امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 11798 |
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ | ارسال توسط : |
379 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

اخیرا یک فعال اقتصادی گفته بود که تجار برای ترخیص چای حدود یک ماه است که با اداره استاندارد با مشکل مواجه شده اند و استاندارد به علت این که کلمه “سری ساخت” بر روی کیسه ها مهر نشده، بار شرکت‌ها را مرجوع می‌کند، اما مدیر دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد، در پاسخ به این اظهارات تاکید کرد که هر کالایی که در کارخانجات معتبر تولید و عرضه می‌شود باید دارای سری ساخت بوده تا قابل ردیابی باشد.

تقی تقی پور در گفت و گو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، با اشاره به اینکه چای بسته‌بندی چهار استاندارد دارد، اظهار کرد: اخیرا مشکلاتی در رابطه با واردات و ترخیص چای در مبادی ورودی کشور مطرح شده که باید توجه کرد محصول چای هم در کیفیت و رقم و هم در نوع و چگونگی بسته بندی دارای استاندارد اجباری است. ضمنا هیچ گونه تغییر و یا ویرایش جدیدی در استانداردهای چای اعمال نشده بلکه تاکید بر اجرای همان استانداردهای ابلاغی است که از گذشته ابلاغ شده بود و واردکنندگان اصلی به آن آگاهی داشتند.  از طرف دیگر چای یک کالای سریع الجاذبه است که به سرعت رطوبت می گیرد، بنابراین از نظر وجود باقی مانده آفت کش ها و سموم برای مصرف کننده بسیار حائز اهمیت است و اطمینان می‌دهیم که کالاهای استاندارد در این زمینه از سلامت کامل برخوردارند.

وی با تاکید بر اینکه هر کالایی که در کارخانجات معتبر تولید و عرضه می‌شود باید دارای سری ساخت باشد تا قابل ردیابی باشد و سری ساخت باید در پرفورم‌ها و محموله درج شود و همسان باشد، افزود: علاوه بر نمونه برداری از چای وارداتی برای آزمایش کیفیت محصول، نوع، ویژگی‌ها و نشانه‌گذاری بسته بندی در استاندارد ملی چای ذکر شده است. برای مثال در مواردی شنیده شده که برخی از چای‌های سنواتی از کشور خارج  و با بسته بندی غیرمجاز وارد کشور می‌شود. با توجه به این موضوع و وجود استاندارد ملی بسته‌بندی چای، با هماهنگی اتحادیه واردکنندگان چای جلساتی برگزار و دستور کاری به استان‌ها ابلاغ شد که بر اساس آن مشکل ترخیص محصول بخشی از وارد کنندگان چای که تولیدکنندگان معتبری هم در این بخش بودند اما کالای آن‌ها سری ساخت نداشت، با آزمون محصول و مشروط بر اینکه این مشکل تکرار نشود و از این به بعد حتما محصولات خود را با بسته بندی معتبر وارد کنند، برطرف شد.

کد آی آر سی هم مورد پذیرش سازمان ملی استاندارد است

به گفته این مقام مسئول بخشی از محموله این افراد به لحاظ بسته‌بندی دارای اشکال بود، به طوری که سری ساخت روی آنها درج نشده بود یا در پروفرم سری ساخت نداشتند یا سری ساخت پروفرم‌ها در کالا ردیابی نشده بود. کالای بدون سری ساخت کالای بدون شناسنامه و هویت است. به عبارت دیگر سری ساخت هویت تولید کالا در کارخانه معتبر است. البته بخشی از اطلاعات مثل محل و کد بهره برداری تولیدکننده که با اطلاعات موجود در کد آی آر سی که از سوی وزارت بهداشت صادر می‌شود، همپوشانی دارد مورد پذیرش سازمان ملی استاندارد است. اما سری ساخت به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست.

مدیر دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران، با اشاره به اینکه استاندارد بسته بندی چای یک استاندارد ملی و لازم‌الاجرا است، تصریح کرد: بنابراین سازمان ملی استاندارد به واردکنندگان تاکید کرده که به بسته بندی چای توجه کافی داشته باشند. بخشی از این محموله‌ها که اجازه ورود به کشور را پیدا نکرد، بسته بندی مخدوش داشتند که دوباره بسته بندی مجدد و پلمب شده بود.

تقی پور با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد تعهد دارد کالای باکیفیت وارد کشور شود، اظهار کرد: افرادی که برای ترخیص کالای خود مشکلاتی دارند و استاندارد را متهم می‌کنند، باید به این نکته توجه کنند که استاندارد یک سلیقه ملی را اعمال می‌کند و با سلیقه شخصی عمل نمی‌کند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top