امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 12000 |
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ | ارسال توسط : |
302 بازدید
۰
| 5
ارسال به دوستان
پ

یک کارشناس مسائل دینی گفت: نمی‌توانیم بگوییم که پیرو پیامبر(ص) هستیم و به گونه‌ای دیگر زندگی کنیم.از جمله رفتارهای پیامبر(ص) سبک زندگی حضرت است که باید آن راترویج بدهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صابر جعفری در گفت‌وگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، با اشاره به اینکه ما در برابر پیامبر اکرم (ص) وظایفی داریم که در اینجا به برخی از این وظایف اشاره می‌کنم اظهار کرد: از جمله وظایف ما نسبت به این نعمت بزرگ، ” شناخت “ است . در دعای معروفی که برای زمان غیبت وارد شده،آمده است: « اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی‏ نَفْسَکَ‏ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی‏ لَقَدْ مَنَ‏ اللَّهُ‏ عَلَی الْمُؤْمِنینَ اذْ بَعَثَ فیهِمْ رسولاً مِنْ انْفُسِهِمْ یَتْلوا عَلَیْهِمْ ایاتِه‏ وَ یُزَکّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الحِکْمَهَ وَ انْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ‏؛ یعنی خدا بر اهل ایمان منّت نهاد که فرستاده‏ای از خودشان در میان آنها برانگیخت که بر آنان آیات او را بخواند و آنها را پاک گرداند و کتاب و حکمت «احکام و حقائق» را بیاموزد هر چند از آن پیش در گمراهی آشکار بودند.» پس می‌توان گفت اولین وظیفه ما شناخت است.

وی ادامه داد:شخصیت پیامبر اکرم(ص) به قدری والا است که خداوند در تجلیل پیامبر(ص) در قرآن  آورده است: وما محمد الا رسول.یعنی می‌توان گفت هیچ جا خطاب یا محمد نداریم.حضرت محمد (ص) شخصیتی دارد که حتی جبرئیل هم به این مقام نمی‌رسد؛” قاب قوسین او ادنی”این نشان از بی بدلیل بودن حضرت دارد.اولیت دانستن” حضرت از دیگر مواردی است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشیم ” اَلنَّبِیُّ اَولی بِالمُؤمِنینَ مِن اَنفُسِهِم”نسبت به آن شناخت داشته باشیم”

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: سخن حضرت سخن خداست.” ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی” برخی از کفار زمان پیامبر(ص) همواره از حضرت سوال می‌کردند که این سخن خودت یا سخن خداوند است، شناخت ما نسبت به پیامبر (ص) باید اینگونه باشد که بدانیم حضرت جز سخن خداوند چیز دیگر را نمی‌فرمودند.

جعفری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از صفات پیامبر (ص) “اخلاق حسنه و خلق عظیم” ایشان بود که باید نسبت به این موضوع هم شناخت لازم را داشته باشیم.«اخلاق او انک لعلی خلق عظیم» همواره به فکر محرومین بود و از آنها سرکشی می‌کرد. “من اصبح و لم یهتم بامور المسلیمن فلیس بمسلم” این یکی از ویژگی‌هایی است که امروز بسیار باید به آن توجه کنیم یعنی بحث مواسات و همدلی و رحم و مهربانی.

وی ادامه داد: از دیگر وظایف ما نسبت به پیامبر(ص) “پیروی از رفتار” حضرت است. ما نمی‌توانیم بگوییم که پیرو پیامبر(ص) هستیم و به گونه‌ای دیگر زندگی کنیم.از جمله رفتارهای پیامبر(ص) سبک زندگی حضرت است که باید آن راترویج بدهیم.تنها جایی که خداوند خود را در کنار بندگان قرار می‌دهد همراهی خدا و فرشتگان در صلوات و درود نسبت به حضرت رسول (ص) است.”إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما».”نباید فراموش کنیم که از جمله وظایف ما همین امر است. در اخلاق سیاسی،اجتماعی،فرهنگی، اقتصادی و … باید سبک و سیره پیامبر (ص) را در دستور کار داشته باشیم. پذیرش ولایت پیامبر(ص) و ائمه(ع) خیانت نکردن به پیامبر(ص) و دین (یاایّهَا الّذینَ ءامَنوا لا تَخونُوا اللّهَ والرَّسولَ و…)  از دیگر وظایف ما نسبت به حضرت(ص) است. محبت، توسل، زیارت، ادب و تکریم نیز جزو وظایف ما است.

جعفری در ادامه با تاکید بر این موضوع که ما در مقابله با توهین به دین و پیامبر (ص) نیز وظایفی داریم گفت: اولین وظیفه ما غیرت نسبت به دین است و با همین غیرت باید یاری‌رسان حضرت باشیم. وقتی این غیرت را داشته باشیم در مقابل توهین و تهمت نسبت به حضرت رسول (ص) نباید ساکت بمانیم و آن را به اسم آزادی بیان نادیده بگیریم.

وی در پایان گفت: معرفی شخصیت پیامبر (ص) و سبک زندگی ایشان در قالب هنر، گفت‌وگو، سمینار و به هر شکلی که می‌توانیم را باید در دستور کار قرار بدهیم.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top