امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 12030 |
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ | ارسال توسط : |
238 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

معاون گردشگری درحالی از اجرای بسته حمایتی جدید در تمام استان‌ها خبر داده که صاحبان کسب و کار و سرمایه‌گذاران گردشگری همچنان با بانک‌ها و وزارت نیرو دچار چالش هستند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، علی ربیعی ـ سخنگوی دولت ـ ۱۵ مهرماه از موافقت هیات دولت و ستاد مقابله با کرونا با پرداخت تسهیلات جدید به بخش گردشگری با توجه به آسیب گسترده آن خبر داد. مقرر بود بازپرداخت تسهیلات بانکی که قبلا دریافت شده است تا پایان سال ۱۳۹۹ امهال شود. همچنین اجازه داده شد پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی سال ۹۹ و هزینه آب، برق و گاز سال ۹۹ و هزینه‌های مالیاتی سررسید سال ۹۹ تا پایان امسال مهلت داده شود. با پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری با محوریت بنگاه نیز موافقت شد.

بانک مرکزی ۵ آبان ماه نیز در جلسه‌ای از امهال بازپرداخت تسهیلات بانکی قبلی متقاضیان دریافت وام کرونا تا پایان سال ۱۳۹۹ خبر داد و پس از آن در دستورالعملی به ۲۰ بانک ابلاغ کرد: «برای کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری موضوع ابلاغیه شماره ۹۶۸۹ مورخ ۱۳۹۹/۲/۷ (زیررسته‌های مصوب کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا) تسهیلات ذیل فراهم می‌شود:

۱- بازپرداخت تسهیلات بانکی قبلی دریافت‌شده تا پایان سال ۱۳۹۹ امهال می‌شود.

۲- با پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری براساس بنگاه محوری، مطابق دستورالعمل مصوب کارگروه اقتصادی مقابله با پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا موافقت شد. متقاضیان مجازند تا پایان آذرماه امسال ثبت‌نام کنند. بازپرداخت اقساط این تسهیلات از اول اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ خواهد بود. بنگاه‌هایی که با دستورالعمل قبل تسهیلات دریافت کرده‌اند نیز مجاز به دریافت مابه‌التفاوت تسهیلات طبق دستورالعمل جدید خواهند بود.»

اما فعالان گردشگری می‌گویند اجرای هر دو بند این دستورالعمل از سوی شعبه‌های بانکی در همه استان‌ها با چالش مواجه است و بیشتر بانک‌ها زیر بار اجرای آن نمی‌روند. از طرفی، گزارش‌هایی از استان‌ها به انعکاس روز و به نقل از ایسنا رسیده که حاکی از اجرا نشدن دیگر مصوبات ستاد کرونا است، از جمله اداره‌های آب و برق که کماکان به تهدیدهای خود برای قطع آب و برق در صورت پرداخت نشدن هزینه‌ها ادامه می‌دهند. از همین رو، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اوایل این هفته، مصوبه ستاد کرونا را به ۳۱ استاندار کشور ابلاغ کرد.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری این وزارتخانه ـ نیز شب گذشته (۱۳ آبان‌ماه) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از اجرای بسته حمایتی جدید در تمام استان‌ها خبر داد و گفت: بسته حمایتی جدید یکی از مصوبات ستاد ملی کرونا به‌منظور حمایت از بخش گردشگری است. در این بسته موارد خوبی برای حمایت از فعالان این بخش دیده شده است و به‌منظور هماهنگی هرچه بیشتر برای اجرایی شدن این بسته، از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابلاغ شده و عملا اجرای آن در تمام استان‌ها آغاز شده است.

معاون گردشگری با اشاره به مشکلات صنعت گردشگری با شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: به دلیل شرایط خاص گردشگری که موفق به عبور از رکود نشده بود، از دولت برای حمایت‌های بیشتر از بخش گردشگری کمک خواستیم که دولت نیز با امهال تمام هزینه‌های بخش گردشگری در مدت یک سال موافقت کرده است. این موضوع تصویب شده و به تمام استان‌ها ابلاغ شده و بانک‌های عامل و دستگاه‌های مرتبط نیز در این خصوص همکاری می‌کنند. اگر مقداری ناهماهنگی در برخی از استان‌ها وجود داشته است با ابلاغی که انجام شده این ناهماهنگی‌ها برطرف شده و این بسته در تمام استان‌ها در حال اجرا است.

تیموری همچنین اظهار کرد: یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در صنعت گردشگری شاغل هستند و از آن‌جایی که صنعت گردشگری یک صنعت انسان‌محور است، باید حمایت شود تا بتواند روی پای خود بایستد.

اما با وجود ابلاغ دوباره مصوبه ستاد کرونا از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استانداران و اظهارات معاون گردشگری درباره اجرای این مصوبات در استان‌ها، اما بررسی‌ها و پرس و جوهای انعکاس روز و به نقل از ایسنا از فعالان گردشگری از جمله بوم‌گردی‌ها، هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی، موسسات آموزشی و راهنمایان گردشگری، از ادامه کارشکنی دستگاه‌های مسؤول به ویژه بانک‌ها، در اجرای مصوبات ستاد کرونا حکایت دارد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top