امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 11706 |
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
329 بازدید
۰
| 5
ارسال به دوستان
پ

سالن‌های سینما و تئاتر تهران در حالی وارد چهارمین هفته تعطیلی خود شده‌اند که بسیاری از مراکز عمومی دیگر محدودیتی برای فعالیت ندارند و در این تعطیلی‌های مداوم گویا برخی حمایت‌های مالی هم هنوز عملی نشده است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، از سه هفته قبل با بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا در تهران برخی مراکز با محدودیت فعالیت و تعطیلی مواجه شدند که مثل همیشه سالن‌های سینما و تئاتر جزو اولین ممنوع‌شده‌ها برای کار بودند.

این محدودیت در هفته چهارم که از امروز پنجم آبان‌ماه در ۴۳ شهرستان کشور شروع شده، مشاغل رده‌های دو، سه و چهار را دربرمی‌گیرد اما در تهران فقط گروه شغلی سه و چهار تعطیل هستند که باز هم شامل سالن‌های سینما و تئاتر می‌شود.

این در حالی است که تمام مراکز خرید و پاساژها و حتی مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری در تهران باز هستند. 

این وضعیت که هفتگی هم اعلام می‌شود علاوه بر سینماداران، بیشتر سبب اعتراض تئاتری‌هاست که باید اجرای خود را زنده روی صحنه ببرند و با مشخص نبودن برنامه برای تعطیلی در هفته‌های متوالی در بلاتکلیفی محض به سر می‌برند.

قادر آشنا – مدیرکل هنرهای نمایشی – مدتی قبل به انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفته بود که پیگیر این مسئله است و در جلسه‌های مختلفی موضوع فعالیت سالن‌های تئاتر را مطرح کرده است چرا جای سوال است آیا مثلا وضعیت سالن‌های تئاتر از فعالیت مترو با آن همه ازدحام، بدتر است؟! که تئاتر به طور کامل تعطیل شده است؟

با این حال تاکنون اتفاقی برای رفع محدویت فعالیت سالن‌های تئاتر و سینما رخ نداده و همه چیز منوط به دستور ستاد ملی کروناست. این در شرایطی است که در برخی کشورهای دیگر مثل فرانسه سالن‌های سینما و تئاتر با رعایت ضوابط و محدودیت‌هایی فعال هستند. باز بودن این سالن‌ها هم نه فقط برای فعالیت آن‌ها بلکه می‌تواند به جهت فراهم کردن شرایطی برای تسکین پیدا کردن روح و روان شهروندان در شرایط پرتنش ناشی از شیوع کرونا هم باشد. 

گرچه این موضوع در ایران جای بحث دارد چرا که در شرایط فعلی اجتماعی و اقتصادی، بیشتر مردم کمتر به سینما و تئاتر روی خوش نشان دادند ولی شاید اگر فیلم یا تئاتر خوبی ارائه شود طلسم خالی ماندن سالن‌ها هم شکسته شود، البته به شرط بازگشایی!

اما نکته‌ای که این روزها برخی سینمایی‌ها را بیشتر گله‌مند کرده وعده‌هایی بوده که برای کمک به سالن‌های سینما داده شده بود. قرار بود سازمان سینمایی وامی را به سینماداران بدهد تا آن‌ها بدهی خود را با تهیه‌کننده‌هایی که فروش سال قبل خود را هنوز دریافت نکرده‌اند، تسویه کنند. تهیه‌کننده‌ها در این باره می‌گویند هنوز پولی نگرفته‌اند و قصد دارند این بار یک اقدام جدی برای گرفتن پول خود انجام دهند، بخصوص آنکه با کم شدن ارزش پول ملی، رقمی که الان بگیرند با آنچه سال قبل می‌توانستند بگیرند بسیار متفاوت است. از آن طرف سینمادارها هم می‌گویند بانک‌ها هنوز ریالی‌ها را به آن‌ها پرداخت نکرده‌اند.

برخی از تهیه کنندگان سینما هم به تازگی با انتشار بیانیه ای اعلام کرده اند که با تسویه نشدن مطالباتشان از فروش فیلم هایشان از سوی سینماداران و بی نتیجه ماندن اقدامات سازمان سینمایی، از سینما داران به قوه قضاییه شکایت می کنند.

تمام این‌ها در حالی است که برخی تهیه‌کننده‌های سینما معتقدند در این ۹ ماه گذشته سازمان سینمایی بیش از هر گروهی هوای کسب و کار ، سالن‌های سینما را داشته و از آن‌ها بیش از بقیه حمایت کرده است. 

همچنین این اواخر شنیده شد قرار است بخشی از بلیت فیلم‌های در حال اکران از سوی سازمان سینمایی خریداری شود ولی پیگیری انعکاس روز و به نقل از ایسنا مشخص کرد که هنوز مسئله قطعی نشده چرا که باید ابتدا تامین منابع مالی صورت گیرد.

به نظر می‌رسد در این تعطیلی‌های مداوم آنچه فعلا در سینما و تئاتر برنامه‌ریزی پیگیرانه‌تری دارد، جشنواره‌ها هستند که معلوم نیست در چه شرایطی برگزار خواهند شد.

انتهای پیام 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top