد و یا پزشکانی که دست جمعی در بیمارستان شهدای تجریش تهران کرونا گرفته بودند و از روی تخت بیمارستان، بیماران را ویزیت می کردند.

بدتر آنکه جدا از آنکه محدودیت تست های تشخیص کرونا و قیمت ۶۰۰ هزار تومانی تست تشخیص پی سی ار برای یک خانواده ۴ نفره دردسر ساز شده، تخت های بیمارستانی در حال تکمیل ظرفیت است، کیفت خدمات بیمارستانی با خستگی کادر درمان و مراجعه بالای بیماران کم شده و نیز کمبود خون، دستگاه های اکسیژن و دارو بر بار مشکلات کادر درمان افزوده است.

سیستم های بهداشتی در حال غرق شدن هستند

دکتر رودریکو اورفین، نماینده سازمان بهداشت جهانی در هند در گفت و گو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا هشدار داده که  سیستم های بهداشتی ما در حال غرق شدن هستند چرا که نیروی کار بهداشتی  خسته شده اند و متاسفانه مردم در کشورهای منطقه خاورمیانه در معرض خطر جدی و سوختن از این بیماری قرار دارند، بنابراین اگر از کادر درمان و مراقبت های بهداشتی خود حفاظت نکرده و نیازها و رفاه های آنها در اولویت نباشد، هیچ پاسخ مثبتی از کووید ۱۹ نخواهیم گرفت زیرا این کادر درمان هستند که نقش کلیدی در میدان بازی می کنند.

او تصریح کرده که گر چه قرنطینه کامل قطعا سبب می شود، تقاضاهای مراقبت های بهداشتی، روان تر پیش رفته و حضور در بیمارستان ها و همچنین مرگ های زودرس ناشی از ابتلا به این بیماری کاهش یابد اما باید توجه کرد، قرنطینه های کامل علاوه بر اینکه باعث افزایش خشونت در جامعه شده، بر مشکلات اقتصادی کشورها نیز افزوده که بخشی از این افزایش خشونت ها به موضوعات آسیب های وارده بر اقتصاد مردم بر می گردد.

او به دولت و وزارت بهداشت ایران پیشنهاد داده بازتعریفی در معنای قرنطینه و کنترل بیماری داشته باشند؛ و گفته می توانند اقداماتی انجام دهند که باعث ایجاد تغییر شود و با حفظ معیشت، زندگی مردم را نجات دهند.

 مدل سازی هایی توسط تیم های سازمان بهداشت جهانی و موسسه و سنجش و ارزشیابی سلامت ارائه شده که نشان می دهد استفاده منظم و عمومی از ماسک با نرخ ۹۵ درصدی ممکن است تا ابتدای ماه فوریه سال ۲۰۲۱ در ۵۳ کشور منطقه اروپایی جان ۲۶۶ هزار نفر را نجات دهد که همین اتفاق می تواند به نسبت به در سایر قاره ها و کشورهای دنیا اتفاق بیفتد.

این داده ها همچنین بیان می کند که تشویق مردم به کار در خانه در صورت امکان، محدود کردن اجتماعات بزرگ و تعطیلی مکان هایی که افراد در آن جمع می شوند می تواند راهی طولانی برای حفظ زندگی و معیشت آنها در شرایط کرونایی باشد.

اورفین اذعان کرد که کشورهایی مانند ایران و هند نمی توانند از حد مشخصی آزمایش و ردیابی بیمار را در مقیاس بالایی افزایش دهند و باید ارزیابی کرده که منابع خود را کجا متمرکز کنند؛ به عبارتی دیگر تطبیق آزمایش و ردیابی باید در این شرایط به گونه ای باشد که از آنها بتوان به طور هدفمند برای حداکثر تأثیر استفاده کرد.

تشریح علت افزایش سرعت روند اپیدمی کرونا در دنیا در کشورهایی مانند ایران، آمریکا و حتی کشورهای اروپایی

دکتر گودرز دانایی، دانشیار گروه بهداشت جهانی و جمعیت دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه چان هاروارد به انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفته علت اینکه روند اپیدمی کرونا در دنیا در کشورهایی مانند ایران، آمریکا و حتی کشورهای اروپایی سرعت قابل توجهی پیدا کرده است و نتوانستند همچون کره جنوبی، تایوان و یا چین در کنترل کرونا موفق شوند و به پیک دوم یا سوم بیماری رسیده اند، این است که در خیلی از این جوامع، مردم و دولت ها اقدامات پیشگیرانه مانند منع برگزاری مراسم های اجتماعی را به مرور زمان کنار گذاشته اند و این مستقیما باعث انتشار بیشتر بیماری شده است و پاشنه آشیل اینگونه کشورها، نداشتن یا استفاده نکردن از یک نظام منسجم سلامت عمومی است.

تعطیلاتی همچون نوروز می تواند بار بیماری را کاهش دهد

با این اوصاف نگرانی ها از بدتر شدن اوضاع و احتمال هزار تایی شدن فوتی های کرونا در موج سوم پاندومی کرونا بالا گرفته تا آنجا که از دولت و وزارت بهداشت گرفته تا بسیج و سمن ها پای کار آمدند تا با همفکری از تشدید شیوع کرونا در کشور جلوگیری کنند.

به گفته دکتر مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، طغیان شدید بیماری در کشور این هشدار را می دهد که روش‌های محافظه‌کارانه دیگر جواب نمی‌دهد و معتقد است تعطیلاتی همچون نوروز می تواند بار بیماری را کاهش دهد و در بهترین حالت، باید همه‌جا به جز آتش‌نشانی، مراکز درمانی، داروخانه‌ها و مغازه‌های مرتبط با فروش مواد غذایی تعطیل شوند.

به جز دکتر مردانی، دیگر مشاوران ستاد کرونا در سراسر کشور و متخصصان عفونی و اپیدمیولوژیست ها در داخل و خارج کشور نیز معتقدند محدودیت های نصف و نیمه همچون تعطیلی شبانه اصناف، محدودیت تردد بین استانها یا گسترش تعطیلی به کل شهرها تنها مسکن و به تاخیر انداختن موج های بعدی کرونا در ایران است و به تنهایی نمی توانند حریف کرونا شوند.

به جای “لاک دان” حدود یک میلیون و ۴۰ هزار نفر مبتلای احتمالی و یا ناقل کنترل شوند

در مقابل آنچه دکتر سوری، عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد کرونای تهران پیشنهاد می دهد این است که می گوید به جای “لاک دان” و تعطیلی شهری همچون تهران می توان بر روی کانون‌های اصلی انتشار آلودگی در کل کشور که حدود یک میلیون و ۴۰ هزار نفر مبتلای احتمالی و یا ناقل هستند و در واقع حدود یک درصد جمعیت را شامل می شوند، متمرکز شد و با مراقبت از این جمعیت و نظارت فعال بر رفتارها و جابجایی‌های آن‌ها می توان اپیدمی را کنترل کرد.

سوری معتقد است با اجرای طرح شهید سلیمانی(طرح تکمیلی مقابله با کرونا توسط بسیج با اقداماتی همچون بیماریابی، امدادرسانی، خدمات بهداشتی، خدمات معیشتی، امر به معروف بهداشتی به صورت محله به محله) و حمایت اقتصادی دولت و همچنین مدیریت این گروه یک میلیون نفری در مقایسه با کل جمعیت کشور اثربخشی مداخلات آن در کاهش ابتلا و به تبع آن تعداد بستری‌ها و مرگ و میرهای ناشی از بیماری، بالاتر خواهد بود.

تنها راهکار موثر مقابله با کرونا در ایران از نگاه دانشیار گروه بهداشت جهانی دانشگاه چان هاروارد

دکتر دانایی، دانشیار گروه بهداشت جهانی و جمعیت دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه چان هاروارد نیز معتقد است تنها راهکار موثر مقابله با کرونا در ایران، تشخیص بیماران، ردیابی کسانی که با بیمار در تماس بوده اند و قرنطینه کردن بیماران برای دو هفته است.

او ادامه داد: قرنطینه ای موثر و کامل است که به بیماران در مورد اهمیت قرنطینه آموزش داده می شود و از طرف دولت و سازمان‌های اجتماعی مورد حمایت قرار می گیرد تا فرد قرنطینه شده بتواند اصول قرنطینه را کاملا دنبال کند که متاسفانه این سه پایه ساده برای کنترل بیماری در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا تاکنون به درستی دنبال نشده است.

دکتر شکوهی، محقق دانشگاه تورنتو نیز با راهکارهایش به کمک وزارت بهداشت و دولت ایران آمده است و معتقد است اهمیت اعمال محدودیت ها در شرایط کنونی بسیار بالاست و در عین حال تصریح کرده است که اگرچه دولت محدودیت هایی را در تهران و برخی از شهرهای کشور لحاظ کرده است اما به نظر می رسد که محدودیت ها بیشتر شبیه نیمه تعطیلی است تا تعطیلی کامل.

این بدان معنی است که در بخشی از مردم که هنوز فعالانه در سطح شهر هستند، خطر ابتلا و انتشار بیماری وجود دارد که برای این بخش از افراد، باید همزمان طرح پوشش اجباری ماسک اعمال شود که البته لازمه آن فراهم کردن و در دسترس قرار دادن ماسک برای مردم است.

این اپیدمیولوژیست دانشکده بهداشت دانشگاه تورنتو کانادا به دولت ایران پیشنهاد داده اولا تعداد ساعت دورکاری را افزایش دهد تا رفت و آمدهای غیرلازم را کاهش دهد و همزمان مراکز تست های محلی در سطح شهرهای بزرگ از جمله تهران دایر کند و تعداد تست ها را بالاتر ببرد و نیز ردیابی موارد محتمل را جدی تر بگیرد.

اورژانس های سیار در سطح شهرها ایجاد شود

او علاوه بر این راهکارها پیشنهاد داد، اورژانس های سیار در سطح شهرها ایجاد شود تا به جای اینکه افراد مشکوک، خود به مراکز درمانی یا تشخیصی مراجعه کنند، به مراکز سیار بهداشتی/درمانی مراجعه کنند و خدمات مرتبط را در منزل دریافت کنند. در قالب این اورژانس نه تنها می توان موارد مشکوک بیشتری را شناسایی کرد، بلکه می توان خوش بین بود که افراد شناسایی شده متناسب با وضعیت سلامتشان خدمات یا دستورالعمل های مربوط را دریافت کنند. در چنین مدل‌هایی، البته که فقط افراد با وضعیت حاد به بیمارستان ها و مراکز درمانی منتقل می شوند که آن هم باید تحت مراقبت های ویژه صورت بگیرد.

شکوهی تاکید کرده تنها با اعمال همزمان چنین اقداماتی، می توان انتظار داشت که در طی ۲ تا ۳ ماه آینده روند کاهشی ابتلا به این بیماری رخ دهد، در غیر این صورت، شکی نیست که اعمال محدودیت های دوره ای و نامنظم باعث ایجاد موج های بعدی خواهد شد.

گام چهارم بسیج ملی مقابله با بیماری کرونا از کرمانشاه آغاز شد

وزارت بهداشت و در راس آن دکتر نمکی، وزیر بهداشت به همراه اعضای ستاد کرونا در نهایت تصمیم گرفته اند گام چهارم بسیج ملی مقابله با بیماری کرونا را اجرا کنند و کلید مبارزه را از کرمانشاه روشن کردند و قرار است به تدریج در کل استانها گسترش یابد.

وزیر بهداشت گفته است، محوریت این طرح بر مبنای بیماریابی زودرس، قرنطینه بیماران شناسایی شده، حمایت از بیماران در طول زمان قرنطینه، شناسایی صحیح مواردی که با فرد مبتلا در ارتباط بوده اند و کشف خوشه های گرفتار خواهد بود.

برای اجرای این طرح از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، خیرین، بسیج، هلال احمر و وزارت ارتباطات استفاده خواهد شد و در این طرح هر خانه یک پایگاه سلامت برای مقابله با بیماری کرونا خواهد شد و برآورد می شود با محور آموزش و پیدا کردن زودرس موارد مبتلا بار بیمارستانها کم شود.

نمکی همچنین از افزایش تعداد تست های روزانه تشخیص کرونا در کشور از ۲۵ هزار به ۴۵ هزار تست خبر داد و به مردم ایران اطمینان خاطر داد که این تعداد را طی روزهای آینده به ۱۰۰ هزار تست در روز برسانند؛ برای این کار نیز تست های تشخیصی سریع که به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه جواب آزمایش کرونا فرد را مشخص می کند در کشور ساخته شده و از سوی دیگر درحال وارد کردن تعدادی از این دستگاه ها به کشور هستند تا بتوان موارد روزانه تست کرونا را افزایش دهند.

بررسی وضعیت استانهایی که شیوع کرونا روز به روز قربانی بیشتری از آنها می گیرد

خبرنگاران انعکاس روز و به نقل از ایسنا در استانهایی که شیوع کرونا روز به روز قربانی بیشتری می گیرد نظر مسئولان ذیربط را جویا شده اند و از آنها برای مهار کرونا راهکار خواسته اند.

شواهد خبرنگار انعکاس روز و به نقل از ایسنا در کرمانشاه، جایی که اجرای این طرح از آنجا آغاز شده نشان می دهد که فعلا ظرفیت تست گیری کرونا محدود است و با قیمت حدود ۲۵۰ هزار تومانی تست پی سی ار در این شهر انجام آن توسط همه خانواده ها امکان پذیر نیست علاوه بر آنکه قرار است محله به محله افراد مبتلا به کرونا را با تست گیری رایگان شناسایی کنند و به نقاهتگاه های محلی منتقل کنند، حال آنکه هنوز نقاهتگاههایی برای این منظور ایجاد نشده است.

دکتر مرادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم تصریح کرده، پیش بینی شان برای پاییز و زمستان امسال ۱۴۰۰ تخت بود اما با وضع بحرانی شیوع کرونا، اگر این ۲۰۰ تخت باقی مانده هم پر شود، عملا باید سراغ سالن های ورزشی و سایر اماکن مشابه بروند که قطعا در این اماکن کیفیت خدمات رسانی مانند محیط بیمارستان نخواهد بود.

در این شرایط معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم هشدارداده است در صورتی که استان فارس ظرف روزهای آینده تعطیل نشود این استان وارد فاز بحرانی خواهد شد.

 کل کشور شرایط بسیار وخیمی دارد

مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز شرایط بحرانی شیوع کرونا را منحصر به استان فارس ندانسته و معتقد است رنگ بندی های قرمز و یا زرد و نارنجی برای استانها در  شرایط کنونی معنی ندارد و کل کشور شرایط بسیار وخیمی دارد و اگر به شکل کامل قرنطینه نشود، قتل عام کرونا اتفاق خواهد افتاد.

 او آمار مبتلایان در اداره ها را وحشتناک عنوان کرده و از دولت خواست انجام تست به صورت وسیع و پیگیری موارد مثبت به طور دقیق را در دستور کار خود قرار دهد.

هیزمی که برای شعله ور شدن آتش کرونا فراهم می‌شود

 دکتر سیدمحمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک به انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفته است: اگر پروتکل‌های بهداشتی با استفاده از ماسک و نیز فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود با سردشدن هوا و عدم تهویه هوا در فضاهای بسته، قطعا هیزمی برای شعله ور شدن آتش کرونا فراهم می‌شود و ناقل بودن یک فرد منجر به ابتلای بیش از ۵۰ نفر خواهد شد.

به گفته او در حال حاضر بیشترین میزان درگیری افراد با کروناویروس مربوط به دورهمی های خانوادگی و میهمانی های شبانه به منظور دید و بازدید است که بر این اساس نسبت به اعمال محدودیت‌های تردد از ساعت ۲۱ به بعد بیشتر امیدوار بوده و معتقد است محدودیت در تردد شبانه منجر به کاهش دورهمی های خانوادگی شبانه خواهد شد.

رئیس علوم پزشکی اراک، تعطیلی کامل شهرهای سیاه و قرمز کرونایی را در قطع زنجیره کرونا موثر دانست و افزود: تعطیلی کامل شهرهای سیاه و قرمز که در فروردین ماه ۱۳۹۹ تجربه کردیم منجر به فروکش کردن بیماری کروناویروس خواهد شد.

ظرفیت درمان به انتها رسیده است

رئیس علوم پزشکی اراک با تاکید بر اینکه ظرفیت درمان به انتها رسیده است، اظهار کرد: اگر مردم رعایت نکنند و آمار مبتلایان افزایش یابد روزی خواهد رسید که حتی تخت عادی برای بستری کرونایی‌ها موجود نباشد و مجبور خواهند بود یا در محوطه بیمارستان یا در محل سکونت شان بستری شوند یا حتی ممکن است جان خود را از دست بدهند.

 مرادی، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم پیشنهاد داده، اعمال محدودیت در عبور و مرور به شهرستانهایی که کانون کرونا هستند انجام شود که از جمله این شهرها می توان به تهران و برخی شهرهای شمالی کشور اشاره کرد.

وی افزود: کرمانشاه اگر آلوده هم باشد نهایتا با سه تا چهار استان اطراف ارتباط بیشتری دارد، اما شهری مانند تهران از همه شهرها مسافر دارد و تردد به آن می‌تواند نقش مهمی در پراکنش آلودگی های کرونایی در کشور داشته باشد، بنابراین اعمال محدودیت تردد به چنین شهرهایی می‌تواند تا حد خوبی در کنترل کرونا موثر باشد.

تست به اندازه شناسایی همه بیماران مبتلا نیست

دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه حرف سایر همکارانش را تکرار می کند که می گوید کادر درمان از اپیدمی ۹ ماهه خسته شده و همین عامل باعث کاهش کیفیت خدمات بیمارستانی شده علاوه بر آنکه تست به اندازه شناسایی همه بیماران مبتلا نیست و تست تنها از افراد علامت دار گرفته می شود.

وی عنوان کرد: اگر از تمام افراد جامعه از جمله افراد بدون علامت هم تست کرونا گرفته شود، قطعا آمار مبتلایان فراتر رفته و نسبت آمار فوتی ها در مقابل آن کاهش می یابد و تناسب میان مبتلایان و فوتی ها در کشور به سطح جهانی می رسد و می توان گفت این علت از مابقی عوامل قوی‌تر است و موجب شده این تصور پیش بیاید که کرونا در ایران کُشنده‌تر است.

قرنطینه کردن به صورت نسبی و ناقص در مورد بیماری‌های واگیردار و تنفسی جوابگو نیست

دکتر محمدرضا ناظر، مسئول بخش عفونی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، بهترین راهکار برای جلوگیری از پیشرفت کرونا ویروس را بستن اماکن دانسته و تصریح کرده است: قرنطینه کردن به صورت نسبی و ناقص در مورد بیماری‌های واگیردار و تنفسی جوابگو نیست.

ناظر بر این عقیده است تا زمانی که حضور مردم در مراسم ترحیم و تجمعات کمرنگ نشود این ویروس وجود دارد چرا که مردم در مراسم افرادی که براثر کرونا فوت کرده و خانواده‌اش نیز ناقل بیماری هستند شرکت می‌کنند و این عاملی برای گسترش این بیماری شده است.    

دکتر آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر خلاف برخی همکارانش معتقد است: تعطیلی کامل فعلا ضروری نیست و محدودیت های مشاغل رده دو، سه و چهار کافی است.

اوضاع و احوال بیماری کرونا در استان کرمان افتضاح است

احمدی‌طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم نقطه ضعف مبارزه با کرونا را دقیقا در خسته شدن کادر درمان دانسته و گفته است،  موج دوم بیماری کووید ۱۹ در استان کرمان از مردادماه روند نزولی به خود گرفت اما از اواخر شهریور روند ابتلا و فوتی‌ها در استان صعودی شد و متاسفانه بین این دو موج فاصله‌ای نبود تا کادر بهداشت و درمان بتوانند نفس بکشند و مقداری خستگی رفع کنند.

وی، اوضاع و احوال بیماری کرونا در استان را بسیار افتضاح دانسته و گفته از یک سو پرسنل کادر بهداشتی و درمانی خسته شده‌اند و از سوی دیگر تعداد بیماران روند افزایشی چشمگیری پیدا کرده است که طبیعتا کیفیت مراقبت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و این موضوع مختص کرمان و یا ایران نیست و در همه جای دنیا این اتفاق خواه ناخواه خواهد افتاد.

او به نکته مهمی هم اشاره کرده و آن هم این است که اگر وظایف دانشگاه علوم پزشکی به دو حوزه درمان و بهداشت تقسیم شود، قاعدتا ۸۵ تا ۹۰ درصد مسئولیت در حوزه درمان است، یعنی بیمارستان و مراکز درمانی سرپایی برعهده دانشگاه علوم پزشکی است و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آن در اختیار آنها نیست. به ‌طور مثال تهیه تانک های اکسیژن مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت است یا نبود یک داروی خاص باز در حیطه وظایف علوم پزشکی نیست و ممکن است کمبود دارویی به خاطر تحریم باشد.

اختیارات بیشتری به ستادهای استانی کرونا داده شود

معاون سیاسی استانداری خراسان شمالی نیز گفته یکی از نیازهای اساسی ستاد کرونای استانی این است که اختیارات بیشتری به آنها داده شود تا بتوانند در برخی از امور خودشان تصمیم گیری و اجرا کنند.

دکتر برادران تاکید کرد: با تعطیلی ای موافق است که مردم نیز رعایت کنند و از بیرون آمدن از منازل خودداری و سفرهای غیرضروری را در داخل و خارج شهر به صفر برسانند تا بتوان زنجیره شیوع کرونا را قطع کرد.

سیدکریم حسینی، نماینده اهواز در گفت‌وگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، با اشاره به مطرح شدن احتمال ارائه طرح دو فوریتی برای تعطیلی تهران و کلان‌شهرها، اظهار کرد: این طرح تاکنون به شکل جدی در مجلس شورای اسلامی مطرح نشده و تنها از آن صحبت می‌شود.

وی افزود: کنترل شیوع بیماری و محدود کردن تجمعات مردم امری ضروری است اما اینکه تعطیلی در این زمینه تاثیرگذار است یا خیر، تردید وجود دارد.

 بررسی میدانی انعکاس روز و به نقل از ایسنا در استانها درباره علت گسترش فزاینده شیوع کرونا و راهکارهای مهار آن نشان می دهد که راهی جز پیمودن استراتژی بیل گیتس نیست که همیشه برای حل مسائلش این سوال را از خود می پرسد که “چه کسی به خوبی با این مشکل برخورد کرده است؟ و چه چیزی می‌توانیم از آنها یاد بگیریم؟”

تجربه کشورهای موفقی همچون کره جنوبی در مهار کرونا چه می گوید؟

تجربه کشورهای موفقی همچون کره جنوبی، هنگ کنگ، تایوان و ویتنام که پیش از ایران و سایر کشورها با مرس و سارس درگیر شده بودند به آنها کمک کرد تا درست و به موقع تصمیم بگیرند تا آنجا که از همان روزهای اول شروع اپیدمی رویکردی فعال را پیش گرفتند و نیروهایی بهداشتی و درمانی با افزایش تست ها و مداخلات، به دنبال افراد هنوز شناسایی نشده و بدون علامت گشتند و اینگونه شیوع کرونا را در نطفه خفه کردند.

آنها به تنهایی مردم را عامل اصلی شیوع کرونا قلمداد نکردند و خود دست به کار شدند و از هر راه ممکن از تامین معیشت جامعه محدود شده گرفته تا تجهیزات مورد نیاز را در کمترین زمان فراهم کردند و از آن طرف ناظرانی قوی و قوانین سخت گیرانه و جریمه های سنگین برای کسانی که با جان مردم بازی می کنند، وضع کردند.

مردم خسته از کرونا در ایران بدانند بر طبق گفته پژوهشگران حداقل تا اواسط یا آخر سال آینده میلادی خبری از واکسن های نجات دهنده نیست و توزیع واکسن در سراسر جهان در ابهام به سر می برد بنابراین بدون مشارکت آنان در ماسک زدن، فاصله گرفتن از اجتماع و پرهیز از هرگونه تجمعات و رعایت بهداشت فردی همچون شست و شوی پیوسته دستها، کرونا مهار نمی شود.

هموطنان بدانند کرونا بیخ گوش آنهاست و تنها یک راه نجات برای حفظ جان خانواده هایشان وجود دارد و آن هم ماسک زدن، ماسک زدن، ماسک زدن… است.

 انعکاس روز و به نقل از ایسنا از سردبیران ایزدخواستی در خوزستان، قهرمانی در خراسان شمالی، بنیادی در استان مرکزی، قربان پور در گیلان، کبودی در کرمانشاه، شریفی در لرستان و پشوتن در استان فارس و نیز خبرنگاران تهیه کننده مصاحبه ها برای همکاری در تهیه این گزارش تشکر ویژه می کند و علاوه بر آن از ایمان کدیور، سردبیر کرمان که گزارشگر را با انجام مصاحبه با کارشناسان خارجی یاری کرده است، تقدیر می کند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top