امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 12387 |
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ | ارسال توسط : |
491 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

یک پژوهشگر مسائل منطقه با اشاره به توافق صلح آذربایجان و ارمنستان می ‌گوید عوامل متععدی باعث شده تا ابهامات و تردیدهایی در مورد وضعیت آینده قره‌باغ وجود داشته باشد.

فرزاد رمضانی بونش در گفتوگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا درباره توافق صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از درگیری های اخیر بر سر مساله قره باغ گفت: این که توافق آتش بس انجام شده منجر به توافق پایدار می شود یا خیر؟ به عوامل مختلفی بستگی دارد در یک سوی درگیری یعنی ارمنستان، بحث وضعیت داخلی و انتقادات احزاب رقیب و جریانات ارامنه دیاسپورا(ارمنی‌های مهاجر) مطرح است و  در طرف دیگر حزب آذربایجان نوین و دولت الهام علی اف خود را برنده کنونی در این توافق می دانند هر چند به نظر می رسد ابهامات درباره آینده قره باغ و باز پس گیری سرزمین های آذربایجان وجود دارد.

این پژوهشگر مسائل منطقه همچنین بیان کرد: آنچه مشخص است این که روسیه توانسته با اعمال فشار و یا راه حل دیپلماتیک با این دو، عملا حوزه نفوذ خود را در منطقه بیشتر تثبیت کند و نقش برتری را در قفقاز جنوبی داشته باشد.
رمضانی بونش افزود: مساله دیگری که مطرح است این است که ترکیه که طی یک ماه و نیم گذشته نقش اصلی را در سیاست، اقتصاد و دفاع آذربایجان داشته، در این توافق با تلاشی که روسیه انجام داد به حاشیه رانده شده است که این برای آنکارا خشنود کننده نیست هر چند ممکن است همکاری های دو جانبه ای را با یکدیگر داشته باشند.

وی ادامه داد: البته با توجه به این که قرار است اتصال و ارتباط از نخجوان با ترکیه انجام شود، ترکیه از این بابت خرسند است که مانعی به نام ارمنستان دور زده می شود و عملا ترکیه خود را بی نیاز از خاک ایران برای دستیابی به دریای خزر می داند. همین امر هم پیروزی ژئوپلیتیک برای ترکیه تلقی می شود. 

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: یکسری ابهامات و سوالات و تردیدهایی در مورد آینده قره باغ وجود دارد و ممکن است در صورت عدم هماهنگی و هم فکری آذربایجان و ارمنستان دامنه تنش ها از سر گرفته شود، هرچند حضور نیروهای حافظ صلح روسیه می تواند تا حدودی ضامن تداوم و بقای این توافق باشد.
انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top