امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 12320 |
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ | ارسال توسط : |
294 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

درشرایطی که کرونا روزهای سیاهی را برای کشور رقم زده است و محدودیت‌های بسیاری نیز برای مشاغل مختلف وجود دارد، برخی دفاتر ازدواج در شهر تهران بدون هیچ‌گونه نظارتی روزانه چندین مراسم عقد را آن هم با انبوهی از میهمانان برگزار می‌کنند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، در گذشته‌‎های نه‌چندان دور و دراز، عاقدها برای جاری کردن صیغۀ عقد، به خانه‌ها می‌رفتند و بزرگ‌ترها هم با چراغانی  سَرسَرای خانه، آب و جارو کردن حیاط و تدارک میوه و شیرینی برای مهمان‌ها، بزمی برپا می‌کردند و جوان‌ترها را سرِ خانه و زندگی‌شان می‌فرستادند. اما با کوچک شدن خانه‌ها و حیاط‌ها و تقسیم وظایف شهری، سفره‌های عقد و ریسه‌کشی‌های خانگی رنگ باختند و جایشان را به تالارهای پذیرایی و دفاتر ازدواج دادند.

این روزها لابه‌لای صفحات شهر، اتفاقات ریز و درشت عجیبی پیدا می‌شود. در چندماهی که گذشت، چندین و چند شُغل و صِنف با مشکلات جدی و عدیده‌ای مواجه شدند؛ مثل تالارهای عروسی. اما به‌تازگی برخی دفترخانه‌های ثبت ازدواج با استفاده از این فرصت، از ظرفیت‌های موجود سالن‌های عقدشان نهایت استفاده را می‌کنند و در شرایطی که به خاطر کرونا تالارهای پذیرایی تعطیل شده‌اند از فرصت کرونا استفاده کرده و از آب کره می‌گیرند! با این‌که شرایط و اوضاع کرونا در کشور، به‌طرز هولناکی مهیب است، اما بعضی از محضرهای ثبت ازدواج در یک فضای نسبتاً کوچک و مسقف، ضمن برگزاری خطبۀ عقد، سور و سات پذیرایی ده‌ها مهمان را هم فراهم می‌کنند!

مشخصاً برگزاری مراسم این‌چنینی، به‌خودی‌خود زیباست، اما در شرایطی که روزانه در کشور چندین‌هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند و چندصد نفر بر اثر این بیماری جان می‌بازند، برگزاری این مراسم آن هم با ده‌ها مهمان، بیشتر به بازی «رولت روسی» شباهت دارد!

در همین رابطه خبرنگار انعکاس روز و به نقل از ایسنا به عنوان مراجعه کننده با چندین دفتر ثبت ازدواج در تهران تماس می‌گیرد تا ابعاد مختلف این موضوع را بیشتر روشن کند.

متصدی یکی از سالن‌های عقد تشریفاتی که چندین و چند شعبه در نقاط مختلف پایتخت دارد، در پاسخ به درخواست خبرنگار انعکاس روز و به نقل از ایسنا در خصوص تشریح لیست قیمت‌ها و خدمات دفتر ثبت ازدواج خود در این روزهایی که تالارهای پذیرایی به‌خاطر محدودیت‌های کرونا تعطیل شده‌اند، می‌گوید:«ظرفیت هر کدام از سالن‌های ما به کاربری شما بستگی دارد؛ بسته به نوع عقد، عروسی، تعداد مهمان‌ها، فیلم‌برداری و عکس‌برداری، قیمت‌ها و ظرفیت‌ها متغیر می‌شود. اما به‌طور کلی، سالن‌ها بین ۵۰ تا ۶۰ نفر ظرفیت دارند. نوع قیمت‌ها هم با توجه به منویی که شما انتخاب می‌کنید، فرق می‌کند. ما همه‌نوع غذا را سرو می‌کنیم؛ حتی غذاهای دریایی! هرچیزی را هم که بخواهید، برایتان فراهم می‌کنیم؛ مثل آتش‌بازی، رقص نور، خواننده و همه و همه! هیچ محدودیتی هم نداریم!»

یکی دیگر از دفاتر ازدواج که در منطقه شهران واقع است، در شرایط کرونایی تا ۷۰ نفر مهمان می‌پذیرد. متصدی‌اش در این رابطه می‌گوید:«حالا اگر تعداد بیشتری هم مهمان داشته باشید، می‌توانید مراسم‌ را در تالارمان برگزار کنید!» مهلت حضور در این دفتر عقد با ظرفیت ۷۰ نفر، تنها و تنها یک‌ساعت است اما مهلت ماندن در تالار، می‌تواند بیشتر هم باشد!

در این دفتر ثبت ازدواج، روال کارها مثل سابق و روزهای قبل از کرونا است و همه چیز سر جای خودش قرار دارد؛ از فیلمبردار و عکاس گرفته تا عاقد و سالن‌کارها، و به تنها چیزی هم که گویا توجهی نمی‌شود، ویروسی‌‎ست‌ که ممکن است به‌صورت پنهانی و ناخوانده، خودش را بین مهمان‌ها دعوت کند.

دفتر ازدواج دیگری در منطقه بلوار مرزداران، از نرخ‌ها و شرایطش این‌طور صحبت می‌کند:«قیمت ورودی سالن عقد ما در روزهای شنبه تا چهارشنبه یک میلیون و هشتصد هزار تومان و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، دو میلیون و دویست هزار تومان است. دفتر ما دو سالن دارد، که یکی از آن‌ها سرپوشیده است و دیگری رو باز! موزیک زنده و انواع شام و پذیرایی هم داریم.»

البته در این میان هستند دفاتری که به پروتکل‌های تعریف‌شده با تعداد کمتری از میهمان پایبند باشند. یکی از همین دفاتر ثبت عقد که در قلهک واقع شده است، می‌گوید:«ظرفیت سالن عقد ما بین ۱۰ تا ۱۵ نفر است. بیشتر از این تعداد را هم می‌توانیم قبول کنیم اما در شرایط فعلی به‌هیچ‌وجه نه.»

چهار یا پنج دفتر دیگر در میدان تجریش، پونک، شهریار و شهرک غرب هم همین پاسخ را می‌دهند. اما یکی دیگر از سالن عقدها که در بلوار اندرزگوست، اظهار می‌کند که تعداد پذیرش و مهلت حضور مهمان‌ها را در این محدودیت‌ها کرونایی، تا حد ممکن پایین آورده، طوری که خطبۀ عقد هر عروس و داماد، در عرض یک‌ساعت و در حضور نهایتاً ۳۰ مهمان، خوانده می‌شود! این در حالی‌ست که اگر بنا بر پذیرایی مهمان‌ها در یکی از وعده‌های غذایی باشد، آن‌ها می‌تواند تا سه ساعت در سالن بمانند!

لازم به ذکر است دفترخانه‌های ثبت ازدواج، بدلیل ماهیت خود هرچند زیرمجموعۀ هیچ‌کدام از نهادهای وزارت صمت نیستند و تمام ارجاعات این مراکز به سازمان ثبت-که تحت نظر قوه قضائیه اداره ‌می‌شود- بازمی‌گردد ولی تمام خدمات صنف تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها را می‌دهند.

حال پرسشی که در این‌جا مطرح می‌شود، این است ‌که در شرایطی که این بیماری مُهلک جان بسیاری از مردم کشورمان را می‌گیرد چگونه این دفاتر بدون محدودیت، با ساز و دُهل میزبان مرگ خاموش مراسم عقد جوانان می‌شوند!؟

علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در این باره به انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفت: موضوع ازدواج موضوعی نیست که بتوان به طور کامل آن را تعطیل کرد و بدون قید و شرط آن را رها کرد. حضور در دفاتر ازدواج و طلاق در شرایط فعلی کووید ۱۹، به فرهنگ مردم باز می‌گردد، مردم باید در نظر داشته باشند که حضور در این دفاتر لطف در حق عردس و داماد نیست بلکه خیانتی بر آنها است، بنابراین بزرگترین کادو برای عروس و داماد این است که افراد از حضور در این مراسمات اجتناب کنند.

وی درباره نحوه فعالیت دفاتر ثبت ازدواج نیز اظهار کرد: مطابق با پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت به سازمان ثبت حداکثر تعداد مجاز برای حضور در دفاتر ازدواج و طلاق در شرایط فعلی، شش نفر (عروس، داماد و چهار نفر از بستگان) است اما برای حضور محدودیت ساعت وجود ندارد و همه روزه حتی در ایام تعطیل و روزهای اعیاد نیز این دفاتر باز هستند.

مظفری با بیان اینکه در این دفاتر پروتکل‌های بهداشتی نظیر رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن فضا در فواصل بین مراسمات باید رعایت و انجام شود، ادامه داد: نظارت بر تخلفات کلی دفاتر ازدواج و طلاق بر عهده سازمان ثبت است، همچنین از سوی کانون و بازرسی‌های وزارت بهداشت به صورت سرزده نیز نظارت انجام می‌شود و در مواردی نیز با شکایات و گزارش‌های مردمی، مسئولین سازمان این تخلفات را  بررسی و به دادسرای انتظامی ارسال کرده‌اند.

به گفته‌ی مظفری مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلفات دفاتر ثبت ازدواج و طلاق از طریق سامانه ثبت اسناد املاک کشور، واحد بازرسی و گزارش‌های مردمی مستقیما این تخلفات را گزارش دهند چراکه در شرایط فعلی پاندمی کووید ۱۹، بنابر دستور ریاست سازمان این شکایات به صورت فوری و بدون اتلاف وقت و اطاله اداری انجام می‌شود.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top