امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 12162 |
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ | ارسال توسط : |
560 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

یک هنرمند حوزه موسیقی نواحی درباره وضعیت معیشت هنرمندان اظهار می‌کند: هنرمندان موسیقی نواحی با هنر خود دردهای جامعه را به تصویر می‌کشند و با مردم همراه می‌شوند. در شرایط کنونی این افراد شرایط دشواری را سپری می‌کنند و خانه نشین شده‌اند. این افراد از نظر اقتصادی قشر آسیب‌پذیرتری هستند و باید شرایطی فراهم شود که حداقل زندگی آنها کمی راحت‌تر شود.

اسفندیار تخمکار از برجسته‌ترین نوازندگان و سازندگان دوتار شرق خراسان است. این هنرمند تا به حال چند دوره داور جشنواره موسیقی جوان بوده و در چندین جشنواره موسیقی داخلی و خارجی هم حضور داشته است.

تخمکار امسال برای سومین بار در جشنواره موسیقی نواحی حضور پیدا کرده است. او درباره این جشنواره به انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفت: برگزاری جشنواره به طور کلی اتفاق خوبی بود؛ البته مشکلاتی هم دیده می‌شد که در راستای شیوع ویروس کرونا به وجود آمده بود؛ به عنوان مثال به علت برگزاری آنلاین جشنواره، امکان حضور مخاطبان در سالن وجود نداشت و این امر باعث شده بود که حال و هوای یک اجرای زنده گرفته شود. از طرفی اجراها در محیط باز برگزار می‌شدند که این امر با توجه به نوع سازهای موسیقی نواحی، مشکلاتی در پخش صدای ساز و همچنین صدای خواننده‌ها ایجاد می‌کرد.

از این هنرمند سوال کردیم که آیا حمایت‌ها از هنرمندان موسیقی نواحی به این جشنواره‌ها خلاصه می شود یا پس از آن هم حمایتی صورت گرفته است؟ پاسخ داد: طی برگزاری جشنواره به هنرمندان رسیدگی می‌شود ولی پس از آن اقدام خاصی صورت نمی‌گیرد. من در نخستین سال برگزاری این جشنواره حضور داشته‌ام؛ آن زمان تعداد شرکت کنندگان خیلی زیاد بود و جشنواره حال و هوای خاصی داشت. البته آن زمان به صورت رقابتی برگزار می‌شد که اکنون دیگر به آن صورت نیست.

این هنرمند گفت که «برگزاری یک جشنواره موسیقی نواحی کافی نیست. با این حال همین یک جشنواره، باعث می‌شود که هنرمندان نقاط مختلف کشور با هم تبادلات فرهنگی داشته باشند و هنرنمایی یکدیگر را از نزدیک ببینند.»

اسفندیار تخمکار ادامه داد: یکی دیگر از نکات مثبت جشنواره موسیقی نواحی این است که هنرمندان می‌توانند کارهای اصیل ایرانی ارائه دهند که به حفظ و اشاعه اصالت‌ها کمک می‌کند؛ باید به گونه‌ای اصالت‌ها را حفظ کرد. اینکه امسال رویکرد جشنواره «دوبیتی خوانی» بود، نکته مثبتی به شمار می‌آید ولی باتوجه به اینکه جشنواره به صورت آنلاین برگزار شد، در آن حدی که باید جذاب واقع نشد.

از او سوال کردیم که پیشنهادش برای برگزاری بهتر جشنواره موسیقی نواحی چیست؟ پاسخ داد: هر سال جشنواره هدف خاصی را پیش ببرد؛ به گونه‌ای که کلیه هنرمندان امکان حضور داشته باشند. مثلا یک سال هدف جشنواره حفظ اصالت‌ها باشد. یک سال از افراد جوانتر که تحت نظر پیشکسوتان آموزش دیده‌اند دعوت شود و یک دوره هم امکان حضور گروه‌های موسیقی نواحی فراهم شود. نباید برای جشنواره محدودیت قائل شد؛ به عنوان مثال جوان‌ها کمتر امکان حضور در جشنواره را دارند و بیشتر از پیشکسوت‌ها دعوت می‌شود.

در پایان از این هنرمند سوال کردیم که آیا در شرایط کنونی حمایت مالی خاصی از سمت دولت برای هنرمندان موسیقی نواحی صورت می گیرد؟ گفت: حمایت خاصی صورت نگرفته است. منبع درآمد برخی از هنرمندان نواحی از طریق هنر آنها است. اکنون که همه چیز تعطیل است، امکان کسب درآمد هم ندارند. برخی از این هنرمندان نیز در جشن‌ها و عروسی‌ها اجرا می‌کردند که کار این افراد کاملا تعطیل است و وضعیت اصلا خوبی ندارند. تنها گاهی قول کمک‌هایی به هنرمندان نواحی صورت می‌گیرد که در نهایت هم اتفاقی رخ نمی‌دهد. از طرفی قرار شد وام بدهند که طی کردن مراحل اخذ وام هم با مشکلات زیادی همراه است و در نهایت از خیر آن می‌گذرند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top