امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 11680 |
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ | ارسال توسط : |
316 بازدید
۰
| 5
ارسال به دوستان
پ

رئیس مرکز تخصصی مهدویت با بیان این‌که موضوع غیبت صرفا از زمان امام حسن عسگری(ع) مطرح نشده است، گفت: از زمان پیامبر اکرم(ص) و پس از آن ائمه معصومین(ع) در موضوع غیبت و تبیین آن برای مردم و ورود به این فراز تاریخی تلاش و با گفت‌وگوها و کلام خود مردم را برای عصر غیبت آماده می‌کردند.

حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی در گفت‌وگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، در پاسخ به این سوال که ائمه معصومین(ع) از چه راه‌کارهایی برای آشنایی مردم با عصر غیبت بهره می‌بردند، اظهار کرد: موضوع غیبت از زمان امام حسن عسگری(ع) مطرح نشده بلکه در کلام امام علی(ع) و ائمه(ع) دیگر تا زمان امام هادی(ع) و امام حسن عسگری(ع) مطرح بوده است. عملا با کلام اهل ‌بیت(ع) مردم توانستند عصر غیبت را به صورت نسبی تجربه کنند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: البته برخی از ائمه معصومین(ع) به خاطر شرایط گاهی در غیبت بودند، امام موسی بن جعفر(ع) سال‌ها در زندان بودند، حتی امامان عسگریین(ع) بخش عمده‌ای از زندگی خود را در مجموعه‌ای نظامی در سامرا گذراندند، بنابراین اهل ‌بیت(ع) از ابتدا با کار عینی و عملی تا زمان امام عصر(عج) شیعه را برای عصر غیبت آماده کردند، در واقع اهل ‌بیت(ع) در گفت‌وگوها و کلام خود مردم را برای عصر غیبت آماده می‌کردند.

کلباسی یادآور شد: یکی از راه‌کارهای امامین عسگریین(ع) جهت ترویج موضوع غیبت امام عصر(عج) راه‌اندازی شبکه وکلا بود که از این طریق مردم سوالات خود را از نایبان امام(ع) بپرسند تا با غیبت امام زمان(عج) بیشتر آشنا شوند که این نایبان به نام‌های «عثمان بن سعید، ابوجعفر محمد، ابوالقاسم حسین بن روح و ابوالحسن علی بن محمد سمری» بودند که ماموریت‌ آن‌ها هدایت مردم و معرفی امام زمان(عج) بود.

او افزود: در اصل زندگی امامین عسگریین(ع) به دور از دسترس مردم و در یک محیط نظامی و غیبت بود، بنابراین با سیستم وکالتی که ایجاد کردند و با نمایندگان خود شیعه را برای پذیرفتن امر غیبت و آماده‌ شدن برای این عصر آگاه کردند.

وظیفه ما در عصر غیبت شناخت امام زمان(عج) است

رئیس مرکز تخصصی مهدویت در مورد وظایف مردم امروز برای آماده‌سازی امر ظهور نیز گفت: آن‌چه به ما اعلام شده و جزء وظایف ما به شمار می‌رود این است که امام عصر خود را بشناسیم و حتی در روایات آمده است «هرکسی امام عصر خود را نشناسد و از دنیا برود به مرگ جاهلیت مرده است»، بنابراین باید تکلیف خود را با موضوع غیبت مشخص کنیم.

کلباسی بیان کرد: اهل ‌بیت(ع) موعود الهی و پیامبر اکرم(ص) هستند، در مورد موضوع غیبت نیز رسول اکرم(ص) فرمودند «اگر یک روز از دنیا باقی مانده باشد خداوند آن‌قدر آن روز را طولانی خواهد کرد تا ظهور رخ دهد و دنیا پر از عدل و داد شود»، پس شناخت امام شناخت درست از جهان و حرکت به سمت مسیر درست است.

او با تاکید بر خواندن دعای عهد خاطرنشان کرد: این‌که گفته می‌شود هر روز دعای عهد بخوانید نوعی بیعت با امام عصر(عج) است، در روز نهم ربیع الاول که شهادت امام حسن عسگری(ع) و به تعبیری آغاز امامت عصر(عج) هم محسوب می‌شود باید دعای عهد را بخوانیم تا بتوانیم در مسیر امام خود که مسیر قسط، عدل و عبودیت خداوند است حرکت کنیم.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت در پایان گفت: تمام حوادث بزرگ یک روز را می‌خواهند که از آن‌ها یاد و در موردشان سخن گفته شود، طبیعتا «نهم ربیع الاول» که سال‌روز آغاز امامت ولی‌ عصر(عج) به شمار می‌رود بهانه‌ای است برای این‌که در مسیر حضرت و بیعت با ایشان حرکت کنیم.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top