امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 11632 |
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴ | ارسال توسط : |
323 بازدید
۰
| 5
ارسال به دوستان
پ

فیفا با توجه به طولانی شدن زمان اصلاح اساسنامه این فدراسیون، اصلاح برخی مفاد این اساسنامه را به بعد از برگزاری انتخابات موکول کرده است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، فدراسیون جهانی فوتبال بالاخره بعد از ماه‌ها تاخیر طی روزهای گذشته، پاسخ اساسنامه پیشنهادی فدراسیون فوتبال که در مرداد سال جاری ارسال شده بود را داد. فدراسیون فوتبال در توضیخ نامه فیفا نوشت: فیفا ضمن قبول کلیات و اکثریت موارد مندرج در اساسنامه فدراسیون، مواردی جزیی را جهت اصلاح در بخش مقررات انتخاباتی اعلام کرده است.

این در حالی است که در نامه دو صفحه‌ای فیفا به فدراسیون فوتبال، درباره مسائل مختلفی از جمله اصلاح ماهیت فدراسیون فوتبال سخن گفته شده است. در واقع فیفا پیش از ورود به برخی از مفاد آیین‌نامه انتخاباتی این نهاد، درباره روند برگزاری انتخابات و همینطور ماهیت این فدراسیون سخن گفته است.

*اصلاح ماهیت فدراسیون بعد از برگزاری انتخابات

در این نامه که بعد از ماه‌ها به دست فدراسیون فوتبال رسید و در نهایت موجب تاخیر در برگزاری مجمع به منظور تایید اساسنامه و همینطور برگزاری انتخابات شده، فیفا تاکید کرده است که فدراسیون فوتبال باید ظرف مهلت ۱۰ روز ایرادهای مدنظر در بخش آیین‌نامه انتخاباتی را برطرف کند و به سرعت آماده برگزاری انتخاباتی شود.

در واقع بعد از تاخیرهای فراوان در تفاهم فدراسیون فوتبال و فیفا بر سر ماهیت این فدراسیون که برگرفته از قوانین داخلی ایران است، فیفا پذیرفت که در حال حاضر هیچ راهی جز قبول این وضعیت ندارد اما آن‌ها در پاسخ خود به فدراسیون فوتبال اعلام کردند که بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات و تعیین رئیس و اعضای هیات رئیسه، باید رایزنی‌ با دولت و پارلمان ایران برای تعریف ماهیت نهاد غیردولتی، غیرانتفاعی و با یک شخصیت حقوقی مستقل در عین احترام به قوانین داخلی ایران آغاز شود و به تایید بخش‌های قانونی‌گذاری کشور برسد.

فیفا به همین منظور، به فدراسیون فوتبال یک سال مهلت داده تا پس از برگزاری انتخابات، روند اصلاح ماهیت این فدراسیون را آغاز کند. تاریخ پیشنهادی فیفا برای این اتفاق از ابتدای ۲۰۲۱ تا پایان سال است که این موضوع منوط به برگزاری انتخابات تا اواسط دی ماه است.

*راحت‌تر شدن حضور فوتبالی‌ها در انتخابات

بخش دوم این نامه به برخی ایرادها در اساسنامه آیین‌نامه انتخاباتی مربوط می‌شود که فیفا اعلام کرده باید این ایرادها به سرعت اعمال و مقدمات برگزاری مجمع برای تایید اساسنامه و انتخابات فراهم شود. آن‌ها پیش بینی کرده‌اند که انتخابات تا پایان سال میلادی برگزار شود.

-‌ فیفا در این بخش اعلام کرده نامزدهای انتخابات در بخش ریاست و اعضای هیات رئیسه به جای ۱۰ و ۵ امضاء، باید به ترتیب ۵ و ۲ امضاء از اعضای مجمع اخذ کنند تا به این شکل تنوع چهره‌های مختلف افزایش یابد.

-‌ همچنین آن‌ها پیشنهاد فدراسیون فوتبال برای وجود سقف سنی را نپذیرفتند و هیچ محدودیتی برای افراد مختلف در این زمینه وجود ندارد. البته این موضوع به شرطی است که افراد با هر سنی شامل قانون منع بکارگیری بازنشستگان نشوند.

-‌ علاوه بر این فیفا وجود مدرک تحصیلی را برای رئیس و اعضای هیات رئیسه حذف کرده و فقط دبیرکل باید حداقل دارای مدرک کارشناسی باشد. در نتیجه با این شرایط خیلی از اهالی فوتبال که فاقد مدرک تحصیلی آکادمیک هستند، می‌توانند در انتخابات پیش‌رو حاضر شوند.

-‌ دیگر ایراد فیفا به اساسنامه پیشنهادی به سابقه مدیریت نامزدهای انتخاباتی است که فیفا اعلام کرده همه ارکان مدیرتی باید حداقل ۴ سال سابقه مدیریتی داشته باشند و نیازی به داشتن ۱۰ سال سابقه مدیریت برای رئیس و دبیرکل و ۵ سال برای اعضای هیات رئیسه نیست.

-‌ آن‌ها همچنین وجود بندی مبنی بر ارائه کارت پایان خدمت سربازی را هم حذف کردند و نیازی به ارائه این کارت در هنگام نامزد شدن برای انتخابات نمی‌بینند. البته داشتن کارت پایان خدمت سربازی با توجه به الزام‌های قانونی در ایران، غیرقابل انکار است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، تمام این شرایط منجر به حضور پررنگ تر چهره‌های فوتبالی در انتخابات خواهد شد و تنوع نامزدهای انتخابات نسبت به دوره‌های گذشته بیش از پیش خواهد بود. با توجه به این شرایط باید دید فدراسیون فوتبال چه زمانی اساسنامه را برای فیفا ارسال می کند و آماده برگزاری مجمع و انتخابات خواهد شد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top