امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 11524 |
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷ | ارسال توسط : |
605 بازدید
۰
| 6
ارسال به دوستان
پ

روحانی با بیان این که مردم می دانند ما در مشکلات هستیم یادآور شد: ما دو دست بیشتر نداریم که با یک دست با تحریم و با یک دست با کرونا مبارزه می کنیم؛ بنابراین نباید به جنجال ها و حاشیه ها اعتنا کنیم. مردم هم شرایط را به خوبی می دانند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به برخی حاشیه های اخیر اظهار کرد: ما امروز باید وظیفه خود را رفع مشکلات مردم بدانیم و همه از ما انتظار دارند به عنوان دولت در میدان باشیم. ما باید ریال و ارز و کالا و خدمات را تامین کنیم و می گوییم دولت در صحنه است و قوای دیگر هم باید به آن کمک کنند که می کنند و همکاری ها باید بیشتر شود.

وی افزود: در این اوضاع ممکن است مواردی پیش بیاید که فرد، جناح، حزب یا رسانه ای حرفی بزند و حاشیه ایجاد کند که باید از آن بگذریم  و وارد حاشیه نشویم. مردم و رسانه ها هم به برخی از نکات حاشیه ای توجه نکنند ما نماینده مردم هستیم و مردم پای صندوق آمده اند و به ما رای داده اند. حتی وزرا هم با واسطه مردم که توسط رئیس جمهور و مجلس انتخاب می شوند منتخب مردم هستند و همه ما باید خادم مردم باشیم.

روحانی با بیان این که مردم می دانند ما در مشکلات هستیم یادآور شد: ما دو دست بیشتر نداریم که با یک دست با تحریم و با یک دست با کرونا مبارزه می کنیم؛ بنابراین نباید به جنجال ها و حاشیه ها اعتنا کنیم. مردم هم شرایط را به خوبی می دانند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما با اختلاف به جایی نمی رسیم و باید با وحدت، یکپارچگی ، همدلی و هم افزایی پیش برویم. دولت بدون مجلس، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و صدا و سیما و بخش خصوصی و بدون مردم نمی تواند کاری کند. ما نیاز به هدایت رهبری ، حمایت مردم  و وحدت و اتحاد داریم.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: ما باز هم دست همکاری به سوی همه قوا دراز می کنیم. می دانم روزهای سختی را پشت سر می گذاریم و تردید ندارم که ملت ما در این جنگ اقتصادی تحمیلی مثل ۸ سال دوران دفاع مقدس پیروز میدان خواهد بود.

روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران خاطر نشان کرد: یکشنبه که تحریم تسلیحاتی ما برداشته شد فقط به این معنی نیست که ما می توانیم تسلیحات بخریم یا بفروشیم بلکه مهمتر این است که منطق، حق، حقیقت، قانون و عقلانیت در مقابل زور و قلداری به پیروزی رسید. آمریکایی ها سال ها تلاش کردند ملت ایران را از حقوقش محروم کنند و ما نشان دادیم باید به حقمان برسیم چرا که ملت ایران باید در هر زمینه ای آزاد باشد و مثلا اگر خواست سلاح بخرد یا بفروشد.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه یکشنبه مشخص شد توطئه های آمریکا در طول این ۴ سال ناموفق بوده است، خاطرنشان کرد: آمریکایی ها از آغاز دولت جدید خود به دنبال بر هم زدن برجام بودند. آن هم نه این که تنها خودشان خارج شوند، بلکه تمام تلاششان این بود که کاری کنند همه دسته جمعی از برجام خارج شوند. آنها می خواستند در مقاطع مختلف شورای حکام و آژانس را با توطئه خود و رژیم صهیونیستی وادار کنند قطعنامه ای علیه ما صادر کنند، اما موفق به این کار نشدند و ترامپ ناچار شد به تنهایی از برجام خارج شود.

وی افزود: ما باید تاریخ را درست و دقیق تحلیل کنیم. همه امید آمریکایی ها این بود که بعد از آنها ما هم بلافاصله از برجام خارج شویم تا همه قطعنامه ها علیه ما برگردد. در اینجا تدبیر نظام و حاکمیت بسیار مهم بود و ما سیاست پیچیده ای را در پیش گرفتیم. ما از تعهدات برجامی خود کاستیم اما این کار را بسیار حساب شده و قدم به قدم انجام دادیم. به گونه ای که دوست و دشمن نتوانست از کار ایران ایرادی بگیرد و هیچ کسی نتوانست بگوید که ما خلاف قوانین بین المللی کاری را انجام داده ایم.

روحانی در ادامه یادآور شد: روزهایی در این کشور گذشته است که حتی دوستان ما نتوانستند از ما حمایت کنند در آن زمان حتی همین روسیه و چین، نمی توانستند حامی ما باشند وحتی ناچار شدند به صف دشمنان بروند، اما نظام این شرایط را فراهم کرد که دوستان ما بتوانند در کنار ما فعال شوند و حتی دشمنان اروپایی کنار ما قرار بگیرند.

رئیس جمهور با اشاره به این که آنچه در مرداد و شهریور و روز پایانی شهریور پیش آمد در تاریخ سازمان ملل بی نظیر بوده است عنوان کرد: شما یک بار را نشان بدهید خواسته در سازمان ملل کاری بکند و موفق نشده است اما این بار این اتفاق افتاد و آمریکا منزوی شد حتی رئیس شورای امنیت به خواسته آمریکا اعتنا نکرد و نامه آمریکا را دردستور کار قرار نداد و هم رئیس و هم اعضای شورای امنیت از ما حمایت کردند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: ما می دانیم که مردم در فشار و سختی هستند و فشار اقتصادی روی آنهاست اما مردم باید موفقیت های سیاسی را هم در سطح جهان بدانند و حتی ممکن است این موفقیتها مرحمی بر آلام مردم باشد تا ببیند دولت با قدرت و تحرک چه اقداماتی انجام داده است. یکی از موارد سخنان امام که فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند در همین ایام بود و آمریکا همه توان خود را به کار برد اما نتوانست کاری کند.

وی اضافه کرد: ملت ما در این زمینه موفقیت بزرگی در سیاست خارجی کسب کرد و همه ما باید ممنون باشیم. ما در هر جا که پیروز شده ایم زمانی بوده که همه ارکان نظام در کنار هم و ملت یکپارچه با هم بودند و هدایتهای رهبری ما را در مسیر درست هدایت کرده است. این موفقیت ها بدون این موارد امکان پذیر نبوده و ما از مردم بزرگمان که در همه مقاطع حمایت کردند تشکر و در برابر عظمت شان تواضع می کنیم .

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: امروز روز پایانی مهر است یعنی ۸ ماه است که ما از سختی های کرونا عبور کردیم ، ما روزهای بسیار سختی داشتیم و امروز هم داریم و باید کاری کنیم که با کمک هم از آن عبور کنیم. امروز وزارت بهداشت در صف مقدم مبارزه با کرونا است. در جلسه دوشنبه من با وزیر بهداشت و معاونینش و روسای دانشگاههای علوم پزشکی ، برنامه ریزی و تلاش آنها مشهود بود و این نشان می دهد ما با همه زحمتی که کل کادر درمان در این مدت تحمل می کنند در حال مبارزه هستیم. البته همه دنیا با این موج وسیع مواجه شدند.

وی اضافه کرد: دولت با همه توان در این زمینه فعال است و در کنار سایر ارکان نظام ، نیروهای مسلح، صدا و سیما و قوای دیگر باید به هم کمک کنیم تا از سختی های مردم بکاهیم. ما در این مدت با وجود تحریم ها همه نیازمندیهای وزارت بهداشت را برطرف کردیم به محض این که نامه وزیر بهداشت برای درخواست ۱۵۰ میلیون دلار برای خرید ۳۰ میلیون کیت جدید آزمایشگاهی دریافت کردم همان لحظه موافقت کردم تا بتوانیم کیت ها را بخریم تا بتوانیم در زمان کوتاهی تست های کرونا را انجام دهیم. سازمان برنامه و بانک مرکزی با وجود مشکلات تلاش می کنند سایر نیازمندیها را برطرف کنند.

وی اضافه کرد: امروز اکثر نیازمندیهای ما توسط شرکتهای دانش بنیان تامین می شود و ماسک و ونتیلاتور در داخل کشور تولید می شود و ما امروز ۲۲ میلیون ماسک تولید می کنیم. یک سوم مقالات علمی کرونا توسط دانشمندان ایرانی در مجلات معتبر به چاپ رسیده است. سازمان برنامه با وجود همه مشکلات ۹ هزار میلیارد تومان که ۶ هزار میلیارد آن پرداخت شده و ۳ هزار میلیارد دیگر هم پرداخت خواهد شد برای کارانه پزشکان و پرستاران اختصاص داده است.

رییس جمهور با تبریک هفته نیروی انتظامی اظهار کرد: من از نیروی انتظامی تشکر می کنم که در این مدت پای کار بود و با وجود این که وظایف زیادی برای تامین امنیت کشور، امنیت مرزها، مبارزه با مواد مخدر و جرایم سایبری به عهده دارد و به عنون ضابط قوه قضاییه وظایف سنگینی دارد در مبارزه با ویروس کرونا هم در کنار ما بوده است.

وی افزود: امروز جرایمی که برای مقابله با کرونا تعیین شده به خاطر توجه بیشتر مردم به این موضوع است وگرنه مقصود پول گرفتن از مردم نیست. من می دانم که نیازمندی ما برای کمک ممکن است بیشتر باشد و نیروی انتظامی و بسیج هم پای کار هستند که انشاء الله از این خطر عبور خواهیم کرد.

رئیس دولت دوازدهم در بخش دیگری از صحبتهای خود با یادآوری ۲۹ مهر با عنوان روز صادرات خاطر نشان کرد: امروز صادرات غیرنفتی برای ما بسیار مهم است. دشمنان ما خیلی تلاش کردند تا جلوی صادرات مهم ما را بگیرند. اما تنوع صادرات ما مانع از موفقیت آنها شد. دشمن در توطئه ۴ ساله ای که سه سال است آن را اجرا می کند حتما شکست خورده و نمی تواند آن را ادامه دهد.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: این که در انتخابات آمریکا چه کسی پیروز شود برای ما مهم نیست چرا که هر کسی بیاید ناچار است در برابر ملت ما تسلیم شود آنها می خواستند ملت ما را به زانو در بیاورند و نظام را تسلیم کنند اما ما تسلیم نمی شویم و آنها گروهی هستند که بی تردید دیر یا زود تسلیم می شوند.

وی ادامه داد: این که در سامانه نیما ۲۴۰ میلیون دلار ارز عرضه می شود معنی آن حرکت صادرات ماست. طبق آمار وزارت اقتصاد در دولت های نهم و دهم مجموعه صادرات غیر نفتی ۱۷۱ میلیارد دلار بوده و در دولتهای یازدهم و دوازدهم تا امروز ۳۰۱  میلیارد دلار بوده است که امیدواریم تا پایان این دولت صادرات غیر نفتی ما حدود دو برابر صادرات در ۸ سال دولت قبل باشد. این نشان حرکت بزرگی است و ما در جهش دوم پتروشیمی قرار داریم و در آینده شاهد جهش سوم آن خواهیم بود. در فولاد ، الومینیوم و مس هم این پیشرفتها صورت گرفته که نشان می دهد می توانیم فعالتر از گذشته باشیم.  

روحانی اضافه کرد: در همین صادرات غیرنفتی دشمن با وجود این که ما را با مشکلات بزرگی مواجه کرد اما  نگذاشتیم دشمن در این حرکات نادرست خود پیروز شود.

رئیس جمهور با بیان این که در این مدت اقدامات خوبی برای کمک به کسانی که حقوق ثابت دارند صورت گرفته است، اظهار کرد: بخاطر تورم کسانی که حقوق ثابت دارند مشکلاتشان بیشتر می شود. ما دو قدم مهم برای رفع این مشکلات برداشتیم یکی همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین برای کارگران عزیز بود که مجموعا در مرداد حقوق ۳ و نیم میلیون نفر افزایش یافت. دیروز هم برای بازنشستگان کشوری، معلمین و اقشار دیگر که یک و نیم میلیون نفر می شدند همسان سازی صورت گرفت و متوسط حقوق آنها ۷۷ درصد افزایش یافت. که در این شرایط سخت اقتصادی کمک خوبی است تا تحت فشار  و زحمت نباشند.

رئیس دولت دوازدهم همچنین تاکید کرد: رسانه ها همانگونه که مشکلات را بیان و نقد می کنند خدمات را هم تبیین کنند. به طور مثال ما فردا در بخش مسکن افتتاح هایی خواهیم داشت و مردم شاهد طرح های خوبی در مسکن ملی خواهند بود. هر ۵ شنبه مردم ما با موجی از تلاشها و فداکاری ها مواجه خواهند بود که این نشان می دهد در حال حرکت و تلاش هستیم.

روحانی بیان کرد: ما در ماههای اولیه امسال خیلی در سختی بودیم و دیدید در مسائل ارز یا تامین کالا فشارهایی وارد شد؛ چرا که در فروردین و اسفند حدود دو ماه و نیم صادرات ما با مشکل مواجه شد اما بعد از آن گشایش هایی حاصل شد و هفته گذشته صادرات ما نسبت به سال قبل افزایش یافت.

رئیس جمهور در پایان اظهارکرد: ما دیروز در جلسه اقتصادی تصمیماتی درباره نحوه مصرف ارز گرفتیم و تقسیم کاری بین بانک مرکزی و وزارت صمت صورت گرفت که بسیار مهم بود و در جلسات هفته آینده آن را تکمیل می کنیم و مردم شاهد مشکلات کمتری باشند من شش ماهه دوم سال را بهتر از قبل می بینم البته همچنان کرونا و فشار دشمن را داریم ولی همین ماه مهر نشان داد که شرایط ما بهتر خواهد شد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top